Byggahus.se
Huvudfelet här är väl att pannrummet saknade korrekt tätskikt vilket det borde haft eftersom det finns en golvbrunn. Min fjärrvärmeanläggning som Göteborgs Energi levererat har bara en lös slang som droppar eventuellt övertrycksvatten rätt ner på pannrumsgolvet. Så länge man har ett korrekt tätskikt så är det väl inget problem.

Ja, det låter konstigt att man har golvbrunn i ett rum som inte tål att det rinner ut vatten på golvet?

Nu vet jag inte hur en backspolning går till. Men man kan misstänka att det dels sker med ledningstryck, d.v.s. en vattenslang som det sprutar rätt rejält ur. Sen, vad jag har läst, så kan dessa spolningar ske ganska ofta beroende på hur man inställt automatiken. Ibland en gång per dygn.

Så om man då tänker sig en vattenslang som en gång om dygnet sprutar ut tiotals liter vatten med högt tryck okontrollerat i pannrummet, så är det inte svårt att tänka sig att saker blir vattenskadade. Det är då en helt annan kaliber på vattenflödet än att det "rinner ut vatten på golvet".

Bara spekulerar..

Det hela låter märkligt. OK, att det blir en lokal vattenskada i ytskiktet i pannrummet, om golvet inte tål vatten.

Men att det då skall kunna rinna ned så stora mängder vatten i golvkonstruktionen att skadan sprider sig till intilliggande rum, låter konstigt. Såvida det inte varit hål rakt ned i bjälklaget.

Men firman har ju solklart gjort fel med monteringen. Att slangen skulle fixeras av brunnsgallret, har ju uppenbarligen inte fungerat. Och det är knappast en metod för fixering av rör/slang som stöds av säkert vatten.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Backspolning sker med det normala vattentrycket, så att slangen kan hoppa loss borde varje installatör veta.
Jag brukar lägga ett fast rör ner i brunnen. Antingen ett kopparrör direkt i brunnen, eller ett avloppsrör med en spilltratt där man kan släppa backspolningsvattnet i.
Ofta kan man montera en strypventil på ledningen, för flödet får inte vara för högt vid backspolning.
Vad som rekommenderas brukar stå i installationsanvisningarna.

Däremot borde ett golv med golvbrunn tåla en viss vattenbegjutning

Man får inte leda ut sådant i avloppssystemet alls så det är ju ett fel redan där

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Man får inte leda ut sådant i avloppssystemet alls så det är ju ett fel redan där
Bara så andra som hittar detta i annat syfte inte får för sig att det du skriver stämmer till 100%

Man för såklart visst leda backspolningsvatten från sina vattenreningsfilter till sitt avlopp normalt om inte särskilda bestämmelser eller andra förutsättningar hindrar detta

C c_olsson skrev:
Huvudfelet här är väl att pannrummet saknade korrekt tätskikt vilket det borde haft eftersom det finns en golvbrunn. Min fjärrvärmeanläggning som Göteborgs Energi levererat har bara en lös slang som droppar eventuellt övertrycksvatten rätt ner på pannrumsgolvet. Så länge man har ett korrekt tätskikt så är det väl inget problem.
Jo, för det blir rätt fuktigt i rummet då vattnet som droppar är varmt och man vill kanske inte ha kondens eller blöta väggar. Det kan droppa en hel del de dagar då temperaturskillnaden mellan natt och dag är som störst eftersom trycket ändras mest då.

Att förlänga slangen ner till golvbrunnen är det bästa.

F flipflash skrev:
Bara så andra som hittar detta i annat syfte inte får för sig att det du skriver stämmer till 100%

Man för såklart visst leda backspolningsvatten från sina vattenreningsfilter till sitt avlopp normalt om inte särskilda bestämmelser eller andra förutsättningar hindrar detta

Då du tydligen sittet på info som säger det men det finns mej veterligen ingen kommun i sverige som godkänner att backspolning leds ut i trekammarbrunnen och man får ju anta att större delen av dom som har ett vattenfilter även har enskilt avlopp där spolvatten feån filter ska hanteras som dagvatten som inye får skickas i avloppsanläggningen men har du nån annan uppgift är det ju lämpligt att du gör en källhänvisning...

Detta va första jag hittade ser typ lika ut för andra kommuner

https://www.mark.se/bygga-och-bo/vatten-och-avlopp/eget-vatten-och-avlopp/enskilt-avlopp/?pdf=true

Men är det en trekammarbrunn och inte kommunalt avlopp? Är ingen expert men det kan ju vara reningsutrusrning för t.ex. poolvatten också. Kan inte utläsa av artikeln vad syftet är med reningsanläggningen.
Men för vattenskadan har det ju ingen betydelse vad syftet är med reningsanläggningen.

O
Då du tydligen sittet på info som säger det men det finns mej veterligen ingen kommun i sverige som godkänner att backspolning leds ut i trekammarbrunnen och man får ju anta att större delen av dom som har ett vattenfilter även har enskilt avlopp där spolvatten feån filter ska hanteras som dagvatten som inye får skickas i avloppsanläggningen men har du nån annan uppgift är det ju lämpligt att du gör en källhänvisning...

[länk]
En del kommuner har olika typer av avloppsanläggningar med olika regler. Vi har här kombinerad svartvatten och dagvatten vilket innebär att allt skall ner i samma avlopp.

[länk]
Backspolningen från våra vattenreningsgilter går i avloppet och skall så göra enligt kommun

Allt utom poolen då den skall till stenkista

Jag dubbelkollade tillochmed med kommunen då jag blev osäker efte jag läst din länkade text och att jag kanske hade uppfattat fel. Tur det annars hade det blivit gräva o ha sig för att lägga ner rör och stenkista

Han menade på att vissa kommuner har olika bestämmelser beroende på vad som renas och vilken mängd vatten det handlar om

I vårat fall så är det dricksvatten och det backspolar filtren efter 9kubiks förbrukning
Ca var 9-10dag går åt 60-100l vatten

Är Ju ganska kraftig saltlösning i ett skedde som spolas ut som man kanske inye te vill släppa som dagvatten på tomten var som helst med tanke på brunnar gräsmattor o växter
utan låta gå via 3kammare till infiltration alternativt till det kommunala om man har det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.