Byggahus.se
Någon som har kläm på hur ett testamente står sig i förhållande till ex.vis ett förmånstagarförordnande?

Vilket har högst prioritet?

Om det t.ex. finns en pensionsförsäkring eller liknande med ett automatiskt förmånstagarförordnande (eller även ett manuellt där förmånstagaren är inskriven) vad gäller då om det även finns ett testamente som är upprättat senare och som säger något annat än förmånstagarförordnandet?

Vilket har prioritet före det andra?

Menar du ett testamente som specifikt nämner just pensions-förmånstagaren, eller ngt. mera allmänt ”alla mina tillgångar...”?

H hempularen skrev:
Menar du ett testamente som specifikt nämner just pensions-förmånstagaren, eller ngt. mera allmänt ”alla mina tillgångar...”?
Försäkringar o.dyl. kan det ju finnas ett flertal olika av. Knappt man har koll på allt vad det är. Genom åren kan ju olika förmånstagare ha blivit inskrivna men i dagsläget är kanske förhållandena annorlunda jämfört med då och undran är om det går att på ett enkelt sätt "ändra" på förmånstagarförordnandena genom att skriva ett testamente istället som s.a.s. uppdaterar alla sådana förmånstagarförordnanden och gör dom inaktuella genom att det är det som står i testamentet som gäller över allt annat?

Läser man på Wikipedialänken så står det dock att försäkringar av olika slag oftast har en generellt formulerad förmånstagare, dvs inte namngiven/personnummerangiven person, utan "I första hand make/maka" osv. Det betyder att om man skiljer sig och gifter om sig är den nya maken förmånstagare utan att man ändrar något.

Anna_H Anna_H skrev:
Läser man på Wikipedialänken så står det dock att försäkringar av olika slag oftast har en generellt formulerad förmånstagare, dvs inte namngiven/personnummerangiven person, utan "I första hand make/maka" osv. Det betyder att om man skiljer sig och gifter om sig är den nya maken förmånstagare utan att man ändrar något.
Så är det ju ja.

Sen är det lite olika också på t.ex. livförsäkringar. Vet ju inte om det gäller alla men den jag tittade på där kunde man fritt välja förmånstagare som man ville, bara man angivit dom med så mycket uppgifter som möjligt.

Så det kanske är försäkringstypen som styr lite vad som är tillåtet och inte tillåtet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.