1 247 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Yngre mest oroliga över fallande bostadspriser
På konsumentens sida
· 2 939 inlägg
Bostadspriserna bromsar in men det oroar främst den yngre generationen.
Du kan läsa artikeln här: Yngre mest oroliga över fallande bostadspriser
Du kan läsa artikeln här: Yngre mest oroliga över fallande bostadspriser
Jag vågar nog säga att det är en sanning med modifikation. Här i Sthlm är det panik bland "gamlingarna" som sitter i hus som gått upp mycket. Nu får de inte alls det de vill ha ut och många har låtit bli att spara extra till pensionen och istället räknat med bostadens värde.
Det blir en stor skillnad om man får ut 6 miljoner för sitt orenoverade hus istället för 9.
Och det ska påpekjas att det är just de orenverade husen bebodda av äldre där jag ser ett enormt fall i intresse. Välrenoverade hus i "modern standard" är det ingen större prisminskning i.
Det blir en stor skillnad om man får ut 6 miljoner för sitt orenoverade hus istället för 9.
Och det ska påpekjas att det är just de orenverade husen bebodda av äldre där jag ser ett enormt fall i intresse. Välrenoverade hus i "modern standard" är det ingen större prisminskning i.
Det är även en hel del kring prispsykologi. Äldre tenderar att tro att det är ett enormt prisfall... Men att de inte påverkar just deras "fina hus med äldre charm" eftersom grannen fick så mycket för sitt tråkiga modernt renoverade.
Deras fina 70 och 80tals charm med bruna och orange tapeter.Appendix skrev:
Oj, lite av en anti-nyhet kan jag tycka.
Klart vi (den yngre generationen) är oroliga då vi har bra mycket mer i lån än de äldre, i förhållande till vad vår bostad är värd. I städer utanför 08-området och på landet är det en väldigt skör tråd mellan huspris och huslån, och vi yngre har gått i "fällan" att låna max till köp och renovering.
Behövs nog inte hög studieskuld för att räkna ut det.
Absolut min egen fantasi/ekonomi som leder till denna slutsatsen.
MrS
Klart vi (den yngre generationen) är oroliga då vi har bra mycket mer i lån än de äldre, i förhållande till vad vår bostad är värd. I städer utanför 08-området och på landet är det en väldigt skör tråd mellan huspris och huslån, och vi yngre har gått i "fällan" att låna max till köp och renovering.
Behövs nog inte hög studieskuld för att räkna ut det.
Absolut min egen fantasi/ekonomi som leder till denna slutsatsen.
MrS
Liknande trådar
-
Mest effektiva uppvärming
Fritidshus -
Mest bärande av reglar för framtida pergolatak
Byggmaterial & Byggteknik -
MT74 Indexreglering vid avdrag för semester etc.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Smart värmestyrning av system med acktank och termoventil
Värmepumpar -
Mest prisvärda fönster, Alu beklädd utsida och träinsida
Fönster & Dörrar