Byggahus.se
Hej!

Mitt avloppsrör på till toan har 125mm och är då såklart varken direkt i närheten av 145mm eller 110mm.
Köper man en 110mm och töjer den rejält eller är det risk att den spricker med tiden?
Köper man en 145mm och monterar en stor slangklamma runt ytterhöljet eller är det risk att det blir en pytteliten luftspalt (då den är överstor) som kan lukta?

Har letat på många ställen men hittar ingen 125mm manschette.

/Kaliz

L
Då är det gjutgods i det ?
Efter det här kommer det säkert in Rörisar

Hej,
Som tidigare skrev är det ett gjutjärnsrör isf bör det vara en gummimuff 146/90-110. Mäter du röret invändigt eller utvändigt?

tommib
Är toaletten från Sverige? Det låter väldigt konstigt med 125 mm anslutning. Märke/modell? Vad säger installationsanvisningen?

Eller är det själva avloppsröret som har den dimensionen?

Z Ziffen skrev:
Hej,
Som tidigare skrev är det ett gjutjärnsrör isf bör det vara en gummimuff 146/90-110. Mäter du röret invändigt eller utvändigt?
L Liteavvarje skrev:
Då är det gjutgods i det ?
Efter det här kommer det säkert in Rörisar
Det är ett nytt plaströr det rör sig om.
Jag mäter plaströret utvändigt.

tommib tommib skrev:
Är toaletten från Sverige? Det låter väldigt konstigt med 125 mm anslutning. Märke/modell? Vad säger installationsanvisningen?

Eller är det själva avloppsröret som har den dimensionen?
Det är det nya plaströret som har den dimensionen. Börjar nu bli lite orolig att röris har satt dit fel rör! Toaletten i sin tur ska ha 90mm anslutning.

tommib
Är det en slätända som sticker upp eller en muff? Kan du se någon svart gummiring i?

En bild vore bra.

Det låter helt otroligt att rörmokaren skulle installerat fel rör men om du nu ändå haft en röris där kan väl hen fixa en lämplig muff till din toalett också.

L
Det ska väl till en tätningsmuff där i gummi mellan toaröret och röret upp ur golv

tommib
Ja, alltså en sk WC-stos. Jag var ute efter om det är en slätände som sticker upp eller om där är en muff (=packning). I så fall kanske TS kan få det till 125 mm på utsidan av muffen?

tommib tommib skrev:
Är det en slätända som sticker upp eller en muff? Kan du se någon svart gummiring i?

En bild vore bra.

Det låter helt otroligt att rörmokaren skulle installerat fel rör men om du nu ändå haft en röris där kan väl hen fixa en lämplig muff till din toalett också.
Så här ser det ut. Verkar finnas 120 manschette på en sida i hela världen men inte i vanlig handel direkt.

• image.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib
Hur stor är den om du mäter den invändigt då?

Det verkar extremt långsökt att röris skulle monterat fel rör i ett så nytt badrum. Ring och fråga vilken gummimuff du ska använda för att ansluta din porslinstron. Be om ett RSK-nummer, det är ett unikt ID-nummer för rördelar. En inte allt för långsökt gissning är att han kommer ge dig den här.

Vad menar du med normal handel? Rördelar är inget du köper på ICA. Går du till en VVS-butik däremot kan de säkert hjälpa dig. Hornbach har i mitt tycke det absolut bästa sortimentet av rörgrejer för vanliga privatpersoner som inte handlar hos grossist.

Nu har jag inte installerat någon toalett själv men jag tycker det där ser ut som en helt normal klosettanslutning.

• Gilla
Kaliz
  • Laddar…
L
Det är helt normal installation , han ska ha en tätning där mellan stos och toarör , den träs på röret , finns på varuhusen
Gummimansschett heter det visst

tommib tommib skrev:
Hur stor är den om du mäter den invändigt då?

Det verkar extremt långsökt att röris skulle monterat fel rör i ett så nytt badrum. Ring och fråga vilken gummimuff du ska använda för att ansluta din porslinstron. Be om ett RSK-nummer, det är ett unikt ID-nummer för rördelar. En inte allt för långsökt gissning är att han kommer ge dig den här.

Vad menar du med normal handel? Rördelar är inget du köper på ICA. Går du till en VVS-butik däremot kan de säkert hjälpa dig. Hornbach har i mitt tycke det absolut bästa sortimentet av rörgrejer för vanliga privatpersoner som inte handlar hos grossist.

Nu har jag inte installerat någon toalett själv men jag tycker det där ser ut som en helt normal klosettanslutning.
Invändigt är den kanake ca 115mm!

Ytterdiametern är närmare 125mm än 120mm. Men min bedömning är att 120mm kommer vara good enough. Den kommer sitta tight och fint. Tack!

Japp installationen är helt normal, jag har gjort setta tidigare men då har det varit gjutjärnsrör och en klockren 145mm. :)

L Liteavvarje skrev:
Det är helt normal installation , han ska ha en tätning där mellan stos och toarör , den träs på röret , finns på varuhusen
Gummimansschett heter det visst
K-rauta, Beijer och Byggmax har motsvarande 110mm och 145mm på hyllan.
Så det verkar inte helt enkelt. Får bli en internetbeställning nu när jag vet att det är 120mm och inte 125mm jag ska söka efter. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.