Byggahus.se
Men Lars48! Du HAR ju skivor i ditt rum, du skrev ju att du inte tror på skivor!! Så har du skivor iallafall!?
Inte undra på att det blir missförstånd!
Nu är jag helt vilse.....

S sinuslinus skrev:
Ni pratar ju om olika saker.
Ts:s hantverkare vill fylla bjälklaget med eps cement och flytspackla ovanpå:
[länk]

Eller lägga skiva för flytspackling.

Att gjuta 2 cm betong borde inte ha någon fördel mot att flytspackla in armeringen.
Du hade rätt att vi pratade olika metoder, men så blir det när en säger en sak man inte tror på, men ändå gjort det!

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Men Lars48! Du HAR ju skivor i ditt rum, du skrev ju att du inte tror på skivor!! Så har du skivor iallafall!?
Inte undra på att det blir missförstånd!
Nu är jag helt vilse.....
Det är gibs skivor, inte träskivor. Det är bara för att kunna gjuta betong plattan. Annars har de ingen funktion.
Det är onödigt att hälla betong i bjälklaget, tycker jag. Det blir bara slöseri med tid o pengar.

L Lars48 skrev:
Det är gibs skivor, inte träskivor. Det är bara för att kunna gjuta betong plattan. Annars har de ingen funktion.
Det är onödigt att hälla betong i bjälklaget, tycker jag. Det blir bara slöseri med tid o pengar.
Har du lagt gipsskivor och sen 2cm betong över?

Om priset är ~ detsamma så skulle jag gå på EPS betong. (y)

MmeMim MmeMim skrev:
vi tänkte ha elvärmeslingor i golvet.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Men det är fortfarande skivor!! Golvgips eller golvspån.... same same but diffrent!

J Jörgen Ö skrev:
Men det är fortfarande skivor!! Golvgips eller golvspån.... same same but diffrent!
Du tycker om skivor eftersom det är lätt att montera och du sparar tid och resurser. Betong platta tar längre tid och är omständigare men mycket mer stabil. Man dka inte göra det lätt för sig utan bygga badrum på bästa sätt.

H
L Lars48 skrev:
L Lars48 skrev:
Du tycker om skivor eftersom det är lätt att montera och du sparar tid och resurser. Betong platta tar längre tid och är omständigare men mycket mer stabil. Man dka inte göra det lätt för sig utan bygga badrum på bästa sätt.
har du gipsskiva på bjäklaget?
har du inte spånskiva eller gles ?

• Gilla
Pumba
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Men vad är det du har gjort egentligen, du pratar ju om massa olika saker som inte riktigt går ihop, först lättbetong och inga skivor men dina bilder visar ju gips och vanlig betong, det verkar ju helt fel att göra så.

• Gilla
1
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Vaddå snackar om olika saker?
Sen kan jag väl tycka att det är lite lattjo att snickarn frågar kunden om vilken metod kunden önskar, i egenskap av hantverkare ska väl snickarn säga vilken metod han ser som bästa alternativet, och kunna förklara varför.
Det har snickaren redan gjort. men jag vill kunna tänka själv och inte bygga hela mitt hus som snickaren skulle ha byggt det. Därför frågade jag er för att få fler personers kunnande och tänkande. Sen har hans åsikt oerhörd tyngd eftersom han faktiskt vet massor och kan se på saker långt bortom den yta som jag vill jobba på.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
MmeMim MmeMim skrev:
Det har snickaren redan gjort. men jag vill kunna tänka själv och inte bygga hela mitt hus som snickaren skulle ha byggt det. Därför frågade jag er för att få fler personers kunnande och tänkande. Sen har hans åsikt oerhörd tyngd eftersom han faktiskt vet massor och kan se på saker långt bortom den yta som jag vill jobba på.
Det är ju alltid bra att ta in olika förslag, tips eller råd.
Men tycker nog ändå att har man en hantverkare man har förtroende för, ska man lyssna på hans alternativ, han ska dessutom kunna förklara varför han förordar det ena alternativet framför det andra.
Tror det kommer bli jättebra, bara du inte lyssnar på vissa som inte har ngn koll alls......

H
P Pumba skrev:
Men vad är det du har gjort egentligen, du pratar ju om massa olika saker som inte riktigt går ihop, först lättbetong och inga skivor men dina bilder visar ju gips och vanlig betong, det verkar ju helt fel att göra så.
jag tror det inte blir något svar.

Att gjuta något som bara är 2cm tjockt är nog ingen skillnad hållbarhetsmässigt sett över hela golvet än brukliga metoder. En sån kaka rör sig i takt med trähuset den också.

H
S Stefan1972 skrev:
Att gjuta något som bara är 2cm tjockt är nog ingen skillnad hållbarhetsmässigt sett över hela golvet än brukliga metoder. En sån kaka rör sig i takt med trähuset den också.
golvgips lägger man inte på ett bjälklag. gipsen kräver ett undergolv

De
henke_benke skrev:
golvgips lägger man inte på ett bjälklag. gipsen kräver ett undergolv
Det som du har hört att man inte ska ha gibsskivor på bjälklag har förstås en bakgrund och förklaring. Det är för att gibsskivor är känsliga för punktlaster och att golvet inte blir tillräckligt styv. Golvgibs iofs kan läggas på bjälklag om man lägger dubbla som är tillräcklig tjocka. Det är väldigt förekommande.
Just i mitt fall som du irriterar dig på skivorna har ingen större funktion (som sagt). Det är en armerad betong platta (i detta fall 5-6 cm tjock) som tar lasten, inte gibs skivorna !
Det gäller att läsa och tolka biblen på rätt så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.