Byggahus.se
J J_B skrev:
Nån som bytt batterier än i sina deckare eller kontakter?
Jag har kört mitt larm sen 2012 dvs i 5 år o börjar fundera på om man ska byta ut alla batterier snart. Dom säger ju att batterierna ska räcka i 6-8 år beroende på vad den sitter i för utrustning. Fick nått knas med 2 batterier i brandvarnarna för ett år sen så larmet gick mitt i natten men efter batteri byte har det tuffat på.

3 1/2 år på kamera- och kombidetektor. Kameradetektorn sitter ganska varmt till och med varierande temperatur och kombin har det så kallade "dolda läget" och antimask på så då drar den väl mer också.

Vad är "dolda läget" och "antimask" på kameradetektorn?

P Plj skrev:
Det är centralapparatens backupbatteri.
Ok
Ska det bytas eller det är något kontaktfel? Har haft centralenheten kopplad i 24 timmar men den dör direkt när jag drar ut kontakten

Hej,

behöver stänga av min Powermaster 10-anläggning för att byta SIM-kort, men jag förstår inte hur jag går tillväga för att stänga av enheten. Drar jag bara sladden (och backup-batteriet) så lär väl larmet gå? Har sökt igenom manualen men hittar inget svar där.

K kanelglass skrev:
Hej,

behöver stänga av min Powermaster 10-anläggning för att byta SIM-kort, men jag förstår inte hur jag går tillväga för att stänga av enheten. Drar jag bara sladden (och backup-batteriet) så lär väl larmet gå? Har sökt igenom manualen men hittar inget svar där.
Sätt larmet i installatörsläge, ryck sladden på centralen, öppna centralen och ryck batteriet. Lyckas du med allt inom loppet av tre minuter så går inte larmet igång :)

• Gilla
PM10
  • Laddar…
B Blaxtar skrev:
Sätt larmet i installatörsläge, ryck sladden på centralen, öppna centralen och ryck batteriet. Lyckas du med allt inom loppet av tre minuter så går inte larmet igång :)
Tack! Har varit i installatörsläget nu en stund, mer än 3 min, hur gör jag för att lämna det?

En annan fråga, när jag är i installatörsläget (efter att jag bytt SIM) kan jag då byta plats på min siren samtidigt?

Tack för snabbt svar!

K kanelglass skrev:
Tack! Har varit i installatörsläget nu en stund, mer än 3 min, hur gör jag för att lämna det?

En annan fråga, när jag är i installatörsläget (efter att jag bytt SIM) kan jag då byta plats på min siren samtidigt?

Tack för snabbt svar!
ESC tills det står OK=Avsluta för att lämna installatörsläget. I installatörsläget kan du göra vad du vill med sensorerna utan att larmet drar igång, ex. flytta sirenen. Med fördel så kan du göra det medan larmet är strömlöst. Har för mig att det automatiskt går ur installatörsläget om ingen knapp trycks på 3 minuter.

K Krewlir skrev:
Ok
Ska det bytas eller det är något kontaktfel? Har haft centralenheten kopplad i 24 timmar men den dör direkt när jag drar ut kontakten
Några idéer om detta problemet? Ska jag bara köpa nytt batteri och prova eller det kan vara något annat?

K Krewlir skrev:
Några idéer om detta problemet? Ska jag bara köpa nytt batteri och prova eller det kan vara något annat?
Hur gammalt är batteriet? Inget ovanligt att ett backup-batteri kan ge upp efter kanske 5-10 år.

E etompau skrev:
Hur gammalt är batteriet? Inget ovanligt att ett backup-batteri kan ge upp efter kanske 5-10 år.
Ok.
Det är fem år gammalt så stämmer kanske. Lika bra att beställa ett nytt då och prova.

K Krewlir skrev:
Ok.
Det är fem år gammalt så stämmer kanske. Lika bra att beställa ett nytt då och prova.
Då ett är ett NiMh-batteri så har det hållit rätt okej om det är fem år gammalt :)

B Blaxtar skrev:
ESC tills det står OK=Avsluta för att lämna installatörsläget. I installatörsläget kan du göra vad du vill med sensorerna utan att larmet drar igång, ex. flytta sirenen. Med fördel så kan du göra det medan larmet är strömlöst. Har för mig att det automatiskt går ur installatörsläget om ingen knapp trycks på 3 minuter.
Tack för hjälpen!

K Kane skrev:
Vad är "dolda läget" och "antimask" på kameradetektorn?
Inget av dessa på kameradetektorn, bara kombi. Dolt läge liknar Risco Anti-Cloak, dvs det blir svårare lura detektorn och ta sig förbi genom att tex hålla upp något rumstempererat objekt och dölja sin egen värmestrålning för detektorn. Den upptäcker rörelse genom förändringar i mikrovågsfältet och går i larmläge i alla fall.
Antimask är ju när detektorn upptäcker tex att någon hängt kepsen på den så att den blivit blind.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
På min keypsd KP-160 PG2 så blinkar symbol nr 23 ”memory/ alarm in partition or system”, vad betyder det?

B Byggtankar123 skrev:
På min keypsd KP-160 PG2 så blinkar symbol nr 23 ”memory/ alarm in partition or system”, vad betyder det?
Har du kollat vad som står i centralen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.