Byggahus.se
savio skrev:
Men kommer det då kanske kännas mindre rangligt ifall man kör en plywood-skiva istället?
Plywood som är 3cm tjockt tänker jag då.
Det är inte skivan som är problemet. Bockarna är för klena. Personligen tycker jag att en vuxen man ska kunna stå och småhoppa på ett matbord utan att det ska kollapsa. Annars är det för klent.

Hej! Hur gick det till slut? Har tänkt göra precis likadant, intresserad av att höra om du anv Ikea-bockarna och hur det i så fall blev..!

Hej!

Jag läste i ett av dina inlägg att du hittat en längre bordsskiva. Jag tar gärna emot tips på var du hittade den?
Och blev bordet stabilt till sist?
Stort tack på förhand

Vh
Malin

S savio skrev:
Planen är att använda benbockar från IKEA, modellen "Lerberg".
[länk]

Sedan vill jag köpa en bänkskiva som jag ska betsa i någon snygg färg och sen lacka in.
Det bör bli ett snyggt matbord.

Men jag söker en bred bänkskiva (ca 90cm) och den behöver vara 240-250cm lång så att man får plats med 4 stolar per långsida utan större bekymmer.
Problemet är att jag har svårt att hitta en lämplig skiva, tex denna hade varit klockren om den bara varit 40-50 cm längre.
[länk]

Tips på en bra till mig?

Finns det andra alternativ? Antar att plywood-skivor tex inte är tillräckligt jämna och stabila?

Max belastning 50kg står det, klarar dessa en rejäl bänkskiva tro?

Hej!

Hoppas bordet blev bra till slut. Blev det stabilt?
Undrar om du skulle vilja tipsa om var du hittade den långa bordskivan?
Vh
Malin

S savio skrev:
Planen är att använda benbockar från IKEA, modellen "Lerberg".
[länk]

Sedan vill jag köpa en bänkskiva som jag ska betsa i någon snygg färg och sen lacka in.
Det bör bli ett snyggt matbord.

Men jag söker en bred bänkskiva (ca 90cm) och den behöver vara 240-250cm lång så att man får plats med 4 stolar per långsida utan större bekymmer.
Problemet är att jag har svårt att hitta en lämplig skiva, tex denna hade varit klockren om den bara varit 40-50 cm längre.
[länk]

Tips på en bra till mig?

Finns det andra alternativ? Antar att plywood-skivor tex inte är tillräckligt jämna och stabila?

Max belastning 50kg står det, klarar dessa en rejäl bänkskiva tro?

• Gilla
MackanMH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.