4 884 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
Trasig kyl mindre än 5 år gammal.. Byta?
Hej!
Tänkte se efter här om det finns någon kunnig i ämnet..
Det är nämligen så att min kyl/frys (kombinerad) har börjat bete sig märkligt. Det började med kylen som var alldeles för varm (13grader) dagen efter la frysen ner också.. Testat att dra ut sladden (bosch supporten sa att det är det första man gör för att utesluta vissa fel). Satte på den efter 20 min och man hörde att kompressorn började jobba.. Och dagen därpå hade jag kallt i både kyl frys, so far so good.. Imorse när jag vaknar har jag 15 grader i kylen.. Sen när jag kom hem så var det 5 grader och kallt i frysen..
Kan det vara termostaten? Eller kanske bara givaren? Eller nåt helt annat? Okunnig på detta men byta termostat själv borde jag klara av.. Om det nu är värt det..
Ska även tillägga att jag snackat med en elektriker som jobbar med kylar som sa att det är något elektroniskt och att det inte kan vara kompressorn då den kyler när den själv behagar..
Kylen är en Bosch KGV36VI30. Ca 5 år gammal..
Tacksam om nån lite mer insatt kunde svara..
Tänkte se efter här om det finns någon kunnig i ämnet..
Det är nämligen så att min kyl/frys (kombinerad) har börjat bete sig märkligt. Det började med kylen som var alldeles för varm (13grader) dagen efter la frysen ner också.. Testat att dra ut sladden (bosch supporten sa att det är det första man gör för att utesluta vissa fel). Satte på den efter 20 min och man hörde att kompressorn började jobba.. Och dagen därpå hade jag kallt i både kyl frys, so far so good.. Imorse när jag vaknar har jag 15 grader i kylen.. Sen när jag kom hem så var det 5 grader och kallt i frysen..
Kan det vara termostaten? Eller kanske bara givaren? Eller nåt helt annat? Okunnig på detta men byta termostat själv borde jag klara av.. Om det nu är värt det..
Ska även tillägga att jag snackat med en elektriker som jobbar med kylar som sa att det är något elektroniskt och att det inte kan vara kompressorn då den kyler när den själv behagar..
Kylen är en Bosch KGV36VI30. Ca 5 år gammal..
Tacksam om nån lite mer insatt kunde svara..
Ja det låter som om elektroniken.
bygla på kompressorn
fast har kompressorn gått i ett sträck i 5h borde det vara kallare
du kan ju bara ställa in kyldelens temp så du har ett gemensamt kylsystem med frysen
i ditt fall kan det mycket väl vara köldmedelsbrist i stället
är det is på ryggen i kylen? och i så fall hur mycket
fast har kompressorn gått i ett sträck i 5h borde det vara kallare
du kan ju bara ställa in kyldelens temp så du har ett gemensamt kylsystem med frysen
i ditt fall kan det mycket väl vara köldmedelsbrist i stället
är det is på ryggen i kylen? och i så fall hur mycket
Kan ju även vara att frysdelen är igenfrostad. ?
Frysdelen brukar väl vara prio 1 i systemet.
Om det nu är ett skåp med bara en kompressor.
Frysdelen brukar väl vara prio 1 i systemet.
Om det nu är ett skåp med bara en kompressor.