37 431 läst · 147 svar
37k läst
147 svar
Återigen - Hutlöst av Lantmäteriet
Ja självklart!!! Gör inte alla kommunalt & statligt anställda det????H Holmspel skrev:
Det är just detta som gör mig så in i h.e trött & förbannad på alla infantila besserwissrar!!
Nu drar jag även dig över denna kam, vilket kanske är orättvist, och då ber jag om ursäkt.
Men om man läser inläggen i typ denna tråd eller den som handlar om att TV-avgiften ev. ska tas ut på skatten, så är 98,5% av inläggen ifrån just infantila besserwissrar/idi.ter!
Man verkar utgå ifrån att alla som jobbar för stat, kommun, samhällsägda företag, facket eller offentligt ägda företag är:
-lata
-inkompetenta
-bara vill förse sig själva
-oärliga
-valfritt invektiv
Det finns rötägg inom dessa kretsar, utan tvekan, men inte ens bråkdelen så många som dem som yttrar sig i trådar som liknar denna!!
Om vi nu tar t.ex. Lantmäteriet, så är det inte de anställda där som sitter & försöker djävlas med nån, utan det är i de flesta fall kompetenta medkännande människor som försöker hjälpa sina kunder på bästa sätt och utifrån de förutsättningar SOM DU & JAG ANGIVIT GENOM VILKA VI RÖSTAR PÅ.
Om ni som känner er träffade bara la ned bråkdelen av er energi på att engagera er dels politiskt, dels kanske genom att ta en offentlig anställning så skulle vi ju få uppleva himmelriket, eftersom ni har lösningen på allt!!
lantmäteriet har att bära sina egna kostnader, Det är ju som den gamla historien med "att veta var skruven sitter" det låter ju som normala konsultarvoden Till de som tror att priserna sjunker automatiskt vid privatiseringar, se bilprovning...
Vi letar hus och de hus vi kikat på ligger någonstans mellan 9-10 Mkr. Kostnaden för lagfart på dessa blir mellan 143 000 och 150 000 kr. Jag kan tycka att den timpenningen är rätt saftig av Lantmäteriet. Eller också skriver de extremt långsamt…
Dessutom får man betala portot själv.
Dessutom får man betala portot själv.
Jo, jag vet. Men kan ändå inte tycka det är direkt prisvärt. Vad får jag för den skatteinbetalningen egentligen?harry73 skrev:
Expeditionsavgiften har jag inga synpunkter på.
Jomen jag betalar ju en hel del annan skatt. Och moms. Och övriga skatter. Det gör jag så gärna så. Det är värdefullt med den service samhället tillhandahåller för den skatt vi betalar, men just stämpelskatten är väldigt konstig kan jag tycka. Nuförtiden får man ju inte ens en stämpel…harry73 skrev:
Jag tycker som sagt det är rimligt med de flesta skatter, men eftersom tråden handlar om hutlösheter från Lantmäteriet så frågar jag mig om det finns något mer hutlöst än lagfartskostnaden?eE Ekenmark skrev:
Redigerat:
Vilken utbildning har hon gått? Vad jag vet så finns det ingen lantmätarutbildning på 2 år.V ViperTim skrev:Min sambo är lantmätare.
2 års eftergymnasial utbildning är inte lång.
Hennes ingångslön var 1500kr lägre än min polares ingångslön efter hans 5 års civilingenjörsutbildning inom robotik.
Hennes lön nu är bara 2600kr lägre än min lön och jag är automationsingenjör med 5 års erfarenhet.
Du bör nog ta reda på fakta innan du skriver.
Men du har rätt i att det behövs fler. Bland annat därför lönen är så hög inom det yrket, Det finns knappt mätare.
Antingen kan du bli lantmäterimgenjör och läsa i 3 år i ex Gävle, Trollhättan.
Eller så läser du till civilingenjör, inriktning lantmäteri, 5 år. Finns i Lund och på KTH i Stockholm
Före -94 fanns det bara civilingenjörsutbildning på KTH som var 4,5 årig, och Lund startade upp -92.
Hon är inte mätingenjör? Och man kan ha olika utbildningar (som inte har titeln lantmätare) men jobba som förrättningslantmätare.
Hon är inte mätingenjör? Och man kan ha olika utbildningar (som inte har titeln lantmätare) men jobba som förrättningslantmätare.