Byggahus.se
Försöker förstå om allting står rätt till med min spisinkoppling..

Har en central med enbart 10A-säkringar. Bakom spisen finns ett perilexuttag, som den är kopplad till.

Enligt specifikationerna för spisen:
potatis.jpg

Jag köpte en helt ny kabel för inkoppling, fick då 1.3 meter 5G1.5 med helgjuten perilexpropp. Kopplade in detta enligt 400V 3N~ ovan.

Internt verkar den ju vara 230 volt, fungerar denna automagiska utjämning mellan faserna även i detta fall?
Borde spisen ha haft 16A-säkringar istället för 10A? Kommer spisen att fungera i längden med 10A och 1.5mm2?

Den tidigare spisen hade ingen anslutning till nollan utan gick enbart på 400V.

När man studerar kablarna till spisens uttag så tycker jag nog att de ser lite kraftigare ut än de övriga 1,5mm-kablarna. Tänkte att ni med mer tränade ögon kan få avgöra, så infogar ett par bilder:

IMG_8516.jpg
IMG_8517.jpg

Bästa svaret

Det som är viktigt att kontrollera är om du har en nolla framdragen till perilexuttaget. Det var mycket vanligt förr att man drog en fyrledare till spisen eftersom alla spisar då gick på 400 V.

Med nolla så kan du plugga in din nya spis utan problem med din inkoppling av anslutningskabeln. Den kommer att fördela belastningen mellan faserna nästan lika bra som förut.

10 A innebär totalt 6.9 kW vilket räcker för normal matlagning. Spisen har en totaleffekt på 8.4 kW med alla plattor + ugn på och det använder man aldrig. Om man slarvade med nollan förr så slarvade man i alla fall inte med ledararean så det vore ovanligt om det inte var 2.5 mm². Men prova först som sagt. Din gamla spis gick ju på samma säkringar.

Ja den är redan provad och allt fungerar fint, enligt mig. Jag vill bara säkerställa att man inte råkar ut för något oväntat i framtiden.

Men om det nu är 2.5mm så borde det ju ha vart 16A och inte 10?

Ja det borde ha varit 16 A. Vad säger gruppförteckningen? Det man ser av elcentralen är att den är i osedvanligt god ordning med prydliga anslutningar av nollor och skyddsjordsledare, så gruppförteckningen kanske också är uppdaterad i samma anda.

Det finns öht ingen alls. Tänkte göra en egen men har inte blivit av då jag var osäker på kabeldimensionen.

6FCC6BAA-E19A-40A1-81AB-4F23CC467771.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, fortsätter på den här gamla tråden då min fråga/fundering i stort är detsamma (har letat efter kommentarer men inte hittat så skriver trots att ämnet som sådant varit uppe tidigare...).

Skillnaden för mig är att min Boschhäll (PVS651FC1E) levererades med femledarkabel. Jag har ett vanligt perilex med nolla framdragen och där första fasen går till ugnen och de andra två till spishällen. Tidigare var det kopplat på enklast möjliga sätt med faserna till varsin ”pinne” på perilexuttaget (bägge på höger sida), nollan uppe till vänster (byglat i hällen och endast matat med blå tråd) och jord på stiftet.

Det jag vill dubbelkolla med er har att göra med att det finns 6 kopplingspunkter i spisen och inget schema som kallas typ 2L/1N vilket jag tolkar det som att jag har haft i min gamla Bosch. Klisterlappen på spisen har bara ett 3N-alternativ (och en enfas som jag inte ska använda) och installationsmanualens scheman har en 2L/2N variant. I nya hällen är nollplatserna byglade. Lång text men hoppas att jag gör mig förstådd. Rent spontant tänker jag mig att bara koppla in faserna, jord och byglad nolla som tidigare och inte använda den grå tråden alls eller finns det något att vinna på att koppla den tillsammans med första fasen (bruna) i perilexproppen fast från egen plats i hällen enligt 3N-alternativet?

Tacksam för lite input så jag inte pajar nya hällen.

• Gilla
Theo Aki
  • Laddar…
Y Yamma skrev:
[bild]
Hej, fortsätter på den här gamla tråden då min fråga/fundering i stort är detsamma (har letat efter kommentarer men inte hittat så skriver trots att ämnet som sådant varit uppe tidigare...).

Skillnaden för mig är att min Boschhäll (PVS651FC1E) levererades med femledarkabel. Jag har ett vanligt perilex med nolla framdragen och där första fasen går till ugnen och de andra två till spishällen. Tidigare var det kopplat på enklast möjliga sätt med faserna till varsin ”pinne” på perilexuttaget (bägge på höger sida), nollan uppe till vänster (byglat i hällen och endast matat med blå tråd) och jord på stiftet.

Det jag vill dubbelkolla med er har att göra med att det finns 6 kopplingspunkter i spisen och inget schema som kallas typ 2L/1N vilket jag tolkar det som att jag har haft i min gamla Bosch. Klisterlappen på spisen har bara ett 3N-alternativ (och en enfas som jag inte ska använda) och installationsmanualens scheman har en 2L/2N variant. I nya hällen är nollplatserna byglade. Lång text men hoppas att jag gör mig förstådd. Rent spontant tänker jag mig att bara koppla in faserna, jord och byglad nolla som tidigare och inte använda den grå tråden alls eller finns det något att vinna på att koppla den tillsammans med första fasen (bruna) i perilexproppen fast från egen plats i hällen enligt 3N-alternativet?

Tacksam för lite input så jag inte pajar nya hällen.
Förlåt, ser att den hamnade i fel tråd. Hade tänkt att den skulle in i en tråd som behandlade inkoppling av en induktionshäll från Siemens. Jag vet tyvärr inte hur man flyttar den dit. Namn på tråden nedan.

Inkoppling Siemens spishäll - Perilex - befintligt perilexuttag

Redigerat:
Om bilden visar din nya häll så ska du använda alternativet märkt "3N~". Om du tittar närmare på själva inkopplingsschemat för detta alternativ så ser du att de faktiskt bara använder 2 faser, inte tre som märkningen antyder. Spisfabrikanter verkar få allt svårare och svårare att beskriva sina inkopplingsalternativ.

Så du kan alltså fortfarande låta ugnen få en egen fas. En ledare i den femledare du har till hällen lägger du därmed åt sidan i hällen (isolerad) och istället byglar du terminalerna 1 och 2 (även om det troligen är utan funktion, dvs terminal 1 används troligen inte av hällen alls).

Jag hänger inte med på din beskrivning över hur häll och ugn idag delar på ditt perilexuttag. Jag antar att du har en egen anslutningsdosa eller uttag till ugnen?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om bilden visar din nya häll så ska du använda alternativet märkt "3N~". Om du tittar närmare på själva inkopplingsschemat för detta alternativ så ser du att de faktiskt bara använder 2 faser, inte tre som märkningen antyder. Spisfabrikanter verkar få allt svårare och svårare att beskriva sina inkopplingsalternativ.

Så du kan alltså fortfarande låta ugnen få en egen fas. En ledare i den femledare du har till hällen lägger du därmed åt sidan i hällen (isolerad) och istället byglar du terminalerna 1 och 2 (även om det troligen är utan funktion, dvs terminal 1 används troligen inte av hällen alls).

Jag hänger inte med på din beskrivning över hur häll och ugn idag delar på ditt perilexuttag. Jag antar att du har en egen anslutningsdosa eller uttag till ugnen?
Bilden är för nya hällen och jo, jag är med på faserna. De matas ju från L1. Håller med din kommentar om spisfabrikanter, det borde vara lätt...

Byglingen låter helt rimligt, bygling blir väl i praktiken samma som att använda varsin tråd från brunt uttag i perilexen? Enklare inkoppling med bygling så jag kör på det.

Krångligt beskrivet av mig angående ugnen, jag försökte bara beskriva att den fasen fortsätter till ett uttag till ugnen så den är inte kopplad i perilexen utan går bara vidare.

Så jag har ju ett väldigt enkelt problem egentligen, det är ju bara att koppla faserna (byglas nu då enligt din kommentar och schema 3N även om två trådar användes i det från samma punkt), nollan (byglad) och jord till motsvarande plats på perilexproppen/hanen så är det bara plug and play. En tydligare beskrivning från Bosch skulle kanske minska reparationsintäkterna!

Nu kör jag igång så tack för hjälpen Bo.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Y Yamma skrev:
Nu kör jag igång så tack för hjälpen Bo.
Då var det klart, fungerar finfint så än en gång tack.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det man ser av elcentralen är att den är i osedvanligt god ordning med prydliga anslutningar av nollor och skyddsjordsledare.
Något jag funderade på, är det normalt att man kopplar ihop n och pe på det viset? Läste förut någonstans att det är "fuskjord" när man ansluter jord till nolla. Har ju gulgrön ledare framdragen till alla vägguttag.

Var någonstans ser du att man kopplar ihop N och PE? Det får aldrig göras, men däremot får man sära på en PEN till PE och N (separata skenor) såsom görs i denna central på bild.

IMG_85172.jpg

Bygeln till vänster i bild sammanlänkar ju N och PE? Jag är ingen elektriker men jag förstår ju att det blir kontakt mellan dem då. Förstår då inte vitsen med att ha en skyddsjord som egentligen är en nolla.. en riktig jord kommer ju från jordspett?

Det är faktiskt tvärtom, det är där man särar på PEN till PE och N :) Den grova blå till vänster är (får vi förmoda) inkommande PEN-ledare. Den har dock fel färg men det kan rimligen inte vara något annat. Den är både jordad och förbunden med distributionstransformatorns nollpunkt så den har två funktioner, som här delas upp i sina enskilda funktioner N och PE.

Jag kanske får rekommendera min artikelserie om det svenska elsystemet där det finns bilder på hur det fungerar.
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
En period körde man med blått som PEN så det behöver inte vara fel enligt standard, det var vid introduktionen av N1XV kablarna då PEN ersatte den tidigare koncentriska skärmen, antar den blev blå då man pratade om huvudnolla.

Undrar hur många svenska spisar Bo Siltberg har räddat, snart går väl spistillverkarna samman och skickar en agent hem till honom på grund av minskad försäljning och färre exploderade spisar.

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.