Byggahus.se
Hej

Här kommer ytterligare en tråd om kalla element. Jag har sett att det finns en mängd sådana redan och jag har försökt lära mig utav dem, men mina element är fortsatt kalla :confused:

Jag har ett hus byggt 1987 som jag bott i själv tidigare men nu hyr ut. Problemet fanns även när jag bodde där, men jag upplever det som värre mot slutet.

Jag har en relativt nyinstallerad panna, Nibe Fighter 310P från 2011.

Problemet är att jag har kalla element i vardagsrummet. I övriga huset är det inga problem. Alla övriga radiatorer blir varma.

Jag har testat att byta termostater mellan varma och kalla element utan att det gör någon skillnad.
Jag har luftat systemet via pannan och alla radiatorer.
Båda rören är kalla när man känner på dem.

Jag misstänker att det är dålig cirkulation i elementen och att utgående flöde är blockerat.

För varmvatten kommer fram till radiatorn och man kan känna att det blir varmt om jag låter luftningsventil stå öppen och jag "tappar" systemet på 10L vatten.

Hur kan jag fortsätta felsöka/åtgärda detta problem?

Tacksam för alla tips och ideer.

Mvh John

Åsa Lund
Vad har du för tryck i systemet?
Ligger det kalla rummet på samma våning som de andra rummen?
Är returventilen på elementet öppen?
Kan du öka hastigheten på cirkulationspumpen?

Testa att stänga de andra elementen och se om flödet kommer igång. Har du kollat att termostatventilen (piggen innanför termostaten) fjädrar ut helt?

Hej

Tack för svaren. Här kommer uppföljning:
  • Tryck 1,5 bar.
  • De kalla elementen återfinns i vardagsrummet på nedre plan, tillsammans med kök och hall (kök och hall blir jättevarma).
  • På övre plan ligger alla sovrum, dessa blir också varma.
  • Hittar ingen returventil, har alla element/radiatorkoppel en sådan?
  • Nej, Cirkulationspumpen är på max.
Jag har motionera piggen flera ggr, och även bytt ut termostaterna mellan fungerade och icke fungerande element.

Eftersom varmvatten kommer fram om jag öppnar luftningsventilen och tappar elelementen på vatten, så tror jag inte det är "fel" på det inkommande flödet.

Det kan finnas en strypventil på utgående rör från elementet. Men du hittar det inte. OK.
Sedan kan elementet vara igensatt med slam. Det löser man genom spolning. En rörfirma kan göra det.
Eller gör du ett eget ingrepp: tömma systemet, plocka av elementet, lägg det i trädgården och spola med slang.

Åsa Lund
Returventilen sitter längst ner, samma ventil som Thomas pratar om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.