Byggahus.se
Lars Melin Lars Melin skrev:
Hur ansluter du tätskiktet mot röret??
Sen massor med andra anledningar...
Inga problem att ansluta mot det röret som vilket annat rör som helst. Nu kan man nog misstänka att det är si o så med tätskiktet i det här badrummet, men det behöver inte vara så.

H hempularen skrev:
Inga problem att ansluta mot det röret som vilket annat rör som helst. Nu kan man nog misstänka att det är si o så med tätskiktet i det här badrummet, men det behöver inte vara så.
Inga problem?
Utveckla gärna det.
Har du sett bilden?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nej, beror ju på vad som är avtalat.
Men du kan aldrig avtala bort en lag. Dvs i det här fallet BBR.
BBR är grundläggande krav och lägstanivå enl avsedd funktion. Lägre än BBR får det aldrig vara.
BKR/GVK är förtydliganden för hur man ska uppfylla dessa krav och bättre.
Hänvisningar görs såklart också till tillverkarnas monteringsanvisningar som alltid ska följas.
Var exakt his Boverket står att en duschkabin måste ha golvbrunn?

A AndersS skrev:
Men vad skiljer då ts badrum med frågor kring anslutning av duschkabin och huruvida det finns en golvbrunn utifrån en toalett med handfat. Förstår inte vad som är problemet med att använda handfatet.
Haka inte upp dig på handfatet!
Om jag utrycker mig så här då:
Skulle inte använda badrummet överhuvudtaget!

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
L Lars48 skrev:
Nej, det står inte uttryckligen så.
Men med lite sunt förnuft och läsförståelse så borde man förstå att ett badrum ska ha en golvbrunn.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Haka inte upp dig på handfatet!
Om jag utrycker mig så här då:
Skulle inte använda badrummet överhuvudtaget!
Delar inte den åsikten, det har fungerat i 6 år och som jag uppfattat det utan problem.
Jag vill nog vara mera nyanserad än att svepa för generellt utifrån problemet.
Utifrån ts första fråga så är det inget dolt fel och på frågan om han ska riva och göra om allt nu så blir motfrågan , varför. Badrummet fungerar men har en viss risk utifrån att det finns osäkerhet gällande konstruktion, men nu när ts är medveten om det kan man istället vara extra uppmärksam.

Utrymmen som duschkabin med kar, placeras i, är att likställa med ett vanligt badrum.
Kabinen betraktas som en badrumsmöbel i sammanhanget.
Därför gäller samma våtrumskrav som vanligt.

Jo, men om badrummet redan är byggt enligt ts beskrivning så blir frågan om man ska riva allt och göra om för att det inte följer våtrumskraven, även om det inte finns några problem som kan ses? Med största sannolikhet också få stå för kostnaden själva.
Trots allt blir det ganska stort belopp kronor som måste spenderas.

Jag tror så här: om det här badrummet blir fuktskadat och ägaren stämmer byggförettaget för att de inte har följt riktlinjerna och arbetet inte är fackmannamässigt då skulle ändå ägaren med stor sannolikhet förlora fallet.
Anledningen är att konstruktionen skapar inte större risk för vattenskada jämfört med andra konstruktioner som är byggda på ett fackmässigt sätt.
I mina ögon risken för en vatten skada är betydlig mindre än ett duschrum med golvbrunn där golvet utsätts kontinuerligt för vatten.
Golvbrunn med manschett som utsätts för gigantisk mängd vatten under åren är mer riskabelt än en sån rörgenomföring med eller utan manschet som utsätts för en halvliter vatten per år.
Badrummet i västa fall får avvikelse för rörgenomföring i golv.

Utrymmen som duschkabin med kar, placeras i, är att likställa med ett vanligt badrum.
Kabinen betraktas som en badrumsmöbel i sammanhanget.
Därför gäller samma våtrumskrav som vanligt.
Det finns hur många sovrum som helst med kar eller duschkabin, ingen av de likställs med vanlig badrum.
Är det som du skriver nån sort BBR regelverk eller ? Att rum med kar el duschkabin likställs med badrum/ våtrum ?

harry73
@Lars Melin får gärna vara nojig och inte använda badrummet, men det betyder också att han har så mycket kunskap om regelverket att han aldrig skulle köpa ett hus med ts badrum, och han skulle se till att föräldrarna inye heller skulle begå detta misstaget.
Och då är det helt ok att vara nojig. TS hade däremot inte samma kunskap och har det badrummet han har. Nu kan han välja att direkt lägga pengarna på ett nytt badrum eller vänta några år tills han antingen har en mindre vattenskada eller badrummet är omodernt och då lägga ungefär samma summa på badrummet.
För ersättning från hantverkaren kan han glömma

• Gilla
Lars48 och 4 till
  • Laddar…
O
Vilka regler gällde för 6år sen?

L Lars48 skrev:
Det finns hur många sovrum som helst med kar eller duschkabin, ingen av de likställs med vanlig badrum.
Är det som du skriver nån sort BBR regelverk eller ? Att rum med kar el duschkabin likställs med badrum/ våtrum ?
Duschkabin i sovrum?
Vem fan har det?

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag tror så här: om det här badrummet blir fuktskadat och ägaren stämmer byggförettaget för att de inte har följt riktlinjerna och arbetet inte är fackmannamässigt då skulle ändå ägaren med stor sannolikhet förlora fallet.
Anledningen är att konstruktionen skapar inte större risk för vattenskada jämfört med andra konstruktioner som är byggda på ett fackmässigt sätt.
I mina ögon risken för en vatten skada är betydlig mindre än ett duschrum med golvbrunn där golvet utsätts kontinuerligt för vatten.
Golvbrunn med manschett som utsätts för gigantisk mängd vatten under åren är mer riskabelt än en sån rörgenomföring med eller utan manschet som utsätts för en halvliter vatten per år.
Badrummet i västa fall får avvikelse för rörgenomföring i golv.
Inte större risk??
Det finns ett rör som kommer upp med maximal lutning genom golvet?! Omöjligt att få tätt.
Ett korrekt tätskikt vid en golvbrunn är 100%-igt och håller i många, många år.
Så, nej..

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Vilka regler gällde för 6år sen?
Typ lika som nu

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.