20 256 läst · 16 svar
20k läst
16 svar
Glas/plexiglas istället för kakel på diskbänken ?
Hej
Håller på och byter kök i min Lägnehet. Funderar på att köra glas eller plexiglas med tapet bakom istället för kakel.
Min fråga är om nån har kört med plexiglas och hur det är ? Glas är mycket dyrare än plexiglas, så jag tänkte kolla om nån har nån bild eller inspiration med plexiglas
Håller på och byter kök i min Lägnehet. Funderar på att köra glas eller plexiglas med tapet bakom istället för kakel.
Min fråga är om nån har kört med plexiglas och hur det är ? Glas är mycket dyrare än plexiglas, så jag tänkte kolla om nån har nån bild eller inspiration med plexiglas
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Laminerat glas är bara onödigt. Det är ju ingen nämnvärd belastning på väggen så jag tror det räcker med 1mm. Men 3-6mm borde vara lättare att hitta?
Satt åtskilliga kök med glas, brukar köra på 6mm glas gärna lacobel glas med film baksida som är enfärgat. Finns i flera färger. Rekommenderar inte klarglas då skit med mera kan komma bakom och man måste plocka ner för att rengöra. Om man då såklart inte är jävulskt bra på att foga så det inte syns bakom. Plexiglas kan du räkna bort direkt, ser hemskt ut.
J Jörgen Ö skrev:
Ska man köra härdat glas eller går det bra att köra vanligt ? Tjocklek ? 3-6 mm ? (Ber om ursäkt sen svar,fullt upp med renoveringen)
Härdat är helt onödigt. Om du inte tänkt hänga upp det med skruvar. Blir väldigt jobbigt att städa om det går sönder. Lacobell är alltid 4 mm och det räcker bra. Men om du ska ha klarglas så skulle jag ändå gå till 5 mm. Man kan foga fast det med silikon eller så kan man sätta en list i övre kant o silikon i nedre kant. Glaset ska stå på 2 distanser inte direkt på skivan
N Niq skrev:Härdat är helt onödigt. Om du inte tänkt hänga upp det med skruvar. Blir väldigt jobbigt att städa om det går sönder. Lacobell är alltid 4 mm och det räcker bra. Men om du ska ha klarglas så skulle jag ändå gå till 5 mm. Man kan foga fast det med silikon eller så kan man sätta en list i övre kant o silikon i nedre kant. Glaset ska stå på 2 distanser inte direkt på skivan
2st distanser ? Varför inte direkt på bänkskivan ?