Byggahus.se
Jag förstår att vvaggen/äggarna i fråga är bärande men kan ändå inte släppa tanken på att ändra om huset på detta vis om det finns en möjlighet överhuvudtaget.
Så jag tänkte att jag ställer den dumma frågan på detta eminenta forum. Finns någon sannolikhet att markerade väggar går ta bort? Eller går de ta bort med korrigerande åtgärder på något vis?

Jag vill bara ställa frågan innan jag i så fall i nästa steg anlitar ett proffs men onödigt om alla som kan nått säger att det bara är och glömma!

Tack på förhand!

• image1.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är troligen en bärande vägg. Av ritningarna så ser det ut som att det är en 1-plansvilla med källare och går det antagligen att förstärka de 2-3 takstolar som berörs.

Den ritning man behöver se för att avgöra detta är en sektion som visar takstolarnas utseende.

J justusandersson skrev:
Den ritning man behöver se för att avgöra detta är en sektion som visar takstolarnas utseende.
Är det denna del av ritningen du menar?

Tack för att ni tar er tid!! så otroligt tacksam!

• DDD123FF-1720-4473-B4F4-EC9CBABB7A54.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Yes! En fackverkstakstol av den här typen är, om den är rätt dimensionerad, fribärande över husets hela bredd. Det bör inte vara något problem med att ta bort de markerade väggarna. Vill du vara på den säkra sidan kan du kontrollera dimensionerna på takstolens delar. I ditt fall (snözon 2,5, spännvidd upp till 8 meter) bör överramen vara 45x195 och underramen 45x170, övriga delar ca 45x145. I samtliga fall virkeskvalitet C24. Dessa uppgifter är hämtade ur Träguiden, ett utmärkt hjälpmedel. Sedan får du inte använda vinden som förråd i någon större omfattning.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Låter ju lovande! Får ta och mäta i helgen så får vi se.
Men skulle det då betyda att det inte är bärande vägg och inte heller behöver bygganmälas?

Vinden är en kallvind så där är så tomt det kan bli och kommer så
förbli.

Nej, det är ingen bärande vägg.

• Gilla
Centin
  • Laddar…
Då känns det något underdimensionerat i mitt fall förmodar jag?

Underram (Närmast tak inomhus) 150 x 45

Överram (Närmast utetak): 140 x 45

Övriga delar (själva fackverket): dubbla reglar av 100 x 20

När jag förstorade upp din planritning såg jag att spännvidden var under 7 meter. Då går det med lite klenare dimensioner än vad jag skrev sist. Överramen bör vara 45x145 och underramen 45x120. Jag tror du kan vara rätt trygg med dina mått.

Jag tycker det är farligt att utifrån ritningarna påstå att väggen inte är bärande. Hela huset är uppbyggd som om den är bärande.

haavard haavard skrev:
Jag tycker det är farligt att utifrån ritningarna påstå att väggen inte är bärande. Hela huset är uppbyggd som om den är bärande.
Kan du förklara detta lite närmare.

Källarväggen är bärande. Det kan vara att den bara skall bära bjälklaget, men väggen uppe har placerats så att den kan föra laster från takstolen hela vägen till grunden.
Att säga att takstolen är självbärande, bara för att den sortens takstolar är självbärande om de är rätt dimensionerade, är inget antagande man skall göra när konsekvenserna vid ett fel kan bli så stora.

Det är ganska enkelt att konstatera om takstolen är "rätt" dimensionerad och att den är byggd som den är ritad. Bara att gå upp på vinden med en tumstock i näven. Jag tror att haavards farhågor är ogrundade, men för säkerhets skull …

Källarväggen är givetvis bärande eftersom det är betydligt svårare att göra bjälklag som klarar ca 7 meters spännvidd än takstolar. Väggen på bottenvåningen liknar en hjärtvägg, men det betyder inte att den är det. Tittar man på planlösningen, som är mycket effektiv, ser man att väggen har en given roll som mellanvägg.
haavard haavard skrev:
Att säga att takstolen är självbärande, bara för att den sortens takstolar är självbärande om de är rätt dimensionerade, är inget antagande man skall göra när konsekvenserna vid ett fel kan bli så stora.
Detta resonemang förstår jag inte. Ett husbygge är fullt med teoretiska beräkningar som alltid innehåller stora marginaler. Om allt skulle provas på plats först, skulle inte mycket bli byggt. TS har kontrollerat måtten och att det inte finns några oplanerade laster. Mer kan man inte göra.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.