8 814 läst · 6 svar
9k läst
6 svar
Mekanisk frånluft till villa med bergvärme
Jag behöver sätta in en mekanisk frånluftsventilation i mitt hus på 175 kvm som har vattenburen värme med bergvärmepanna. Syftet med ventilationen är att skapa ett undertryck i huset för att minska fuktbelastningen på kallvinden som idag lider av höga fuktvärden och mikrobiell påväxt.
Min tanke är att antingen välja ett FX-system (med återvininig) eller en ren frånluftsventilation. FTX-systemet misstänker jag inte ger det undertryck jag är ute efter men det kanske någon kan bekräfta/avfärda.
Hur kombinerar man en bergvärmepump med frånluftsåtervinning? Behöver frånluftsvärmeväxlaren stå i anslutning till bergvärmepumpen eller kan jag ha den på vinden medan bergvärmen är i källaren? Är det värt den extra kostnad som FX-systemet medför jämfört med ren frånluftsventilation?
Tacksam för tips och råd i ämnet.
Min tanke är att antingen välja ett FX-system (med återvininig) eller en ren frånluftsventilation. FTX-systemet misstänker jag inte ger det undertryck jag är ute efter men det kanske någon kan bekräfta/avfärda.
Hur kombinerar man en bergvärmepump med frånluftsåtervinning? Behöver frånluftsvärmeväxlaren stå i anslutning till bergvärmepumpen eller kan jag ha den på vinden medan bergvärmen är i källaren? Är det värt den extra kostnad som FX-systemet medför jämfört med ren frånluftsventilation?
Tacksam för tips och råd i ämnet.
Då du förmodligen har låga kostnader för uppvärmning med hjälp av bergvärmeanläggningen så skulle jag köra på ett rent frånluft-system i ditt fall. Prislappen för installationen blir betydligt lägre med ett rent F-system dock så skapar du samma undertryck med ett F eller FX system då du i båda fallen har en mekanisk frånluft (med vad jag gissar samma flöden) så det spelar ingen roll vilket system du väljer i undertrycks-synpunkt. FTX däremot har ett väldigt lågt undertryck i jämförelse med de båda.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Tycker du ska satsa på ett FTX. Då får du en nära optimal energiförbrukning för huset och absolut tillräckligt undertryck.
Håller med Johannes och kan rekommendera FTX.
Har som du bergvärme och en relativt låg energiförbrukning.
Valde att installera en FTX i samband med att jag renoverade kåken. Den komfortökning som man fått är lätt värd den investeringskostnad jag haft på anläggningen. Om den sedan sparar några kronor så är det bara ett plus.
Då jag bara har haft FTX'en i drift sedan i maj kan jag inte bedöma hur den kommer påverka energiförbrukningen.
Vad avser den här jakten på högt undertryck i boutrymmet så anser jag att har man ett undertryck räcker det, det behöver inte bli "högt". Du kan tom styra ventilationen på ett FTX-aggregat så att det håller ett konstant "litet" undertryck i boutrymmet. Då får du ett system som kompenserar för temperaturskillnader och vindbelastning som kan påverka tryckskillnaden. Tex Heru 130S EC2, behöver bara kompletteras med tryckgivare.
Har som du bergvärme och en relativt låg energiförbrukning.
Valde att installera en FTX i samband med att jag renoverade kåken. Den komfortökning som man fått är lätt värd den investeringskostnad jag haft på anläggningen. Om den sedan sparar några kronor så är det bara ett plus.
Då jag bara har haft FTX'en i drift sedan i maj kan jag inte bedöma hur den kommer påverka energiförbrukningen.
Vad avser den här jakten på högt undertryck i boutrymmet så anser jag att har man ett undertryck räcker det, det behöver inte bli "högt". Du kan tom styra ventilationen på ett FTX-aggregat så att det håller ett konstant "litet" undertryck i boutrymmet. Då får du ett system som kompenserar för temperaturskillnader och vindbelastning som kan påverka tryckskillnaden. Tex Heru 130S EC2, behöver bara kompletteras med tryckgivare.
frånluft vs ftx är egalt. Det primära är att se till att fukten aldrig hinner lämna det utrymme där den alstras. Att tillåta att fukt från tvättstugan, el dyl ,får följa med den termiska stigkraften upp till övervåningen och därifrån genom otätheter upp till vinden är inget bra scenario. Att koppla in frånluften mot ett vattenväxlarbatteri i brinekretsen ger ytterst marginell skillnad även om borr/jordkollektorn skulle vara snålt tilltagen. Den fukt som sedan ändå kommer upp till vinden måste få möjlighet att i lagom hastighet vädras ut innan den hinner bli grogrund för svartmögel el likn. Med ftx skulle du att få en ökad luftkomfort och en minskad värmeförlust som i den långa förlängningen även kommer att märkas i plånboken men fuktvandringen sköts lika bra med enbart frånluft.
När du bygger ditt frånluftssystem så gör det på ett sådant sätt att den dagen du vill/önskar bygga om till FTX är frånluftskanaler färdiga och frånluftsfläkten sitter där du skulle vilja montera FTX-aggregatet.
Återvinning till brinen är som flera säger nästan meningslöst med tanke på kostnaden för att eftermontera det.
Återvinning till brinen är som flera säger nästan meningslöst med tanke på kostnaden för att eftermontera det.
FTX alla dar i veckan. För komforten, samt hälsa för hus och boende. FTX möjliggör hög luftomsättning utan stora förluster. Ett F-system med "kraftigt" undertryck riskerar att luft från utrymmet med mikrobiell påväxt dras oönskade vägar som tex via barn- och sovrum. Räcker att någon stänger en dörr eller friskluftventil för att man tyckte det drog kallt.
FTX med hög omsättning ger en så stor sänkning av luftfuktigheten att den varma luft som tränger upp på vinden inte borde utgöra något problem.
FTX med hög omsättning ger en så stor sänkning av luftfuktigheten att den varma luft som tränger upp på vinden inte borde utgöra något problem.
Liknande trådar
-
Friskluft via uterum, hur? 70-tals uppgradering till mekanisk frånluft.
Ventilation -
SVAB mekanisk till- och frånluft med dåligt sug/matos i badrum
Ventilation -
Hjälp med kallrasskyddad tilluft (mekanisk frånluft)!
Ventilation -
Köksfläkt till mekanisk frånluftsventilation
Ventilation -
Ansluta frånluftsfläkt till mekanisk frånluft
Ventilation