Byggahus.se
Jag bygger nytt strax utanför Veberöd i Skåne och enligt min kontrollplan måste jag ha ett intyg på lufttätheten.

Jag har letat i perioder i över ett år och får bara svar att antingen har de ej möjlighet att genomföra mätningar eller att de inte hanterar privatpersoner.

Är det någon som kan ge konkreta namn på firmor eller personer som gör lufttäthetsmätningar åt privatpersoner, helst i Skåne men även grannlandskapen?

Tack på förhand.

L
Be kontrollanten om besked hur det ska utföras , så får du höra vad han säger , han ska veta hur och vilka värden som är godkända .
Det med täthetsprovning är något som kommit på senare tid , hus ska vara täta som en ballong i dag , för att det inte ska pipa luft vid uttag och genomförningar , om det drar så sägs det kondensproblem ,

Hej, jag pratade om detta idag med en gubbe som sysslar med VVS.
Enligt honom görs det täthetsprovningar mycket ofta numera.
Framför allt för att byggare inte skall kunna slarva med ångspärr och tätning av genomföringar.

Men täthetsprovningen måste göras innan ytskikten är monterade, för sedan är det ju för sent att åtgärda.

L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej, jag pratade om detta idag med en gubbe som sysslar med VVS.
Enligt honom görs det täthetsprovningar mycket ofta numera.
Framför allt för att byggare inte skall kunna slarva med ångspärr och tätning av genomföringar.

Men täthetsprovningen måste göras innan ytskikten är monterade, för sedan är det ju för sent att åtgärda.
Ja det är nog så att det ske före ytskiktet .
Varenda glipa ska ju tejpas i dag , så huset blir termos , med dom problem som uppstår med luftväxlingen som dom stora säger ska vara , kanske inget ont i det .
Men är inte husen för täta i dag ?
Tar väl en vecka att klistra ihop en normalvilla 1 1/2 plans

Efter att ha finkammat hela skåne efter entreprenörer som gör lufttäthetsprovning åt privatpersoner hittade jag bara en firma i Malmö som kunde/ville göra det. De var väldigt trevliga och tillmötesgående men prislappen skulle hamna på ca 12-13'000 SEK ex moms.

Slutklämmen blev att jag kom överens med min KA att vi hoppar över själva mätningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.