Byggahus.se
Nästa steg i vårt nybyggda hus är elektriker till övervåningen. På nedervåningen är uttag för fiber satta i varje rum som man kan sätta tp-kabel i. På övervåningen är det framdraget så vi kan själva välja om vi vill dra fiberuttag till varje rum. Vår elektriker drar detta om vi vill men han gjorde oss också medvetna om att vi mer och mer går mot ett trådlöst samhälle. TV/TV-box kör vi också trådlöst på nedervåningen. Vad anser ni? Ska vi ha uttagen uppe eller inte! Om ja, varför egentligen? Hur hade ni gjort om ni fått bestämma innan väggarna smälls ihop

Ska du titta på TV i något eller några av rummen så är en kabelförbindelse det mest optimala.

Fiberuttag lär du inte behöva sätta överallt.....;)
Jag hade satt nätverksuttag i alla rum.

• Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ska du titta på TV i något eller några av rummen så är en kabelförbindelse det mest optimala.
Jaja du fattar hur jag menar nätverksuttag ja... men är det egentligen nödvändigt? Eller funkar inte trådlöst så bra? Kör dock trådlöst nere och funkar hur bra som helst.

Jag kör också det mesta trådlöst. Och efter "systembyte" till Ubiquiti är jag riktigt nöjd med prestandan.
Men, den trådat är trådat och eftersom ni har möjlighet att dra det nu skulle jag definitivt göra det. NAS, TV-apparater, larm, skrivare, kameraövervakning, etc. är saker som är bra att ha trådat till.

R
En tumregel är att alltid ha kabel fram till tv samt till ev. spelkonsoler och datorer för online spel.

Att snåla in på den lilla kostnaden när man bygger nytt är dumt tycker jag personligen.

• Gilla
Poontus och 3 till
  • Laddar…
Det är svårt att ge ett exakt besked. Det kan fungera bra med trådlöst nät, det är miljön som påverkar signalerna. Men jag tror det flesta här på forumet hade valt att åtminstone dra fram ett nätverksuttag till en bra plats på övervåningen nu när möjlighet ges.

Tv funkar väl trådlöst, kameraövervakning ska jag ej ha, skrivare kopplar jag inte till det, NAS ska jag inte ha heller

Huruvida TV fungerar trådlöst beror på vilken box/streamings-sätt du använder.
"Vanliga" boxar från operatörerna är mig veterligen inte trådlösa.

E etompau skrev:
Huruvida TV fungerar trådlöst beror på vilken box/streamings-sätt du använder.
"Vanliga" boxar från operatörerna är mig veterligen inte trådlösa.
Kör Telia och de har trådlöst system som vi kör nere! Hm får fundera... Kanske lika bra att dra skiten. Och när det inte använda är det ju bara att ta bort och täcka över vid nästa ommålning.

R Ran9 skrev:
Kör Telia och de har trådlöst system som vi kör nere! Hm får fundera... Kanske lika bra att dra skiten. Och när det inte använda är det ju bara att ta bort och täcka över vid nästa ommålning.
Ja, men då är det extra burkar som ansluts till TV-box och befintligt nätverk.

Tänk på att 4k kommer snart. Kabel till tvplatserna tycker jag. Däremot till varje rum är inte nödvändigt. Dra också en nätverkskabel till en accesspunkt för wifi på overvåningen. Tex ett rörnedsläpp i taket.

R Ran9 skrev:
Tv funkar väl trådlöst, kameraövervakning ska jag ej ha, skrivare kopplar jag inte till det, NAS ska jag inte ha heller
Resonera så här att du inte vet vad som kommer framöver, utgå då inte utifrån ditt behov idag utan om man för en mindre kostnad kan skapa mera flexibilitet inför framtiden när man ändå gör ett arbete.
Vill du minimera extrakostnad, dra då slang till några dosor på övervåningen så kan du senare dra i lämplig kabel/kablage. Du kanske får dålig wifi på övervåning då kan du dra i en kabel till en AP för övervåningen.

E etompau skrev:
Ja, men då är det extra burkar som ansluts till TV-box och befintligt nätverk.
Trådlöst med repeater ja..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.