Såhär gjorde jag, trots allt min 68-årige snickare till far tycker kilbräda är snyggast.
Papp under och ovanpå fotplåten-annars ruttnar råsponten. En vinkelplåt på 25x35 i samma färg som fotplåt som täcker bärläkten för att få tillräckligt med ventilation mellan pannor och råspont.
Förstår inte diskussionen. Många tycks inte ha nån aning om fotplåtens uppgift. Den är inte till för att dölja en läkt utan för att avleda vatten från underlaget. Här tycks åter ha blivit en tråd som till stor del avviker från TS frågeställning. Tycker alla skall hålla sig till ämnet.
Någon skrev i början av tråden att taket riskerar att ruttnar med kilar, bytte mitt för dryga 15 år sedan. Taket hade legat i 65 år då och inte tillstymmelse till skador på varken råspont eller takstols "fot". Tror, tror alltså att ventilationen som blir i kupan räcker gott och väl. Nu lutar iof mitt tak 38 grader. Men så mycket snyggare ;-) spännande att se så många åsikter.
För TS skulle jag rekommendera som många andra, svart målarfärg!
Har byggt ett lösvirkes garage men valde att anlita en firma för att få taket och hängrännor monterat innan vintern, jobbet tog cirka en vecka men när ja kom hem från jobb igår ser hastat han har satt fotolåen direkt på sponten och sen pappen över, ser verkligen förjävligt ut när man ser läkten, på vårt nybyggda eksjöhus ligger plåten på läkten så man slipper se den. Vad är egentligen rätt??? Takläggaren hävdar ju såklart att han gjort rätt och att garantierna inte gäller annars, inte nog luftning. Känns konstigt när alla nybyggda hus verka ha plåten ovan läkt!
Tack på förhand
[bild]
Plåten måste ligga under pappen för korrekt funktion. Vad gör det att läkten syns?
Plåten måste ligga under pappen för korrekt funktion. Vad gör det att läkten syns?
Måste och måste.
Vet du vad fotplåtrn har för funktion?
Vad har vatten på pappen under taket att göra?
Jag har min fotplåt på sista regeln pga jag har väv under takplåten.
Är fotplåten "ur funktion" då?
För att det är öppet nedtill under pannorna förstås. Så vattnet rinner ned i rännan i st för att angripa takfoten. Undertaket är till för att ta hand om ev läckvatten och kondensvatten under pannorna/takbeläggningen.
Måste och måste.
Vet du vad fotplåtrn har för funktion?
Vad har vatten på pappen under taket att göra?
Jag har min fotplåt på sista regeln pga jag har väv under takplåten.
Är fotplåten "ur funktion" då?
först har du en panna som tar vattnet. och skulle den går sönder har du pappen.
sen kan det bli lite frost undersida panna också.
Har inte läst hela tråden. Men tanken med fotplåten är ju i huvudsak att inte vatten skall blåsa in mellan tak och hängränna. Kommer det vatten på underlagspappen är något fel.