Du behöver bara en vanlig utanpåliggande brytare där du ansluter pumpen mot befintliga gruppen. Och i extremfallet inte ens det utan bara en dosa men det är kanske lite väl spartanskt.
Du behöver bara en vanlig utanpåliggande brytare där du ansluter pumpen mot befintliga gruppen. Och i extremfallet inte ens det utan bara en dosa men det är kanske lite väl spartanskt.
Gamla bastun är riven och omgjord till "pannrum" / tvättstuga, kablarna kommer fram i en kopplingsdosa som sitter så bra placerad att jag kan sätta nya centralen där.
5 ledare med nolla och jord
Tanken är att uppgradera gamla centralen med jordfelsbrytare och personskyddsautomater senare, så vill samla bvp installationen och ha den på eget ställe då det just är 300mA.
Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men räknade fram att med kompressorn på fullt skaft så kan jag köra 4kw elpatron samtidigt på 3x16A.
Visst skulle det funka att bara smacka upp en utanpåliggande brytare. Men då jag gör hela installationen själv så tycker jag att jag kan kosta på mig lite extra..
Och ang behörighetskraven så har jag en hälsning till våra myndigheter:
Mitt hus mina regler..
Sen har jag en god del utbildning på starkström från min tid i gröna firman, men det är naturligtvis inte godkänt för civil användning..
Så helt vilse är jag inte.
Bortsett från att det är överarbetat.. så ser ni iaf inga fel med denna installation?
Nej det är inget fel med det och kanske inte heller överarbetat bara lite vid sidan av de gängse lösningarna. Vi får se det som en kombination arbetsbrytare med JFB-funktion för en central är det inte definitionsmässigt. Hade du satt i en säkring också hade åtminstone jag sett det som hempuleri men inte nu som du gör det.
Jag hade satsat någon extra hundralapp på en bra normkapsling. Jag gjorde inte det och ångrar mig bittert. Den jag valde känns sladdrig och billig och är dessutom ful. En undercentral har jag från ABB, en helt annan känsla!
Det har du helt rätt i HSP
Tänkte aldrig så långt när jag skrev det..
Normkapslingen får duga..
Nu är det Malmbergs rakt av på alla grejer.
Och förhoppningsvis så behövs den inte öppnas öht före det är dags att byta ut bvp om 15-20år..
Jag vill läsa mina elcentraler som mina böcker..
Så säkringarna hamnade mellan huvudbrytaren och jfb.
Vet inte om det finns någon norm men så brukar jag också göra. Om något ligger utanför jordfelsbrytaren lägger jag de säkringarna direkt efter huvudbrytaren.