Byggahus.se
Hur löser ni att det alltid cirkuleras varmt vatten till utedelen för att förhindra frysning vid ved eldning blir det väldigt varmt vatten som cirkuleras genom ute delen och det brukar vp inte alltid gilla.

Jättebra fråga som också funderat på.
Och! om du kör med flytande kondensering och en vedpanna kopplad mot tanken så hjälper väl bara pannan till med varmvatten, eller? om värmen till elementen kommer från pumpen och restvärmen går till varmavtten så har jag svårt att se hur värmen i tanken ska kunna komma till elementen/golvvärmen
Annars, om man har fast kondensering så får man se till att inte fylla tanken från pannan, om det går för skiktingen lär ju inte funka till 100% heller om vattnet pumpas runt i värmepumpen?
Mycke frågor nu...

Smurfen72, jag har tittat lite på dina övriga inlägg, jag misstänker att du sitter inne med lite svar :)
Ditt förslag är bergvärme eller hur? alternativt luft/vatten med split teknik, då behöver man ju aldrig cirkulera något vatten ut,
Skulle vara kul att se en skiss övr din anläggning smurfen72

En bergvärme anläggning är enklare att docka till acktank som värms av ved men nu har ju ts bestämt sig för luft/vatten och då har jag ingen koll på bra inkoppling en splitt kan ju lösa en del av problemen men då får man ju troligtvis köpa en innedel också vilket gör det onödigt dyrt.

Hmm, jag är inte riktigt säker på att TS bestämt sig för Luft/Vatten ännu, de e ju jag som e TS :)
Jag velar fram och tillbaka, väntar fortfarande på offerter från fler firmor, men det verkar trögt,

Missade att det var din tråd. Ta in flera priser så ser du hur mycket det skiljer sen beror det mycket på hur länge man planerar bo i huset också.

Jag bor i övik och har en LVVP till en acctank, sedan ut i golvvärme och radiatorer. Acctank pga att jag kan kompletteringselda med min kökskamin.
LVVP funkar bra i 95% av tiden men då det drar sig ner mot 15minus kan jag behöv stödelda lite. Pumpen klarar alltså inte allt men den gör att jag behöver elda myyyyyycket mindre än tidigare:)
Så kan du ha LVVP i Östersund...absolut :)

Hur har du löst problemet att det cirkuleras hett vatten ut till utedelen när du eldar ?

LOL det måste vara årets kuggfråga

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
Misstänker att det inte cirkuleras ut vedeldad hetvatten i och med att det finns en acc-tank. Rätt dimensionerat och tänkt så fungerar skiktningen i tanken och inget högtempererat vatten passerar utedelen av värmepumpen.

Varför då det finns väl lite olika lösningar på det problemet ?

Ljus Ljus skrev:
Misstänker att det inte cirkuleras ut vedeldad hetvatten i och med att det finns en acc-tank. Rätt dimensionerat och tänkt så fungerar skiktningen i tanken och inget högtempererat vatten passerar utedelen av värmepumpen.
Menar du att man inte fyller hela tanken med hett vatten vid eldning eller ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.