Byggahus.se
nikasp nikasp skrev:
Blev det stora skador av den där (engångs?) läckan? Tycker att 1) tak som snart tjänat ut och 2) extremt skyfall, "naturkatastrof", kan tala emot ersättning om man ska vara tuff. Mossa känns som lite ovidkommande men faktum är ju att mossa gör att fukt ligger kvar och kan spränga pannor på vintern vid frysgrader. Säger jag som behandlat tak och garagetak i höstas för att slippa den risken.
Det har inte hjälpt vår anmälan, men största delen (> 95%) av mossan fanns på andra sidan av taket, dvs inte den delen av taket med vattenskadan.

nikasp
OK, men är det stora belopp och/eller stort jobb som resultat av läckan?

nikasp nikasp skrev:
OK, men är det stora belopp och/eller stort jobb som resultat av läckan?

Allt är relativt, men rivning och återställning efter vattenskada uppgick till 100 000:- Bytt av ränndalsplåten, torkning och bytte av en del av inner vägg (gipsskivor).

nikasp
Då skulle jag också ha försökt få ut men det lät redigt dyrt för de åtgärderna. Men då vet jag inte hur stor skadan var heller.

R RKJ skrev:
Allt är relativt, men rivning och återställning efter vattenskada uppgick till 100 000:- Bytt av ränndalsplåten, torkning och bytte av en del av inner vägg (gipsskivor).

nikasp nikasp skrev:
Då skulle jag också ha försökt få ut men det lät redigt dyrt för de åtgärderna. Men då vet jag inte hur stor skadan var heller.
Kan bra hålla med. Men när offerten skrevs vi hade ingen information om skadeorsak eller omfattning. Enligt byggfirman ”Skadan har orsakats pga att ränndalsplåt på taket var felkonstruerad och ej fackmannamässigt utfört.”

R RKJ skrev:
Tack sune73

I den kontakt som vi hade med vårt försäkringsbolag har de hänvisat till åldersavdrag (80% eftersom taket var 26 år) och erbjuder oss 1000:- Vi har inte diskuterade naturkatastrof med de, men det skyfallet bör räknas som en naturkatastrof. [länk]
Det låter som du har väldigt hög självrisk i din försäkring....

Om dina kostnader är 100000, och med 80% åldersavdrag, så erbjuder de 1000 kr. Det innebär att självrisken är 19 000.

Iofs. så ersätter de flesta försäkringsbolag överhuvudtaget inte skador från vatten utifrån. Men OM de gör det så skall ju åldersavdraget räknas mot resp. skadad yta. Är allt 26 år gammalt?

H hempularen skrev:
Det låter som du har väldigt hög självrisk i din försäkring....

Om dina kostnader är 100000, och med 80% åldersavdrag, så erbjuder de 1000 kr. Det innebär att självrisken är 19 000.

Iofs. så ersätter de flesta försäkringsbolag överhuvudtaget inte skador från vatten utifrån. Men OM de gör det så skall ju åldersavdraget räknas mot resp. skadad yta. Är allt 26 år gammalt?
Tack. Ja, taket är 26 år gammalt.

Detta fall visar hur svårt det är att läsa besiktningar. Besiktningen anmärkte att det fanns ett problem med taket (mossa) men sedan gav ett annat problem upphov till skada. Men i besiktningen bör det väl också ha stått något ungefär som att taket närmar sig sin tekniska livslängd när det är 26 år gammalt. Det är nog svårt att hävda att det är ett fel när det hållet i 26 år, i detta fall är det väl snarare slitage som gjort att droppen urholkat stenen. Praxis för att lägga tak kan också ha varit annorlunda för 26 år sedan. Jag tror att det är svårt att hävda att detta är ett dolt fel, och även om ni får igenom det är ersättningen låg med den stora avskrivningen. Det är nog bättre att satsa på att åtgärda felet, och förmodligen bör ni väl se över hela taket, om det är så gammalt kan ni få andra problem.

Asså det här med dolt fel...
Skulle vilja få ta del av en sammanställning av alla dolda fel som folk har fått igenom. Den borde inte bli så lång...

Begreppet "dolda fel" skulle man nästan kunna stryka från allas hjärnor och radera alla trådar om detta i ämnet på internet, för det går fan inte att få ut nått.
Jag anmälde ett för ett antal år sedan på ett hus byggt 1927. Fick såklart avslag... Så efter det de skriv angående mitt "dolda fel" och allt surfade i frågan så har jag lagt ner tanken om att ens tänka anmäla det. Har efter det fixat alla fel själv. Stora som små!

• Gilla
klimt
  • Laddar…
B bmw_ixen skrev:
Skulle vilja få ta del av en sammanställning av alla dolda fel som folk har fått igenom. Den borde inte bli så lång...

Begreppet "dolda fel" skulle man nästan kunna stryka från allas hjärnor och radera alla trådar om detta i ämnet på internet, för det går fan inte att få ut nått.
Jag anmälde ett för ett antal år sedan på ett hus byggt 1927. Fick såklart avslag... Så efter det de skriv angående mitt "dolda fel" och allt surfade i frågan så har jag lagt ner tanken om att ens tänka anmäla det. Har efter det fixat alla fel själv. Stora som små!
Det stämmer! Men det finns förstås fall där dolt fel gått igenom. Men det är nog svårare än vad många tror. Det finns ett antal trådar här där frågan diskuterats, och det är nog en rätt liten andel där det verkligen är dolt fel i lagens mening.

Jag kan nog hålla med om att det inte är ett dålt fel. Men hänvisningen till mossan tycker jag inte hänger ihop.

Det avgörande verkar vara att besiktningsmannen klämde till med "påtaglig risk för andra väsentliga fel". Mossa på takpannorna borde inte leda till en sådan kommentar. Jag ser iaf inte kopplingen. Där kan man kräva att få veta hur man sluter sig till ett sådant påstående från observationen av mossa.

Nu har ni haft dit fyra företag som inspekterat och inte sett problemet. Därmed kan man kanske hävda att en fördjupad undersökning inte visat på fel. Och därmed kan felet klassas som dolt.

Ang ålder på tak så har jag några släktingar vars tak är 60+ år och det finns fortfarande inget skäl att byta.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B bmw_ixen skrev:
Känner en som gått igenom vad som godkänts och inte som dolda fel. Det var ganska intressanta resultat. (Det är dock ett tag sedan så det var innan eventuella nya regler och praxis).
En sak som godkänts som dolt fel är hål i väggen bakom en tavla.
Medan felaktiga konstruktioner på vind inte godkänts. Finns ett extremfall med fel i sluten vind som inte accepterats som dolt fel.

Till detta till synes helt irrationella finns en logisk förklaring.
I första fallet anlitas ingen byggnadsingenjör. Juristen själv bedömer att hålet i väggen syns inte vid okulärbesiktning och är således dolt.

I fallet med vinden är det byggnadsingenjören som bedömer. Och denne ser helt andra möjligheter att upptäcka fel.

D daVinci skrev:
Det avgörande verkar vara att besiktningsmannen klämde till med "påtaglig risk för andra väsentliga fel".
Om så varit fallet håller jag med dig. Men allt jag kan läsa ut är att besiktningsmannen nämnt mossa på taket. Det har inget med felaktiga plåtar att göra.

O
Hur lång livslängd är det på ett tak som TS? Det är ändå 26år gammalt det kan påverka ersättningen.

Ränndalsplåten gick det att se hur den var monterad vid en besiktning? Att behöva lyfta ett par plattor tror jag mycket väl ingår i en normal undersökning. De brukar inte vara allt för svårt.

Sen kan jag avslöja en sanning om dolda fel. Det är många tvister som slutar med att säljaren står som "vinnare" Rättegångskostnaderna har för det mesta legat kring 50000:- Men jag har sett kostnader upp mot 400000:- Nu är detta bara ett fåtal domar jag gått igenom än så länge.
Men jag kan tipsa om att ta in experter vid tvist är väldigt viktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.