Har en ny induktionshäll som behöver kopplas in. Idag sitter där en vanlig glashäll.
Blir dock lite fundersam över hur den ska kopplas in.
Idag är hällen kopplad med en perilex-kontakt. Såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Om jag tolkar detta korrekt så är den alltså kopplad enligt 2N~? Den bruna kabeln som bara ”hänger löst”, vad kan det vara? En till ledare som inte används?
Den nya hällen ska kopplas såhär:
Logga in
Skapa konto
För att koppla enligt 2N~ där så behöver det finnas en nolla till (N2)?
Enligt den här bilden så känns det som om 3N~ är det jag borde använda? I säkringsskåpet är det uppmärkt som 3-fas men det gäller ju både ugn, mikro och häll. Kan det vara så att hällen går mot 2 faser och ugnen och mikro mot 1? Eller att det är 3-fas framdraget till hällen (den bruna som inte används)?
Får kanske ringa en elektriker istället men vore skönt att få den inkopplad redan idag. Tänker om någon här kanske förstår bättre än en glad amatör som mig själv
Om det är tre faser framdragna så är det bäst att använda alla. Men det finns säkert någon bra anledning till att den gamla spisen bara är kopplad på två...
Enligt den här bilden så känns det som om 3N~ är det jag borde använda? I säkringsskåpet är det uppmärkt som 3-fas men det gäller ju både ugn, mikro och häll. Kan det vara så att hällen går mot 2 faser och ugnen och mikro mot 1? Eller att det är 3-fas framdraget till hällen (den bruna som inte används)?
Du gissar troligen helt rätt här, att den tredje fasen används till ugn. Det bör du lätt kunna bekräfta.
Men om du helt enkelt flyttar över kabeln från gamla till nya hällen och kopplar in den enligt detta schema så blir det precis som förut, ingen skillnad.
Grön/gul till jordsymbolen längst upp till vänster.
Blå till N (bygla plint 4-5)
Svart till L1 (bygla plint 1-2)
Grå till L2