Byggahus.se
Mikael_L
O Odjuret skrev:
Bättre å slappna av lite inte bry sig om alllt.
Precis så har kvinnorna gjort i alla tider.
De har tagit med jämnmod att bli klämda på rumpan, att bli förminskade på sina arbetsplatser osv.

Nu med metoo har ett stort antal kvinnor valt att inte längre strunta i då både små och stora övergreppen, utan föra fram det i ljuset.
Det passar ju inte dig i alla fall.

O Odjuret skrev:
Men om man ska dra allting som skrivits både här i tråden och på metoo
Så kan man konstatera följande. Prata inte med en kvinna. Om du måste hälsa titta rakt upp i luften se till att hälsa med utsträck arm så avståndet blir så långt ifrån som möjligt. Ta aldrig kontakt med en tjej. Hälsa inte på en främling. Men se till att inte råka stöta ihop med henne. För vi vill inte riskera att kvinnan känner sig trakaserad eller objektetifierad. Vad du än gör titta absolut inte ner, för det är minerad mark det är stor risk att du råkar titta på hennes bröst.
Om vi alla följer dessa råd så blir allt bra...
Det är nog dags att kräva separata dansgolv
Du kan också sluta larva dig. Det här är allvarliga saker, som ni försöker skämta bort.

• Gilla
Xilona och 8 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Måste vara jobbigt å vara kvinna. När man måste känna sig ofredad när någon hälsar på en och som ett objekt om någon busvisslar på en.
Bättre å slappna av lite inte bry sig om alllt. Man behöver inte lyssna när någon busvisslar eller hälsar på en. Vi lever bland andra människor. Alla tänker inte på samma sätt. Jag tror att de flesta människor inte skulle reagera om någon hälsade eller busvisslade på en framförallt så vill jag tro att normala människor inte reagerar så negativt.
Men om man ska dra allting som skrivits både här i tråden och på metoo
Så kan man konstatera följande. Prata inte med en kvinna. Om du måste hälsa titta rakt upp i luften se till att hälsa med utsträck arm så avståndet blir så långt ifrån som möjligt. Ta aldrig kontakt med en tjej. Hälsa inte på en främling. Men se till att inte råka stöta ihop med henne. För vi vill inte riskera att kvinnan känner sig trakaserad eller objektetifierad. Vad du än gör titta absolut inte ner, för det är minerad mark det är stor risk att du råkar titta på hennes bröst.
Om vi alla följer dessa råd så blir allt bra...
Det är nog dags att kräva separata dansgolv

Obs ovanstående stycke kan innehålla viss ironi
Du verkar fullständigt bortkopplad från verkligheten tyvärr och det går inte att debatera dina fåniga inlägg.

Jag fick det förklarat för mig genom en amerikansk komiker att beträffande såkallad catcalling så är det inte handlingen i sig utan vad som kan komma sedan som gör obehaget så stort. Säger man åt kräket kan det eskalera, säger man ingenting kan det eskalera.

”Vissa” ska undvika att hälsa dock då någon kanske verkar vara en ganska slemmig propp och kan nog framkalla obehag hos de flesta människor.

Du tillhör inte den utsatta gruppen människor och bör således inte uttala dig om huruvida kvinnor ska ta illa upp eller inte. Du tror att det handlar om busvisslingar, det handlar om förtryck.

Det måste vara sjukt obehagligt för kvinnor med busvisslande grupper av män. Fy fan va äckligt.

Men hur hälsar du då? Har du inget avstånd? Ja inte är det väl lämpligt att andas någon i nackhåren när man hälsar? Prata med din mamma och pappa om hur man hälsar på okända människor. tror du behöver det.

Det enda du lyckas med ditt inlägg är att visa att metoo verkligen behövs.

• Gilla
Xilona och 9 till
  • Laddar…
Frågan börjar hamna ganska långt åt motsatta håll, vi som följer tråden men inte skriver så mycket kan lätt tycka att det spårar ur.

Jag ser i text/skrift att vissa försöker backa lite, men då blir det påhopp, ironi, lite skämtsam ton, till mera aggressiva inlägg, kanske på grund av frustration.

Det sämsta som kan hända är att tråden spårar ur ännu mera, eller låses, vilket den inte får göra.

Detta är viktiga saker att diskutera även om man nu kallar sig för " odjuret, pagno, Birgit, Mikael, ion", så har vi rätt till olika åsikter, dessa åsikter är det som kan ge klarhet i framtiden om varför vi är som vi är, inte våra alias utan vi människor i allmänhet.
Personligen tycker jag att dessa inlägg ger en bra återspegling hur det är i verkliga livet.

Kanske om alla backar lite på känslorna, skriver lite mera genomtänkt, vad trevligt det vore, men inte lika ärligt.

Ofta läser jag mitt inlägg innan jag postar det, mest för att korrigera dåligt formulerat, missar det ibland.

Nu har jag läst lite snabbt, ber om ursäkt att jag tog upp några användare, nickname är bara taget rakt av, vill inte peka ut er/oss som vare sig bråkstakar eller något annat.

Tråden
är viktig, snälla, försök ha en trevligare ton i skrift, alla är ändock överens om att det som händer är så fel.

Mvh P-A

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Bra skrivet, från "båda håll" feltolkas det och överreageras. Med flit eller inte vet jag ej. Om alla bara tar ett steg tillbaka och andas blir debatten sakligare och värdigare.
Och debatten behövs.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle också tycka att det vore obehagligt om en vilt främmande person började hälsa på mig ute på gatan vid upprepade tillfällen, och där jag inte har besvarat hälsningen någon gång, det skulle ju börja kännas som stalking eftersom det bryter mot vanlig sedvänja. Däremot är det normalt att folk, som man inte känner, hälsar i hissen eller på andra ställen i huset, eller för den delen på fjällvandring, men inte ute på en allmän gata.
Skulle du ???

Jag är uppväxt med att man respektfullt hejar och är trevlig mot alla, oavsett om man känner dem eller inte. Nu är det inte så att om jag går på värsta gågatan i "storstan", att jag hejjar på alla. Men om någon tittar så hejar jag eller vinkar/nickar.. ger ett leende.. samma om det bara är någon enstaka människa på gatan/vägen ifråga.

Jag tycker därför i många fall att folk i större städer är otrevliga och lite "snobbiga" för att de aldrig hälsar (eller ens "noterar" andra människor).

Farscinerande hur olika det kan vara ibland.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Hoppas väl ändå att det var en Sjukskötare!
Nej, Tony är sjuksköterska han jobbar inte inom mentalvården.*

För övrigt, angående "kan man ens hälsa utan att bli anklagad":
Kolla gärna den här filmen:

Man kan hälsa, man kan vara trevlig, man kan bjuda på saker. Men acceptera ett nej, utan att bli sur.

Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Men.... Du har själv fått det att låta som att man knappt kan hälsa på en tjej. Du har suckat över hur jobbigt det är med alla killar som raggar på dig. Sen försöker du få ner det till det normala hur ska du ha det? Hur ska vi män veta? När du själv verkar ha olika regler för vad som är okej och vad som inte är okej.
Men varför tolkar män som att man knappt kan hälsa på en tjej? Nånstans kommer det ifrån.

Nu kollade jag filmen... Jag vet inte hur den skulle hjälpa mig att veta hur jag ska hälsa på en tjej? Den kändes ganska onödig i det här fallet. Och jag misstänker att de grabbar som hänger här på forumet vet vad som gäller.
Det är olika från situation till situation, och från kvinna till kvinna,även beroende på vem/hur mannen är. Någon lista på exakt vad som är okej och inte okej kommer du aldrig att få för det är inte så det funkar. Du måste helt enkelt lyssna in dig och få en fingertoppskänsla för var gränsen går.

Nej, filmen hjälper inte dig personligen att lära dig hur du ska hälsa på en tjej. Men den säger en del om hur absurd diskussionen är. För en massa män har inga som helst problem att förstå hur man bjuder på te(eller kaffe) och hur man inte gör. det är liksom självklart. Och det är inte heller skillnad om det är en man elelr kvinna man bjuder.

Men av någon anledning är det tydligen jättesvårt för vissa män att förstå om en kvinna inte är intresserad av dina inviter.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nannana och 1 till
  • Laddar…
Nu är det nog med off topic och tjafs i den här tråden!

Som jag har sagt tidigare, skriv här om du har blivit drabbad, annars vänligen håll tyst.
I morgon rensar jag i tråden.

/Moderator

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
K
Har blivit klämd på stjärten och kallad " din goding" av en kvinnlig kursledare inför inför ett gäng medelålders kvinnor. Jag ensam kille på plats.

Det är förmodligen ett både verbalt och fysiskt övergrepp enligt vissa människor.
Kan dock inte påstå att jag kände mig särskilt kränkt efteråt.

j.f.s
Jag har funderat under någon veckas tid om jag ska ge mig in i den här tråden eller inte med tanke på snabbt det urartar.

Jag har personligen aldrig varit drabbad av trakasserier men väl mobbing under uppväxten. Däremot har jag vid några tillfällen tyvärr varit med när andra inte kunnat bete sig som folk. Jag tänkte lyfta fram tre av dem. Det har också pratats om att känna skuld eller inte och min uppfattning är att var och en är ansvarig för sina egna handlingar. Däremot skäms jag för att jag kunnat göra mer men inte gjort det.

Första exemplet är när jag på en jobbfest blir vittne till en kollega som kastar ur sig sexistiska kommentarer till två kvinnliga kollegor. I takt med spritintaget så ökar frekvensen med sexuella anspelningar som kommer ur hans mun. Jag pratade med både kvinnorna men ingen av dem var intresserad av att ta det vidare utan tyckte att det skulle få passera. Jag påpekade vad som skedde för en senior chef som var med på festen men även han viftade bort det.

Andra är också en jobbfest med en förfriskad chef som på dansgolvet tar sig friheter genom gnida sitt skrev mot rumpan på en kvinnlig kollega, händer på höfter, bröst osv. Här gick jag emellan handgripligen och kunffade helt sonika bort honom. Upprepade gånger. Inte heller hon ville ta det vidare.

Sista är när jag på ett kebabhak står med en kebabtallrik i handen och letar efter en ledig stol bland alla upptagna. Får syn på ett bord där det sitter två tjejer i 20års åldern. Jag går fram och frågar om det är ok att sitta ner vid deras bord och äta? De ser EXTREMT tveksamma ut men säger ok. Jag sätter mig och börjar äta. Eftersom de ser mycket besvärade ut så förklarar att jag är gift, har flera barn och bara vill äta min mat och gå. Faktiskt så startar det en kort konversation medans jag äter och de erkände att de var skeptiska för att de inte orkar med alla fulla killar som inte kan bete sig. Bilden de målade upp för mig om hur det är på krogen idag för en tjej får mig att må illa. Det är händer som tar överallt på kroppen och inte är det från någon som pratat med dem först heller utan den kommer från någon helt främmande som råkar befinna sig bredvid på dansgolvet.

Så ser verkligheten ut för många idag. Det är INTE ok, oavsett kön på den som blir drabbad, och man ju ställa sig från varför ingen i mina exempel vill gå vidare med en anmälan? Kan det vara för att risken är uppenbar att bli stämplad som en som ställer till problem för "minsta lilla"? Värt att fundera över!

Så mitt råd är: lägg ner tramset om att hälsa på någon eller stirra i marken och vad annat löjligt som figurerat. Behandla den INDIVID du möter med som en INDIVID och inte ett objekt och med respekt så kommer det gå alldeles utmärkt.

• Gilla
Xilona och 13 till
  • Laddar…
S
j.f.s j.f.s skrev:
Jag har funderat under någon veckas tid om jag ska ge mig in i den här tråden eller inte med tanke på snabbt det urartar.

Jag har personligen aldrig varit drabbad av trakasserier men väl mobbing under uppväxten. Däremot har jag vid några tillfällen tyvärr varit med när andra inte kunnat bete sig som folk. Jag tänkte lyfta fram tre av dem. Det har också pratats om att känna skuld eller inte och min uppfattning är att var och en är ansvarig för sina egna handlingar. Däremot skäms jag för att jag kunnat göra mer men inte gjort det.

Första exemplet är när jag på en jobbfest blir vittne till en kollega som kastar ur sig sexistiska kommentarer till två kvinnliga kollegor. I takt med spritintaget så ökar frekvensen med sexuella anspelningar som kommer ur hans mun. Jag pratade med både kvinnorna men ingen av dem var intresserad av att ta det vidare utan tyckte att det skulle få passera. Jag påpekade vad som skedde för en senior chef som var med på festen men även han viftade bort det.

Andra är också en jobbfest med en förfriskad chef som på dansgolvet tar sig friheter genom gnida sitt skrev mot rumpan på en kvinnlig kollega, händer på höfter, bröst osv. Här gick jag emellan handgripligen och kunffade helt sonika bort honom. Upprepade gånger. Inte heller hon ville ta det vidare.

Sista är när jag på ett kebabhak står med en kebabtallrik i handen och letar efter en ledig stol bland alla upptagna. Får syn på ett bord där det sitter två tjejer i 20års åldern. Jag går fram och frågar om det är ok att sitta ner vid deras bord och äta? De ser EXTREMT tveksamma ut men säger ok. Jag sätter mig och börjar äta. Eftersom de ser mycket besvärade ut så förklarar att jag är gift, har flera barn och bara vill äta min mat och gå. Faktiskt så startar det en kort konversation medans jag äter och de erkände att de var skeptiska för att de inte orkar med alla fulla killar som inte kan bete sig. Bilden de målade upp för mig om hur det är på krogen idag för en tjej får mig att må illa. Det är händer som tar överallt på kroppen och inte är det från någon som pratat med dem först heller utan den kommer från någon helt främmande som råkar befinna sig bredvid på dansgolvet.

Så ser verkligheten ut för många idag. Det är INTE ok, oavsett kön på den som blir drabbad, och man ju ställa sig från varför ingen i mina exempel vill gå vidare med en anmälan? Kan det vara för att risken är uppenbar att bli stämplad som en som ställer till problem för "minsta lilla"? Värt att fundera över!

Så mitt råd är: lägg ner tramset om att hälsa på någon eller stirra i marken och vad annat löjligt som figurerat. Behandla den INDIVID du möter med som en INDIVID och inte ett objekt och med respekt så kommer det gå alldeles utmärkt.

Jag vill inte förminska händelserna nu men jag vill ändå fråga.

I exempel ett, visade tjejerna missnöje med situationen? Det jag menar är att det faktiskt finns tjejer som uppskattar det där vulgära sättet att diskutera på, medans såklart många inte gör det.

I exempel två, med din beskrivning målar jag upp en bild i huvudet av en kille som gnider sig mot en tjej bakifrån (grindar) och smeker henne på höft, rumpa. Visade tjejen att hon ogillade det eller hur avgjorde du att det var dags att lägga sig i?

Misstolka inte det här nu, jag tycker det är SKITBRA att du står upp för tjejer som kanske inte vågar själva. Men framförallt i exempel två så ser jag åtminstone möjligheten att det var på bådas vilkor.

K Kortling skrev:
Har blivit klämd på stjärten och kallad " din goding" av en kvinnlig kursledare inför inför ett gäng medelålders kvinnor. Jag ensam kille på plats.

Det är förmodligen ett både verbalt och fysiskt övergrepp enligt vissa människor.
Kan dock inte påstå att jag kände mig särskilt kränkt efteråt.
Problemet är ju att alla är inte som du (eller som någon annan), alla känner olika och ingen har ju rätt att säga att "någons" känslor är mer rätt (eller fel) än andras. Det är också därför det är så svårt att komma tillrätta med sådana här problem.. (jag tror det är omöjligt, men jag tror dock det går att göra det bättre än det är idag)

Man utgår ju i många fall från sig själv när man säger och gör saker mot andra.. men för att det ska fungera så måste alla känna/tycka likadant.. vilket de inte alls gör - om någon tar illa upp är det ju "fel" (oavsett hur man vrider och vänder på det).

Jag har blivit taffsad på och talad till på mindre korrekt sätt och inte brytt mig nämnvärt.. - men bara för att jag "inte brydde mig" - så blir ju inte deras beteende mer rätt !

• Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
j.f.s
S SueCia skrev:
Jag vill inte förminska händelserna nu men jag vill ändå fråga.

I exempel ett, visade tjejerna missnöje med situationen? Det jag menar är att det faktiskt finns tjejer som uppskattar det där vulgära sättet att diskutera på, medans såklart många inte gör det.

I exempel två, med din beskrivning målar jag upp en bild i huvudet av en kille som gnider sig mot en tjej bakifrån (grindar) och smeker henne på höft, rumpa. Visade tjejen att hon ogillade det eller hur avgjorde du att det var dags att lägga sig i?

Misstolka inte det här nu, jag tycker det är SKITBRA att du står upp för tjejer som kanske inte vågar själva. Men framförallt i exempel två så ser jag åtminstone möjligheten att det var på bådas vilkor.
Har inga problem att svara för att tydliggöra. I första exemplet så visst är det två tjejer som är starka individer men det förminskar ändå inte det som inträffade. Han är gift och båda tjejerna har sambos så det finns ingen relation mer än att vi var kollegor. Det fanns och finns inget sådant intresse mellan dessa personer. De bad honom sluta men ingen effekt.

I exempel två så har du alldeles rätt. Det var exakt så han gjorde. Hon visade med all tydlighet att hon inte uppskattade hans beteende genom att knuffa bort, säga ifrån osv men utan resultat. Snarare sporrade det honom.

Jag försöker absolut inte framställa mig själv som någon hjälte utan ville belysa hur det faktiskt är, på riktigt. Jag har förmodligen synder att svara för själv.

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
S
j.f.s j.f.s skrev:
Har inga problem att svara för att tydliggöra. I första exemplet så visst är det två tjejer som är starka individer men det förminskar ändå inte det som inträffade. Han är gift och båda tjejerna har sambos så det finns ingen relation mer än att vi var kollegor. Det fanns och finns inget sådant intresse mellan dessa personer. De bad honom sluta men ingen effekt.

I exempel två så har du alldeles rätt. Det var exakt så han gjorde. Hon visade med all tydlighet att hon inte uppskattade hans beteende genom att knuffa bort, säga ifrån osv men utan resultat. Snarare sporrade det honom.

Jag försöker absolut inte framställa mig själv som någon hjälte utan ville belysa hur det faktiskt är, på riktigt. Jag har förmodligen synder att svara för själv.

OK, men då tycker jag helt klart att du gjorde rätt som sade ifrån, det behövs fler som vågar säga ifrån när de ser något galet.

Men jag vill ändå säga att du är ute på tunn is när du börjar blanda in att man är gift/har partner i denna diskussion då detta för ämnet är fullständigt irrelevant. Jag har varit med på MÅNGA företagsfester där kvinnor som är gifta bli flörtade med och fullkomligt älskar uppmärksamheten.

Det är förvisso moraliskt förkastligt men det är orelevant i diskussionen vad gäller sexuella trakasserier/övergrepp.

harry73
Jag vill varmt rekommendera boken Björnstad av Fredrik Backman. Boken inspirerades av Bjästafallet https://www.google.se/url?sa=t&sour...WC8QQFgglMAA&usg=AOvVaw17cSqiwO2oaHuro2m9cclx

Och beskriver väldigt tydligt de strukturer som möjliggör våldtäkt. Jag läser boken samtidigt som jag följer denna tråden och de kompletterar varandra väldigt bra.
I boken är det hockeykulturen som möjliggör våldtäkten men det hade också kunnit vara en annan kultur.
När jag var ung var det en höguppsatt man som skulle ha utnyttjat en kvinna i utsatt position och det splittrade kyrkan i två kamper. Det tog flera år att läka den såren.

• Gilla
Stenolofanders och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.