187 550 läst · 24 svar
188k läst
24 svar
Hur sågar man till hörnen på taklister
Medlem
· Stockholm
· 1 391 inlägg
Ett annat tips som funkar bra med vissa taklister är att köra in en list 1 mot vägg och gera list 2 med list 1's profil.
Glasklart va?
Glasklart va?
Ett alternativ är att montera fyrkantiga klossar i hörnen, finns att köpa hos diverse byggvaruhus. Då slipper man gira alls!
Medlem
· Västernorrland
· 8 inlägg
Om du jobbar på golvet eller bord med sågen, föreställ dig att listen som ligger där är upp mot taket inte som den ligger. Det är helt så att sätta sig in hur listen ligger när du sågar. Inte så enkelt men prova dig fram. Ta dock små bitar som du sågar av, det kan lätt bli några sågningar.Y yuphin skrev:Jag har renoverat ett rum och nu är det bara lister kvar. Golvlisterna är enkla att få snygga i hörnen, bara att geringsåga 45 gader så passar dom ihop.
Men hur får man taklister att bli snygga i hörnen. Jag köpte några frigolitlister på bauhaus, dom ska limmas fast. Går ca 3 cm in på taket och ca 3 cm ner på väggen så det är inte bara att lägga dom i geringsågen och såga 45 grader. Jag lyckades iaf inte med detta. Som tur är har jag nån meter kvar av en list så jag kan prova mig fram. Men någon kanske har ett bra tips på hur man kan göra detta enkelt?
Även om det är en gammal tråd så kan man väl lägga till lite råd 
Jag har gjort 4 st måttbitar som jag är rädd om och sparar mellan gångerna jag listar tak:
Höger + vänster ytterhörn & höger + vänster innerhörn. De är exakt 200 mm långa.
Håller man upp dom i par (kompenserar lite för lustiga hörn i gamla hus) och markera på väggen vid varje ändpunkt så är det bara att mäta mellan strecken och lägga på 200+200 mm så blir listlängden perfekt.
Och så tar man med sig måttbitarna till geringssågen lägger i dom och säkrar att man kommer att såga rätt. Det är lätt att få kortslutning i skallen hur det ska sågas.
Jag har gjort 4 st måttbitar som jag är rädd om och sparar mellan gångerna jag listar tak:
Höger + vänster ytterhörn & höger + vänster innerhörn. De är exakt 200 mm långa.
Håller man upp dom i par (kompenserar lite för lustiga hörn i gamla hus) och markera på väggen vid varje ändpunkt så är det bara att mäta mellan strecken och lägga på 200+200 mm så blir listlängden perfekt.
Och så tar man med sig måttbitarna till geringssågen lägger i dom och säkrar att man kommer att såga rätt. Det är lätt att få kortslutning i skallen hur det ska sågas.
Liknande trådar
-
20 tips på julklappar till husägaren
Artikelkommentarer -
Nya EU-regler kan tvinga fastighetsägare till kostsamma renoveringar?!
Övrigt husrelaterat -
Husägare fick nej till att sälja elen eftersom nätet är fullt
Artikelkommentarer -
Tips på var man hittar delar till gamla motorsågar sökes
Trädgårdsmaskiner -
hur sågar jag till hörnen ?
Tak & Vind