Byggahus.se
Jag håller på och renoverar mitt badrum och just när jag trodde att allt var färdigt verkar det som att det blivit något fel med duschen...

Eftersom jag upptäckte felet först nu när jag skulle duscha för första gången har jag inte haft möjlighet att prata med vare sig hantverkaren eller leverantören av duschen.

Duschen i fråga är en ny tapwelldusch (blandare) med tryckbalanserad termostat. När jag försöker ställa in rätt temperatur så blir det antingen bara varmvatten eller bara kallvatten. Man hör ett litet klick när det byter från varmvatten till kallvatten. Jag förstår att det nog kan vara svårt att svara på jag gör ett försök. Är det någon som förstår vad felet beror på? Är det mest troligt ett produktfel eller har blandaren installerats felaktigt? Är det viktigt att det är exakt samma tryck i kallvatten och varmvatten för att en blandare av denna typ ska fungera

L
Den ser lika ut på båda sidor , inte felvänd :):)
det är samma tryck på KV och VV till 95% , kan det ha kommit någon skit i samband med montaget i den , dom är känsliga

Det visade sig att Tapwells blandare inte fungerar alls om man kopplar varmvatten och kallvatten fel. Tyvärr hade hantverkarna kopplat varmt höger. Nu ska detta enligt uppgift vara åtgärdat.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
K Kroa skrev:
Det visade sig att Tapwells blandare inte fungerar alls om man kopplar varmvatten och kallvatten fel. Tyvärr hade hantverkarna kopplat varmt höger. Nu ska detta enligt uppgift vara åtgärdat.
K Kroa skrev:
Jag har samma problem som du hade med din Tapwell duschblandare. Min funkar men ger bara iskallt eller full värme, kan det alltså vara så att man kopplat varmt och kallt fel?

C Ceder80 skrev:
Jag har samma problem som du hade med din Tapwell duschblandare. Min funkar men ger bara iskallt eller full värme, kan det alltså vara så att man kopplat varmt och kallt fel?
Efter att vattnet kopplades rätt har den fungerat utmärkt. Det låter precis som det problem jag hade.

K Kroa skrev:
Efter att vattnet kopplades rätt har den fungerat utmärkt. Det låter precis som det problem jag hade.
Inget slår erfarenheter, ser nu att man kopplat kallt på varmt :mad:. Då vet jag i alla fall varför blandaren inte funkat:D. Tack!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.