Byggahus.se
Olas alternativ 1 är bäst, enklast och med störst chans att bli bra. Fräsen direkt på skivan, störst andel av fräsens sula i kontakt med underlaget. Viktigt att du fräser åt rätt hål, som vanligt. Din rätskiva ska vara ordentligt längre än skivan så att sulan har något att trycka mot även i början och slutet.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Olas alternativ 1 är bäst, enklast och med störst chans att bli bra. Fräsen direkt på skivan, störst andel av fräsens sula i kontakt med underlaget. Viktigt att du fräser åt rätt hål, som vanligt. Din rätskiva ska vara ordentligt längre än skivan så att sulan har något att trycka mot även i början och slutet.
I och med att ingen verkar tycka att det är en bra idé att dela upp frälsningen på bredden istället för på höjden så blir det nog alternativ 1 ändå.

Mnja, frälsning brukar väl oftast handla om att etablera kontakter även i vertikal led ;-)

Skämt åsido så håller jag med om att Olas alt a) är bäst. Vill bara tillägga att jag skulle nog ta fram vad än det må vara i såg-väg och ta bort en 8-9 mm innan fräsningen för att slippa de brutala mängderna mdf-damm och snabba upp frä(l)sningen.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
J JuggeH skrev:
Vill bara tillägga att jag skulle nog ta fram vad än det må vara i såg-väg och ta bort en 8-9 mm innan fräsningen för att slippa de brutala mängderna mdf-damm och snabba upp frä(l)sningen.
klokt!

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
J JuggeH skrev:
Mnja, frälsning brukar väl oftast handla om att etablera kontakter även i vertikal led ;-)

Skämt åsido så håller jag med om att Olas alt a) är bäst. Vill bara tillägga att jag skulle nog ta fram vad än det må vara i såg-väg och ta bort en 8-9 mm innan fräsningen för att slippa de brutala mängderna mdf-damm och snabba upp frä(l)sningen.
Ska se vad jag kan rota fram.

Ger mig på detta i veckan. Återkommer med resultat! :)

• Gilla
Pasjostrom och 1 till
  • Laddar…
Jag lovade ju att återkomma. Blev lite senare än planerat men men.

Det gick bra att kapa MDF'en med fräsen. Resultatet blev helt OK. Hade kanten varit en synlig del hade jag dock inte varit så nöjd.

Första gången jag höll i en överhandsfräs men det var väldigt känsligt. Blev väldigt lätt hack. Förstår inte hur man ska göra för att få det snyggt?

Jag fräste på djupet i 2 omgångar och samma på bredden om ni förstår.

Var rätt kul att testa ändå, men skulle behöva öva på tekniken verkar det som :)

T Tobias P skrev:
Jag lovade ju att återkomma. Blev lite senare än planerat men men.

Det gick bra att kapa MDF'en med fräsen. Resultatet blev helt OK. Hade kanten varit en synlig del hade jag dock inte varit så nöjd.

Första gången jag höll i en överhandsfräs men det var väldigt känsligt. Blev väldigt lätt hack. Förstår inte hur man ska göra för att få det snyggt?

Jag fräste på djupet i 2 omgångar och samma på bredden om ni förstår.

Var rätt kul att testa ändå, men skulle behöva öva på tekniken verkar det som :)
Du har helt rätt, mycket övande krävs. Alla detaljer kan man inte riktigt förklara i text heller, utan måste visas på plats/övas in. Har du inte någon som kan visa dig?

Daniel_N Daniel_N skrev:
Du har helt rätt, mycket övande krävs. Alla detaljer kan man inte riktigt förklara i text heller, utan måste visas på plats/övas in. Har du inte någon som kan visa dig?
Nä, jag är tyvärr lämnad åt mitt öde. :)
Youtube kanske kan hjälpa till lite.

Jag testkörde lite på en plywood först men den flisade sig rätt mycket till skillnad mot MDFen. Plywood kanske är för dåligt trä för att fräsas?

Njae, så kan man inte säga generellt. Plywood finns i massor av olika kvalitéer. Den som heter konstruktionsplywood eller byggplywood och säljs i bygghandeln är tyvärr en väldigt dålig skiva. För fräsning och möbler/inredning är det bättre att satsa på en skiva för just snickeri, tex en furu- eller björkplywood med ytkvalitet 3 eller 4B. De är utmärkta att fräsa i.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Njae, så kan man inte säga generellt. Plywood finns i massor av olika kvalitéer. Den som heter konstruktionsplywood eller byggplywood och säljs i bygghandeln är tyvärr en väldigt dålig skiva. För fräsning och möbler/inredning är det bättre att satsa på en skiva för just snickeri, tex en furu- eller björkplywood med ytkvalitet 3 eller 4B. De är utmärkta att fräsa i.
Nu blir jag lite nyfiken. Trodde klassningen var B, BB för lite finare kvaitet på plywood. Vad motsvarar 3 och 4B på den skalan? Har inte stött på dessa tidigare.

Förlåt, jag som var slarvig. 4B = BB på båda sidor, 3B = B på en sida, BB på andra sidan.

• Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja, detta var förvisso en spillbit från en konstruktionsplyfa så det kanske har med det att göra.
Tycker dock det är svårt att få tag på vettig plyfa. Känns som att många har det bekymret av döma av alla trådar om detta på forumet. :)

Kanske ska man satsa på bättre stål också. Detta var någon billigt som jag hittade eftersom det inte var så noga nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.