Byggahus.se
:-* Snälla grabbar o tjejer!
Kan ngn vara gullig o ge en snabb (eller lång om du har tid) instruktion om hur man flytspacklar ett golv? Så att det blir plant!
Har tagit bort plastmatta, skrapat en djvla massa lim, fixat nedsänkningar till vissa delar av golvvärmekabeln, klistrat fast den och flytspacklat fast den....
Det var inte så himla lätt, eftersom kabeln ville släppa på endel ställen, samtidigt som jag var tvungen att mojsa ut klumparna som var i spacklet min man blandat åt mig.
Jag har insett att jag behöver mer flytspackel och vilken tur att jag får en andra chans att få det snyggt o bra. :-*

Haha, ja du jag säger då det, min första erfarenhet av flytspackel var "flytspackel my ass!!" tyckte inte alls att det gjorde rätt för namnet... Visserligen var det flytspackel som ska tåla minusgrader, men det sprollar kanske..

Men mitt tips är att blanda heldre i för mycket vatten än för lite, pytsa ut det j*vligt noga och när det väl ligger där på golvet så rör det inte då försämrar du bara kvaliteten på jobbet enligt min erfarenhet... men lyssna heldre på nån annan än mig.. haha

Se till att ha en stor plasttunna att blanda i. Det är betydligt svårare att får det plant om man blandar 1 eller 2 säckar åt gången. Använd en rejäl betongvisp och blanda ordentligt så alla klumpar försvinner enligt anvisningen från tillverkaren (eventuellt lite tunnare) . Häll över i en murhink i omgångar om det behövs och fördela ut över hela golvet. Använd en lång bredspackelspade och dra jämt över golvet.  Min erfarenhet är att man inte bör hålla på mer än max 5-10 minuter efter att man har blandat då brukar det bli bra.

Tack så mycket för goda råd!!!
Stor tunna, blanda ordnentligt, häll ut...Speciellt skruvarna tror jag kan hjälpa. och skruva bort dem i tid.Men vad gör man då med skruvhålen? Spakclar med nåt annat? Vad då? :-/
Helena

Samma flytspackel - spara någon deciliter pulver och blanda senare.

skruvarna kan sitta där de sitter de kommer ingenstans i spacklet.

Istället för skruvar köpte jag "nivåraketer" från sigro.se, små självhäftande plastlinjaler som var kanon, rekommenderas.

storbyggtillb_505398.jpg

Jag har precis jämnat av/fixat fall i ett badrumsgolv med flytspackel, och jag blandade en halv säck åt gången i en murarhink. Sedan hällde jag ut det i ett hörn och använde rivbräda för att "smeta" ut det...

Runt golvbrunnen hällde jag ut runt väggarna och lät det rinna ner i brunnen (som jag pluggade med mineralull) och när det runnit ett tag tog jag bästa soppsleven och öste ur brunnen och upp intill väggen. Vet inte om jag hade tur, men det blev riktigt bra ;D

Ang. att blanda i mer vatten för att få mera "flyt", så pratade jag med en golvläggare och han sa att detta kan leda till försämrad hållfasthet, att det blir för poröst helt enkelt. Om det stämmer vet jag inte, men ju fler personer man frågar desto fler olika svar får man ju... ;)

C
Argorat skrev:
Ang. att blanda i mer vatten för att få mera "flyt", så pratade jag med en golvläggare och han sa att detta kan leda till försämrad hållfasthet, att det blir för poröst helt enkelt.
Just precis. Ju mer vatten man blandar i, desto mer lättflytande spackel. Men blanda inte i mer vatten än vad tillverkaren anger som max. på förpackningen.

Hej igen!
Nu är det gjort! Fint blev det, så jag tackar för alla tips. Verkar marigt att blanda till 8 säckar tycker jag, och hinna få det på plats!!!!! Berätta hur du gjorde!! (har ett badrum som kommande projekt...).
Mitt nästa steg är klinker (har fixat tät skikt), och sen blir det väl väggarna..
Tack igen för alla svar!
Helena :)

Jag delade upp badrummet i fyra delar med hjälp av reglar som jag kunde "dra" emot för att få rätt fall. Det gjorde åxå att man fick mindre områden att fylla med spackel.
Reglarna hade jag kilsågat för att lutningen skulle bli rätt, lite pillrigt kanske, men det gick bra.
När spacklet var gångbart bröt jag loss reglarna och hällde i spackel i "kanalerna".

Om det kan vara nå´n tröst så gick det åt 18 säckar flytspackel som blandes i murarhink... Fanns inte en enda blandare att tillgå, så vad gör man :-/

Gud vilket jobb! 18 säckar!!!!! Impad :cool:

skall man bara ha det plant är det bäst blanda allt på en gång ju tunnare lager ju svårare få jämt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.