9 898 läst · 20 svar
10k läst
20 svar
Attefallshus på tomtgräns
Sida 1 av 2
Om jag vill bygga ett Attefalls-hus på tomtgräns i detaljplanerat område ( dvs mindre än 4,5 meter ) så krävs grannarnas godkännande. Men nu är det mot en skog och dessutom vår mark går mot kommungränsen. Så måste jag få ok från 2 kommuner för detta ?
Kommunen kan aldrig vara "granne" i dessa situationer, tidigare har kommunen på många ställen hanterat dessa ärenden så när tomter gränsar mot ex parker osv men det finns numer rättsfall på att de inte kan göra så. Kanske finns det fortfarande kommunen som kör enligt den gamla skolan, men det håller ju inte rättsligt.
I dessa ärenden är det tyvärr bygglov som gäller och detaljplanen som styr, precis som linus nämnde.
I dessa ärenden är det tyvärr bygglov som gäller och detaljplanen som styr, precis som linus nämnde.
Det gäller i alla fall för allmän platsmark, men kommunen kan också vara ägare till annan mark (t ex ej sålda tomter, industrimark genom kommunala bolag, mm). Sedan skriver TS faktiskt inte att kommunen äger grannfastigheten, bara att det är skog och att i alla fall en grannfastighet ligger i grannkommunen.
Mitt råd är att ta kontakt med dina (berörda) grannar och be om ett skriftligt godkännande för att bygga närmare än 4,5 m. Lyckas du med det, kan du skicka in bygganmälan och se var det landar.
Är en av de berörda grannar kommunen (eller grannkommunen) kan det bli svårt att få godkännande. Om grannkommunen inte är ägare till grannfastigheten, behöver du inte ha kontakt med den kommun
Mitt råd är att ta kontakt med dina (berörda) grannar och be om ett skriftligt godkännande för att bygga närmare än 4,5 m. Lyckas du med det, kan du skicka in bygganmälan och se var det landar.
Är en av de berörda grannar kommunen (eller grannkommunen) kan det bli svårt att få godkännande. Om grannkommunen inte är ägare till grannfastigheten, behöver du inte ha kontakt med den kommun
Jag tolkade det som att skogen ägdes av kommunen och man gränsade mot två olika kommuner, så kan det gå när man läser för fort.
Är det inte fallet är det bara kontakta berörd granne och förhoppningsvis få ett skriftligt godkännande att köra på.
Är det inte fallet är det bara kontakta berörd granne och förhoppningsvis få ett skriftligt godkännande att köra på.
Nu förstår jag var skon klämmer 
TS skrev inte att kommunen (eller grannkommunen) äger grannfastigheten, men många förutsatt det och svarade därefter. Därför skrev jag att han skulle inhämta godkännande av berörda grannar, och bara ifall kommunen eller grannkommunen är ägare till berörd grannfastighet, kan det bli de problem som tidigare beskrevs i tråden.
TS skrev inte att kommunen (eller grannkommunen) äger grannfastigheten, men många förutsatt det och svarade därefter. Därför skrev jag att han skulle inhämta godkännande av berörda grannar, och bara ifall kommunen eller grannkommunen är ägare till berörd grannfastighet, kan det bli de problem som tidigare beskrevs i tråden.
Lånar tråden lite då jag har en fråga i ämnet:
Jag vill bygga en friggebod 1m från tomtgräns.
I detaljplanen står det att komplementsbyggnad får uppföras 1m från tomtgräns.
Gäller det ändå 4,5m pga attefalls-reglerna, eller är det detalplanens 1m som gäller?
Jag vill bygga en friggebod 1m från tomtgräns.
I detaljplanen står det att komplementsbyggnad får uppföras 1m från tomtgräns.
Gäller det ändå 4,5m pga attefalls-reglerna, eller är det detalplanens 1m som gäller?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg