Byggahus.se
D eidlert skrev:
Du kanske kan svara på något jag undrar över. 3G uppkopplingen, vad kan man köra för features över den? Är det en "komplett" uppkoppling som stödjer verans alla funktioner eller är den begränsad på något vis?
Vera Secure kan koppla upp mot internet med 3G modemet. Och då fungerar alla funktioner. Det behöver bara finnas data kvar på abonnemanget. Den behöver bara en kanal till internet och den kan välja på LAN, wi-fi och 3G. Den är ju även ett huslarm med batteri backup. Parade ihop mina Dlink kameror mot Vera Secure igår. Vera Secure Kan skicka mail.

iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
I nästa Firmware uppdatering kommer support för Ikea Trådfri finnas med.
Det kommer då finnas på:
[länk]
Jag tolkar det som att man när uppdateringen kommer kan lägga till Ikea gateway till Vera Secure.

Vera Secure kan koppla upp mot internet med 3G modemet. Och då fungerar alla funktioner. ....
Jag läste nånstans på nätet (och det går även att tolka Veras hemsida) som att 3G tjänsten endast fungerar mot Veras premiumtjänst. Har du möjlighet att testa? Det är nämligen en avgörande funktion för mig. Kan man inte nyttja 3G som fallback så behöver jag lösa det på annat sätt och då behöver den utrustningen ändå backupström så då kan jag välja vilken kontroller som helst. Jag vill alltså, precis som dagens moderna larm, ha 3G som säkerhet så mail/push/sms kan skickas trots ström- eller internetavbrott.

Jag tolkar det som att man när uppdateringen kommer kan lägga till Ikea gateway till Vera Secure.
Vera secure har stöd för zigbee, så det kan nog fungera utan gateway med lite tur :)

D eidlert skrev:
Jag läste nånstans på nätet (och det går även att tolka Veras hemsida) som att 3G tjänsten endast fungerar mot Veras premiumtjänst. Har du möjlighet att testa? Det är nämligen en avgörande funktion för mig. Kan man inte nyttja 3G som fallback så behöver jag lösa det på annat sätt och då behöver den utrustningen ändå backupström så då kan jag välja vilken kontroller som helst. Jag vill alltså, precis som dagens moderna larm, ha 3G som säkerhet så mail/push/sms kan skickas trots ström- eller internetavbrott.

Vera secure har stöd för zigbee, så det kan nog fungera utan gateway med lite tur :)
Enligt getVeras youtube kanal har de inga avgifter. Men har sett att de kan lagra övervakningsfilm åt dig för kunder som bor i USA mot kostnad.
Titta på www.automatiserar.se de testar nu. Där står även att Ikea Trådfri lampa slutade fungera efter uppdatering av Ikea Lamp firmware. Men jag har tjatat och getVera har mailat mig och sagt att det kommer att finnas stöd i kommande firmware för Trådfri.

• Gilla
ducc1
  • Laddar…
Enligt getVeras youtube kanal har de inga avgifter. Men har sett att de kan lagra övervakningsfilm åt dig för kunder som bor i USA mot kostnad.
Titta på www.automatiserar.se de testar nu. Där står även att Ikea Trådfri lampa slutade fungera efter uppdatering av Ikea Lamp firmware. Men jag har tjatat och getVera har mailat mig och sagt att det kommer att finnas stöd i kommande firmware för Trådfri.
Svar från Vera

The Vera Secure cellular backup can only be enabled via the Vera Protect Service, which is only available in the United States. The controller will basically connect to a previously set Mobile operator Network. For the moment only one Mobile operator is compatible with the controller.

Och om EU versionen

Despite of what Support emailed your customer is true, that is for the VeraSecure-US
Our team is currently working on the VeraSecure-EU connectivity to be enabled with a Firmware Version soon to be released."

Och när vi frågade om några extra avgifter ska tillkomma:

"No, only those applicable by the provider of the service ( operatören i sverige)

Som sagt, efter lång tid med Vera kan jag bara säga att det kommer att dröja. Kommande firmware betyder inte nästa, men vi får hålla tummarna

• Gilla
iMikael Lundgren
  • Laddar…
Ca 20% på zwave prylar hos Loh Electronics från nu till och med helgen. Blir sugen på att beställa en Vera Secure och en massa sensorer.
Ni som kör Vera Secure, är ni nöjda?

Vera Secure kan koppla upp mot internet med 3G modemet. Och då fungerar alla funktioner. Det behöver bara finnas data kvar på abonnemanget. Den behöver bara en kanal till internet och den kan välja på LAN, wi-fi och 3G. Den är ju även ett huslarm med batteri backup. Parade ihop mina Dlink kameror mot Vera Secure igår. Vera Secure Kan skicka mail.
Har du hittat lista på kameror som är kompatibla med Vera? Vad kör du för D-link kameror?

S SloppyJoe skrev:
Har du hittat lista på kameror som är kompatibla med Vera? Vad kör du för D-link kameror?
Nästan alla går att koppla. Jag har 930L
Det var bara att skriva in:
http://192.168.169.3/image/jpeg.cgi
Olika märken har olika länkar/mappar.

• Gilla
marla32 och 1 till
  • Laddar…
D eidlert skrev:
Ca 20% på zwave prylar hos Loh Electronics från nu till och med helgen. Blir sugen på att beställa en Vera Secure och en massa sensorer.
Ni som kör Vera Secure, är ni nöjda?
Nöjd än så länge. Framtidssäker, går tex. att koppla ihop med AI högtalare.

• Gilla
marla32
  • Laddar…
Om jag vill använda larmdelen i Veran, vad finns det då för alternativ för styrning för barnen. Kan de ha någon dosa, knappsats innanför dörren eller måste den delen styras av appen/telefonen. Någon som har koll på den delen?

Smart del med telefonen men som du beskriver blir dumt när de leker ute. Rfid taggar verkar då smidigare.
Testat själv om kombinatiinen verkligen är användarvänlig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.