Byggahus.se
Är inte på något sätt expert på traktorgrävare men har iaf en traktor med lastare.

Jag skulle titta på:
* Hur mycket glapp i lederna på grävaggregatet.
* Prova så tryck och flöde verkar ok i hydraulen, mao att kraft och fart finns i skopan.
* Oljeläckage, både från hydraulik och motor?
* Motor, att den håller olja och kylvätska isär, inte har högt vevhustryck varm samt att den startar lätt kall.
* Växellåda och transmission, driver den på alla hjul och växlar? Kopplingen fungerar OK?
* Hur ser däcken ut? Hydraulslangar?
* Tar bromsarna OK, handbroms?
* Glapp i styrning/framaxel?
* Elsystem, funkar varnings/arbetslampor samt laddning?
* Det är bra att få med mycket redskap/skopor, kostar mkt. att köpa till.

Det är nog bra att hålla sig till kända modeller så finns större chans att hitta delar om något går sönder, hymas/hydrema, JCB, MF osv.

/T

Rattar själv runt en JCB traktorgrävare från 1964 här hemma.
Man blir som barn på nytt ;D 8)
Dags för säsongstart för en vecka sedan. I med nyladdat batteri och ett lätt tryck på startknappen så var den igång för 41:a året! Jag är helt övertygad om att om man inte är någon större meck skall man köpa sig en grävare av äldre modell utan 4-hjulsdrift, koverterlåda och massa elektronik. Om det läcker lite i kolvar och hydaulik skall man inte bli rädd. Fördelen är att man inte behöver byta olja bara att fylla på 8). Några fabrikat är redan nämda här kommer ett par till. Case 580F liten smidig, Volvo givetvis 614, 616 och 646 är kanske i största laget om man har trångt.
Kännt fabrikat så ökar chansen till nya & begagnade reservdelar när så krävs.

Kanske tog jag i lite för mycket ;)
Något eller ganska mycket av det jag listade kommer säkert att ha anmärkningar om man tittar på en maskin som är 25-35 år och har gjort 15-20' timmar och kostar 1/20 del av nypriset, men det kan ju trots allt vara bra argument vid prisdiskussionen...

Hydraulen kan mätas upp av närmsta traktorverkstad, men kan du provgräva lite och den verkar orka med bra och inte gå överdrivet långsamt eller ha konstiga ljud för sig så är det förmodligen ok...

Om motorn andas tungt, det flåsar oljedimma ur vevhusventilationen gärna kombinerat med ett rytmiskt bankande vid varm motor så leta upp ett annat objekt.

Men generellt så är ju grejerna gjorda för att användas 8h/dag året runt, så är det inte slut när du köper så sliter du knappast ut maskinen heller.

Själv skulle jag nog hellre köpa en lätt rostig maskin än en nykladdad som ser påskgul och fin ut i annonsen, det är ju inte så att den är i nyskick eller ens bra skick bara för att någon kostat på en 5-liters hink färg.
Då tar jag hellre en semestervecka själv och slipar/målar samtidigt som jag kan gå igenom maskinen, kolla oljor i alla axlar och växlar...
Givetvis finns det ju seriöst renoverade maskiner också där man gått igenom och bytt bussningar, tätningar osv. men då kostar det ju därefter.

/T

• Gilla
swedjeep
  • Laddar…
Ang hudrauliken är läckande slangar, slangkopplingar och kolvtätningar enkla och relativt billiga fel att fixa.
Dyrare blir det med skadade (repiga, krokiga) kolvstänger och framförallt pumpar och ventiler.

Bromsar brukar det alltid vara lite si å så med på gamla traktorer, men det är ju ingen nackdel om dom funkar :p

Leta även sprickor i grävaggregat, lastare, skopor, stödben mm.

Är man inte van vid skruvning och svetsning eller har goda kontakter på området kanske man ska fundera på att leja för jobbet istället.

Beroende på omständigheterna kan en gammal grävare bli allt mellan en riktig sparbössa och en ekonomisk katastrof.

När det gäller finplanering kanske man också ska ställa sig frågan om man som total nybörjare verkligen klarar av att få till ett acceptabelt resultat.
Övning ger färdighet men vissa lär sig aldrig....

Fastnade för en Åkerman H7Mc för min del. Lite tung, men klart allsidig maskin för de flesta uppdrag.

Vi behöver bilder!!!

Hammarn skrev:
Första intrycket: Jisses vad olätt det var... Kommer definitivt kräva en och en annan timme av svett och tårar för att lära sig det hela. Men kul är det!  :D
Leker lite då och då med svärfars Hydrema och håller med dig till 110 %.
Cred till de som kan hantera dessa maskiner ;D
Midjestyrningen tyckte jag var lite jobbig i början med det visade sig ju vara det lätta, det svåra är grävningen ;)
Hoppas du får kul med din nya leksak ; :D

Hammarn skrev:
Okejdå.  ;D

Du kanske tom får ta på den om du paddlar över...  ;)
Ojoj, ett frestande erbjudande - du kanske behöver ett hål någonstans..... En tremetersgrop för att kunna förankra midsommarstången kanske.... :)

Snacka om tungviktargrejer för oss som gillar "verktyg" ;D ;D
Damn vad maxxat!

tjenare
liknar mest en visdomstand ju :p

kolla efter en annan skopa på blocket eller likn.
eller fram med svetsen 8)

Hej!

Jag köpte också en grävare för ett tag sen, en BM 612
från -69. Lite läckage här och där, men inget jätteallvarligt. Kan dock inte så mycket om dylika maskiner och skulle behöva lite teoretisk vägledning.
Någon som har tips på var man kan hitta instruktions-/verkstadshandböcker?

Hammarn skrev:
Första intrycket: Jisses vad olätt det var... Kommer definitivt kräva en och en annan timme av svett och tårar för att lära sig det hela. Men kul är det!  :D
Kom ihåg vad jag skrev i början av tråden ;)

Ubbe skrev:
När det gäller finplanering kanske man också ska ställa sig frågan om man som total nybörjare verkligen klarar av att få till ett acceptabelt resultat.
Övning ger färdighet men vissa lär sig aldrig....
Träna på!!!

Hammarn skrev:
Hehe...  ;D Näe, det löste sig. Tittade i en burk som fanns i kupen och där fanns alla lås, så nu leker livet igen.  ;)
"kupén" ::) ::) Om du vill ha respekt i tungmaskinkretsar skulle jag prova att säga hytt istället ;)

Kul att det löste sig med en grävare iaf, ser lagom stor ut tycker jag, mest trassel med för stor maskin.

/T

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.