Byggahus.se
Min mor köpte ett Hjältevadshus nyligen som ursprungligen byggdes 2002. Huset har egen brunn och och hydrofor sitter ute i garaget. Sedan går det ett vattenrör mellan garaget och husets tvättstuga.

I tvättstugan kommer vattenröret upp ur golvet igenom ett PVC liknande rör. Igenom detta rör kommer det även otroligt mycket kallluft. Huset har frånluftsvärmepump så det är ett konstant sug. Sätter man handen i närheten känner man direkt ett kalldrag.

Huset har krypgrund men jag har inte krypt in under och tittat hur det ser ut. Min spontana tanke är att röret går rakt igenom. men jag kan inte se något ljus underifrån så klart..

Är det så här det ska se ut? Kan man peta in lite isolering i röret för att förhindra att det sugs in kall-luft där? Eller ska man sätta på nån slags krage? Bifogar bild.

Tack på förhand!

• IMG_0583.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

L
Den som utfört det har inte tätat enligt regelboken , normalt ska det vara isolering mellan rören och en s.k. krympslang över på uppsidan , men för sent nu .
Du säger krypgrund , finns det möjlighet att se om slangen är isolerad där , kan finnas risk för att slangen fryser under huset , då det blåser upp kalluft där
Stoppa ner isolering mellan rören , och försök att få det så snyggt som möjligt , annars blir det till att koppla ur slangen och trä på en krympslang

Jättetack! Vad är det för slags isolering och krypslang man ska använda? Går det bra med rockwool?

L
Rätt eller fel sida om mälaren , ge mig ett PM

Krilleman
Har inte vattnet frusit sen 2002 så lär det inte göra det i år heller.

Tryck i lite isolering i röret så draget upphör.

Oerhört enkelt!

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.