Byggahus.se
Hej! Jag håller som bäst på att planera mitt badrum. Det är ganska stort 3X4m. Finns många lösningar. Vi vill ha ett hörnbadkar, dusch, rejäl kommod, toalett och kanske garderob.
I rummer finns ett stort fönster som är 1,5 m brett och 1,3 m högt. Det är nyainsatt och vi vill inte sätta dit ett mindre. Däremot kommer vi att sätta upp en plastfilm för insynsskydd i nederkant. Vi vill gärna ha så mycket utsikt som möjligt, men inte så att grannarna kan se in.
Jag bifogar några förslag på planering och är nyfiken på att höra era synpunkter. Jag skickar även med en riktig bild hur det ser ut nu
Badrummen är numrerade 1-4.
Tack på förhand!

• IMG_1062.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1063.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1060.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1061.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1052.JPG
    Skapa konto
Vi har byggt exakt som bild 1 fast bestämde oss att ha 2 separata handfat med handdukar hängandes emellan istället för ett stort, kan säga att det är guldvärt dom morgnar som vi jobbar samma tider

Jag har som nummer tre fast omvänd plats på bad och dusch. Tycker det är skönt att ha de våta delarna inne i rummet så man har golvet torrt vid toa och handfat.

• Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag håller med Hasse när det gäller att placera duschen längst in och se dessutom till att handdukarna kan hänga nära duschen så man slipper blöta fotspår tvärs över golvet. Badar gör man ju normalt mer sällan än man duschar så inte lika viktigt att handdukarna är nära badkaret och när man badar är det ju mindre stressigt så lättare att komma ihåg att flytta handdukarna till en pall/hylla bredvid badkaret.

Nr två, fast flytta handdukstorken till bredvid duschen (man duschar oftare än man badar). Och byt plats på garderober och handfat, så kan du få in en rätt lång handfatsbänk.

Gillar era tankar och idéer!
Hade gärna haft duschen längst in till höger, men nu är det ett stort fönster med bredden 1,5m och en gata nedanför med grannhus på andra sidan gatan. Iochförsig ligger badrummet på andra våningen, men det känns ändå lite dumt att placera duschen så nära. Vi kommer ändå behöva ha något insynsskydd på fönstret, men det behöver bli ett högre skydd när man har duschen precis intill. Är det jag som tänker fel eller ligger det något i det?

Man kommer oftast in i badrummet från vänster. Därför tänkte jag att det är bäst att placera handfat/kommod på höger sida så man kommer direkt fram till det. Annars var det en bra idé att ha handfat på vänster sida.

Köper era argument att ha det fuktiga längre in i badrummet. Har ritat upp ett alternativ 5. Vilken är bäst, alt 2 eller 5? Bara toaletten som bytt plats.

• IMG_1066.JPG
    Skapa konto
Din sista ritning men sätta handfatet till vä om toaletten och garderoberna direkt till höger när man kommer in.

Dock funderar jag varför två fulldjupsgarderober i badrummet?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anledningen till att handfatet sitter till höger är att man kommer in från vänster normalt. Kommer man från sovrummet eller från trappen så kommer man in från vänster. Då känns det naturligast att ha kommoden på höger sida så man ser den direkt när man kommer in. Håller ni med om det?
En fördel att ha toalett nära duschen är att den är lätt att spola ren med duschen....
Två garderober är inget måste. Kan sätta in en blomma som prydnad eller en korgstol istället. Men någon garderob eller skåp/väggskåp bör vi nog ha.

BirgitS
Varför skulle man se just handfaten när man öppnar dörren?
Att man gärna undviker att toaletten syns direkt man öppnar lite grann för att undvika pinsamma situationer det kan jag förstå men jag har inte hört något om att handfatet bör synas på en gång förut.

De högskåp som ingår i många badrumsserier är nog oftast betydligt grundare än vanliga garderober.

P patrikz skrev:
Anledningen till att handfatet sitter till höger är att man kommer in från vänster normalt. Kommer man från sovrummet eller från trappen så kommer man in från vänster. Då känns det naturligast att ha kommoden på höger sida så man ser den direkt när man kommer in. Håller ni med om det?
En fördel att ha toalett nära duschen är att den är lätt att spola ren med duschen....
Två garderober är inget måste. Kan sätta in en blomma som prydnad eller en korgstol istället. Men någon garderob eller skåp/väggskåp bör vi nog ha.
Nä, varför ”måste” du se handfatet? Du kommer väl rakt in i badrummet? Jag förstår inte resonemanget.

Ett mindre djupt väggskåp kan vara bra, men inga garderober. Det bli fuktigt i badrum så du ska inte använda badrummet som förvaring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.