Jag har köpt ett fritidshus som jag bygger om till permanentboende. Jag skulle vilja byta ut panelen i ett rum mot spånskiva som jag sen tänkte måla eller tapetsera. Kan jag bara ta bort panelen och skruva dit spånskiva istället.
Är panelen rak och i liv tycker jag du kan sätta rep gips 6mm direkt på, framförallt om du ska tapetsera efteråt. Spånskivor är svåra att få snygg i skarvarna. Varför just spånskiva?
Är panelen rak och i liv tycker jag du kan sätta rep gips 6mm direkt på, framförallt om du ska tapetsera efteråt. Spånskivor är svåra att få snygg i skarvarna. Varför just spånskiva?
Jag har byggt en vägg mellan detta rummet och vardagsrummet. Det går inte få tag på denna panelen längre så jag har tagit ner delar av den från detta rummet och satt på den sida av väggen som är mot vardagsrummet för att det ska matcha, då vardagsrummet har samma panel.
Så nu måste jag sätta något annat i detta rummet och vill nog inte ha panel.
Aha, du kan köra OSB o gips eller dubbelgips ist för panelen som sparas för framtiden.
Eller som snik ett lager gips, men glöm hur som inte att trycka in lite isolering så du slipper bongo-trumma effekten i väggen.
Jag har tyvärr ingen panel att sätta tillbaka då jag använt den i vardagsrummet. Så ska jag göra något så måste jag ta ner resten av panelen och sätta något annat i detta rummet. Min tanke med spån var att det kanske är lättare för fukten att vandra i väggen? Det finns ju ingen plast nånstans. Väggarna ska bara vara treetexskivor såvitt jag vet. Är det nån fara att sätta 45mm isolering bakom osb och gips om jag sätter det? eller är det bättre att bara låta det vara som det är nu, utan isolering?
Så länge du inte bygger in plast så kan du nog välja vad du vill med avseende på fuktvandring. Jag skulle satt OSB och sen gips, självklart med isolering mellan reglarna innerst.
Tackar för svaren. då blir det osb med gips och isolering innanför
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop.
Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget.
Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt.
Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.