2 889 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Gruppavtal i IP-onlys nät
Ja, så är det för det kan skilja i upplägg broende av volym/geografi/konkurens/etc, såvida inte svaret som önskas endast är "Ja", men för att ge något måste man veta under vilka avtalsformer som ett sådant ingåtts. Själva frågeställningen behöver fördjupas utifrån hur avtalet med ComHem respektive IP Only ser ut för just Er fiberförening.K KarlEmil skrev:
Ett diskussionsforum är ingen plats där man ställer en fråga och får ett rakt svar, om frågan är otydligt ställd eller innehåller underförstådda frågor kommer tråden att få sidospår.
Eftersom ingen har svarat ja på frågan så kan vi anta att ingen av Byggahus medlemmar som har sett tråden är med i en fiberförening som har gruppavtal med en operatör i IP-Onlys nät. En anledning till detta kan såklart vara att IP-Only har ett öppet fibernät och det alltså inte är möjligt att teckna gruppavtal med en enskild operatör inom deras när (eftersom det skulle bryta mot de regler som operatörerna måste följa för att få vara med i IP-Onlys nät).
Därav följdfrågorna om hur avtalet ser ut och hur det ens skulle vara möjligt för en operatör att hindra byte av operatör.
Eftersom ingen har svarat ja på frågan så kan vi anta att ingen av Byggahus medlemmar som har sett tråden är med i en fiberförening som har gruppavtal med en operatör i IP-Onlys nät. En anledning till detta kan såklart vara att IP-Only har ett öppet fibernät och det alltså inte är möjligt att teckna gruppavtal med en enskild operatör inom deras när (eftersom det skulle bryta mot de regler som operatörerna måste följa för att få vara med i IP-Onlys nät).
Därav följdfrågorna om hur avtalet ser ut och hur det ens skulle vara möjligt för en operatör att hindra byte av operatör.
I det här fallet så tolkade jag att IP Only är operatör och sedan kan man välja tjänsteleverantör t.ex. ComHem. Men vi menar kanske samma sak men använder olika namn.
Då är det IP Onlys avtal med tjänsteleverantörerna och fastighetsägaren som styr hur man beställer tjänster, t.ex. att en tjänsteleverantör inte får teckna eget avtal med en fiberförening och på det sättet låsa in fastighetsägarna så att det "öppna nätet" blir stängt för andra tjänsteleverantörer. Vi har ju inte fått ta del av de avtal som finns, speciellt gruppavtalet som kan ha en inlåsande effekt.
Då är det IP Onlys avtal med tjänsteleverantörerna och fastighetsägaren som styr hur man beställer tjänster, t.ex. att en tjänsteleverantör inte får teckna eget avtal med en fiberförening och på det sättet låsa in fastighetsägarna så att det "öppna nätet" blir stängt för andra tjänsteleverantörer. Vi har ju inte fått ta del av de avtal som finns, speciellt gruppavtalet som kan ha en inlåsande effekt.
Precis. Den som äger fibernätet bestämmer spelreglerna för det. De som är tjänsteleverantörer i fibernätet måste hålla sig till fibernätsägarens regler (annars får de inte vara med i nätet).
Sen kanske vi använder ordet gruppavtal olika. I mina ögon innebär ett gruppavtal att en grupp förbinder sig att betala för en viss tjänst under en specifik tid för att därmed motivera leverantören att det är värt investeringskostnaden.
Sen kan det såklart finnas andra typer av avtal där man ger en viss grupp en rabatt, t.ex. att Coop-medlemmar får 5% rabatt på priset eller liknande grejer. Men det kallar inte jag för gruppavtal utan för rabattavtal. Och såna avtal brukar inte innehålla nåt om "bindningstid" eller liknande utan så länge man är medlem i gruppen får man rabatten, men man är alltid fri att använda en annan leverantör (då får man såklart inte rabatten).
Sen kanske vi använder ordet gruppavtal olika. I mina ögon innebär ett gruppavtal att en grupp förbinder sig att betala för en viss tjänst under en specifik tid för att därmed motivera leverantören att det är värt investeringskostnaden.
Sen kan det såklart finnas andra typer av avtal där man ger en viss grupp en rabatt, t.ex. att Coop-medlemmar får 5% rabatt på priset eller liknande grejer. Men det kallar inte jag för gruppavtal utan för rabattavtal. Och såna avtal brukar inte innehålla nåt om "bindningstid" eller liknande utan så länge man är medlem i gruppen får man rabatten, men man är alltid fri att använda en annan leverantör (då får man såklart inte rabatten).
Jag var inte ute efter ett ja eller ett nej. Det blir givetvis inte så givande svar. Det jag var ute efter var om det var andra fiberföreningar som har fått till gruppavtal med Comhem i IP-onlys nät. Kan man tillåta andra fiberföreningar att sluta avtal med Comhem, så borde vi inte hindras, Det var min tanke.N Nerre skrev:Ett diskussionsforum är ingen plats där man ställer en fråga och får ett rakt svar, om frågan är otydligt ställd eller innehåller underförstådda frågor kommer tråden att få sidospår.
Jag har varit i kontakt med en fiberförening som har ett gruppavtal med Comhem i IP-onlys nät, så att det omöjligt med gruppavtal tror jag inte på.
Ingen i fiberföreningen skulle vara tvungen att ansluta sig till gruppavtalet, utan det var upp till var och en att tacka ja eller nej.
Det var precis det vi skulle göra. Vi är en grupp som skulle förbinda sig att betala för en viss tjänst under en specifik tid.N Nerre skrev:Precis. Den som äger fibernätet bestämmer spelreglerna för det. De som är tjänsteleverantörer i fibernätet måste hålla sig till fibernätsägarens regler (annars får de inte vara med i nätet).
Då är det ComHems ansvar att lösa det med IP Only så att det blir beställningsbart för er i fiberföreningen. Med just ComHem kan det vara lite speciellt utifrån att de själva går in som fiberoperatör på marknaden med Skanovaägd fiber och egen utrustning på stationerna.
Kanske inte påverkar just hos er men ur ett större perspektiv kan sådan ompostioneringar påverka rent generellt.
Kanske inte påverkar just hos er men ur ett större perspektiv kan sådan ompostioneringar påverka rent generellt.
Det beror ju helt på hur den som äger fibern har formulerat avtalet. Olika avtal kan se olika ut.K KarlEmil skrev:
Det kan t.ex. vara så att det i äldre avtal fanns en lucka där det var tillåtet med sånt, men att de i nyare avtal har täppt till den luckan.
Men då är ju frågan vad Comhem tjänar på det hela? De erbjuder ju inte ett gruppavtal om det inte är ekonomiskt fördelaktigt för dem. Jag tycker inte det låter som det är fråga om ett gruppavtal utan istället nån form av medlemsrabatt.
Ett gruppavtal är ju ett avtal mellan en grupp kunder och en leverantör, de som är med i gruppen som får avtalet förbinder sig då att vara kund hos den leverantören. Om gruppen inte förbinder sig att vara kund hos leverantören så vad är det då man avtalar om? Normalt i ett avtal ska ju bägge parter förbinda sig att göra nåt.
Jag förmodar att man från Comhems sida har räknat fram att man kan ge oss som grupp ett reducerat pris och fortfarande tjäna pengar på detta. Gruppavtalet som skulle tecknas löpte på tre år. Detta måste ses som något positivt för Comhem att knyta upp ett antal kunder under en sådan lång tid.N Nerre skrev:Det beror ju helt på hur den som äger fibern har formulerat avtalet. Olika avtal kan se olika ut.
Det kan t.ex. vara så att det i äldre avtal fanns en lucka där det var tillåtet med sånt, men att de i nyare avtal har täppt till den luckan.
Men då är ju frågan vad Comhem tjänar på det hela? De erbjuder ju inte ett gruppavtal om det inte är ekonomiskt fördelaktigt för dem. Jag tycker inte det låter som det är fråga om ett gruppavtal utan istället nån form av medlemsrabatt.
Ett gruppavtal är ju ett avtal mellan en grupp kunder och en leverantör, de som är med i gruppen som får avtalet förbinder sig då att vara kund hos den leverantören. Om gruppen inte förbinder sig att vara kund hos leverantören så vad är det då man avtalar om? Normalt i ett avtal ska ju bägge parter förbinda sig att göra nåt.
I det gruppavtalet som skulle tecknas så skulle Comhem förbinda sig att leverera bredband/TV/telefoni till ett reducerat pris i tre år. Och vi som grupp skulle förbinda oss att betala för detta under samma tidsperiod. Alla inblandade parter kallade detta upplägg för ett gruppavtal.
Är också intresserad av gruppavtal då vi idag har öppen fiber men det av någon anledning inte går att välja något annat än Telia då det var bundet på 3 år.
Föreningens intention är att teckna fastighetsavtal, eventuellt så slipper vi månadsavgift per hushålls.
Föreningens intention är att teckna fastighetsavtal, eventuellt så slipper vi månadsavgift per hushålls.
Liknande trådar
-
EON höjer elnätsavgifterna IGEN
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Ny tjänst från Skatteverket för att beräkna avdrag för renoveringar och nybyggnation
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
ChargeAmps Laddbox med lastbalanserare i kombination med solpaneler och batteri
Laddboxar & Elbilar -
Ingen publik IP, komma åt HA utanför interna nätverket
Villalarm & Hemautomation -
Värmepumpen stängde av i natt
Värmepumpar