1 076 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Påbyggt lågsluttande sadeltak, fuktmätning för övervakning?
Vi har ett långsmalt (20 m) kedjehus från 70-talet med helt platt tak och problem med vattenläckage.
I vår skall vi bygga bort problemen med ett låglutande (6 grader) sadeltak ovanpå det platta taket. Det kommer inte att gå att krypa omkring på kallvinden pga att takstolarnas fackverk hindrar detta.
Så att inspektera för ev. fuktskador blir omöjligt.
Då tänkte jag att man kanske skulle kunna montera in fuktsensorer på valda ställen medan taket är öppet och det går att göra. Sedan skulle man kunna registrera fuktnivåerna över tid och ev modifiera ventilationen eller liknande beroende på hur det visar sig vara.
Men då undrar jag om det är någon här som har förslag på hur man skulle kunna göra?
Kan man tex köpa såna här trådlösa sensorer och sätta upp dem på några ställen och koppla sladdar till batterianslutningarna (i stället för batterier) så att man kan mata med ström från ett ställe man kan komma åt?
Eller finns det något annat mera "husanpassat" sätt?
Idealet vore att ha en möjlighet att registrera temperatur och relativ fuktighet några gånger per dygn och kunna visa detta i diagramform för att se om det finns "mögelfarliga" nivåer vissa tider.
I vår skall vi bygga bort problemen med ett låglutande (6 grader) sadeltak ovanpå det platta taket. Det kommer inte att gå att krypa omkring på kallvinden pga att takstolarnas fackverk hindrar detta.
Så att inspektera för ev. fuktskador blir omöjligt.
Då tänkte jag att man kanske skulle kunna montera in fuktsensorer på valda ställen medan taket är öppet och det går att göra. Sedan skulle man kunna registrera fuktnivåerna över tid och ev modifiera ventilationen eller liknande beroende på hur det visar sig vara.
Men då undrar jag om det är någon här som har förslag på hur man skulle kunna göra?
Kan man tex köpa såna här trådlösa sensorer och sätta upp dem på några ställen och koppla sladdar till batterianslutningarna (i stället för batterier) så att man kan mata med ström från ett ställe man kan komma åt?
Eller finns det något annat mera "husanpassat" sätt?
Idealet vore att ha en möjlighet att registrera temperatur och relativ fuktighet några gånger per dygn och kunna visa detta i diagramform för att se om det finns "mögelfarliga" nivåer vissa tider.
Vad är det för ytskikt på taket idag? Vad ska det bli efter bytet?
Hur är det tänkt att kallvinden ska ventileras?
Kanske vore en sensor med separat givare (på sladd) att föredra, så kunde batterifrågan lösas lättare och elektroniken klara sig mer långsiktigt (med tanke på temperaturer)
Hur är det tänkt att kallvinden ska ventileras?
Kanske vore en sensor med separat givare (på sladd) att föredra, så kunde batterifrågan lösas lättare och elektroniken klara sig mer långsiktigt (med tanke på temperaturer)
Det är papptak både nu och efter ombyggnadenGoForIt skrev:
Ventilering genom ventiler i gavlarna samt i mittväggen i atriet (huset har ett atrium i mitten där huset bara är hälften så brett på 5.5 m längd). Luftvolymen blir begränsad tack vare den låga nockhöjden (50 cm). Det är enda stället där man kan ha en lucka också, men den når bara in mellan två takstolar.
Jag har tänkt på en sådan lösning också men det är mera pillande med det eftersom man måste bygga allt själv såvitt jag kan se. Alltså några sensorer skruvas upp inne i konstruktionen innan råsponten läggs på. Sladdar dras till det fack som man kan komma åt via luckan i mitten (atriet) och där placeras en elektronikbox med avläsningen. Hit skulle man då kunna dra fram ström (elektriker) eller köra med batterier som kan bytas regelbundet.
Men då måste jag antingen hitta lämplig elektronik där givarna kan kopplas in eller konstruera själv med tex en Raspberry Pi.
Eller också borra hål i det gamla taket och dra ner ledningarna till bostadsutrymmet...
Med Telldus skulle jag kanske kunna ha deras givare men med sladd för strömmatning från centralt placerade batterier i stället för de inbyggda batterierna. Dessa kunde då bytas via luckan.
Då kunde Telldus centralenhet finnas inne i bostadsutrymmet och läsa av värdena med radio (433 MHz-systemet). Det är centralen som är strömkrävande i alla lägen. Givarna kan köra länge på batteri.
Fråga:
Kanske är det överkurs med fler än en givare? Med bara en givare placeras den ju i mittfacket med luckan och blir åtkomlig på ett lättare sätt.