Gott nytt år alla .
Eftersom som de inte är så kallt så tog jag tag i entrén här på huset de ska bli en liten altan .
Självklart så måste den vara lågt byggd pga balkong och ett berg som vart mycket större en ja hade tänkt
Strl ca 6000×3150mm
.Tanken är att bygga ramverket med 45x95 cc 500 sedan på med 120x28.. men de kommer bli en utmaning mot "berget" vill att de ska synas så lite som möjligt .
Hur långt kan trallvirket sticka ut från skruvregeln?
Kan man lägga 45x95 regeln ner så den bara bygger 45 mm på vissa ställen nära berget?
Bulta fast regeln i berget med expander ?
Låta trallen vila direkt på berget?
Gjorde en fin skiss i mobilen
Berget är ju stabilt, så på det behöver du inte regla mer än att du får plats med skruven, om du "formklipper" regeln så att den ligger snyggt emot klippan utan svaj. Vår altan på framsidan är stadigast vid dörren, där ligger nämligen en 800 kilo betongklump kvar, gamla trappan, på den bara trallbrädor och korta trallskruv.
Det du behöver se till i det här fallet är att det inte riskerar att rinna regnvatten på klippan ner mot fasaden.
Som Anna H säger berget är stumt , om du hackar ur för berget i reglarna , kolla att dom inte blir för smala ( bärigheten kan bli dålig ) lämna ca 1 cm mot berget för att inte skit och fukt ska
komma till på ett bra sätt mot reglarna
Du väger ut dom över berget först i våg och plant , sen sätter du kraftiga ,
( och nu menar jag kraftiga ) byggvnklar som fästes i berget med rostfritt eller galv , samt franska träskruv i reglarna eller genomgående med mutter , då blir det stumt och bra
Tänk lite på att ha ett lut utåt på trallen ca 1 - 1,5 cm så rinner vattnet av som kommer på dom
och inte in mot huset
Jaha då har man börja lagt ut lite ....men istället för att palla upp måste de väl vara bättre att borra i berget å köra ner en en stolpsko? Där de går.eller är de lönlöst att borra i berget?
Det är samma sak , vinkel eller stolpsko , det är ett stumt stöd du ska ha ,
får du dit skor så OK , inget fel i det , regeln ligger ju ovanpå , medans vinkel så hänger det på sidan
Det är bara att tänka klart vad som kan användas , inget är fel , bara olika sätt , det är resultatet som räknas
Det är lätt att borra i berget bara du har en slående maskin och rätt borr.
Du bör fästa någon av reglerna så att det blir stabilt och förankrat. Men det går lika väl att ha de liggandes löst så att säga om berget är relativt plant.
Jag skulle förankrat de yttre reglarna så binder allt samman bra
Stolpskor blir kanon till det och det räcker att fästa en lr ett par av reglarna. Gärna den yttre ramen
Ja jag tycker att de börjar arta sig..men de tar lite tid . Första gången man bygger altan helt solo ..och så är de ett jäkla berg ivägen ..tur att de är långt kvar till man ska sitta och ta nr kaffe där