Byggahus.se
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle vilja se vad alla vi män skulle tycka om vår chef kom och strök oss över snoppen för att visa att han uppskattar oss på arbetsplatsen. :cool:
Menar du att det är ett vanligt förekommande fenomen att chefer smeker sina kvinnliga anställda på könet? Jag ifrågasätter inte din ståndpunkt då jag håller med i din åsikt i frågan. Men det kan omöjligt vara vanligt med chefer som smeker sina anställda på könet.

Mikael_L
S SueCia skrev:
Men det kan omöjligt vara vanligt med chefer som smeker sina anställda på könet.
Om man får tro 4445 kvinnliga jurister, 685 skådespelare, 653 sångare på operan, 456 skådesplare från dramaten, en mängd personer från Radio och TV branchen och ett flertal riksdagsmän så verkar det inte vara så väldigt ovanligt.

Och än väntar vi på när det väller in ifrån krogbranschen, ifrån lärare, ifrån vården, ifrån städbranschen, ifrån byggbranschen, ifrån bank och finansbranschen, ifrån bibliotekarier, ifrån ... ifrån ...

Jag tror du grovt undervärderar den värld du lever i. Jag själv gjorde tydligen det.

• Gilla
Thullen och 6 till
  • Laddar…
SueCia:
Ja, det är vanligt att manliga chefer tar kvinnor på könet, om du med kön kan tänka dig att utöka referensramen från penis/vagina till att innefatta även bröst, rumpa, lår, etc. Männen ifråga uppfattar det inte som övergrepp eller trakasserier, de tycker att de "har en mjuk och trevlig framtoning som uppskattas av medarbetarna". Att de manliga medarbetarna istället får en dunk i ryggen eller en box i magen reflekterar de inte över.

Målet med #metoo är att alla människor ska lära sig att visa respekt för alla andra människor. Tycker man att det är svårt att avgöra vad som är vad är det vettigt att tona ner sina komplimanger, kramar och andra kontakter ett tag och börja lyssna och iaktta.

• Gilla
Kromo och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nej det är inte denna bild jag har framför mig när jag tänker på Metoo, vart fick du det ifrån?
Kombinationen av vad du skriver och i vilken tråd du skriver det i. Driver du med oss?

Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
SueCia:
Ja, det är vanligt att manliga chefer tar kvinnor på könet, om du med kön kan tänka dig att utöka referensramen från penis/vagina till att innefatta även bröst, rumpa, lår, etc. Männen ifråga uppfattar det inte som övergrepp eller trakasserier, de tycker att de "har en mjuk och trevlig framtoning som uppskattas av medarbetarna". Att de manliga medarbetarna istället får en dunk i ryggen eller en box i magen reflekterar de inte över.

Målet med #metoo är att alla människor ska lära sig att visa respekt för alla andra människor. Tycker man att det är svårt att avgöra vad som är vad är det vettigt att tona ner sina komplimanger, kramar och andra kontakter ett tag och börja lyssna och iaktta.
Vad det gäller på t.ex. arbetsplatser och liknande (man kan gärna sträcka ut detta till alla ställen och situationer där det är tillämpbart) så är det väldigt enkelt enligt min mening.
De personer man har omkring sig är ju typ kollegor osv, då ska ju vi karlar helt enkelt se kvinnliga kollegor som kollegor, inte som kvinnor.

Dvs, gör inget, säg inget, antyd inget, till en kvinnlig kollega som du inte gör till en manlig kollega. Dvs, om impulsen är att stryka lite över ryggen, gå först och gör det på några av de manliga kollegorna, för ett känna efter om det verkar OK, sådär kollegor emellan.

Detta går ju alltså att överföra till många situationer, kunder, patienter, medlemmar i samma förening/styrelse/klubb osv.

• Gilla
Xilona och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
O Odjuret skrev:
Om man går på krogen där det finns människor får man ...klipp...
Har man problem med att folk flörtar eller raggar på en kanske man ska undvika vissa ställen. Men skyll inte på att det är trakasserier.
Vad är det för jävla resonemang...
Om man vill gå på krogen då, man kanske vill det. Men då är ditt recept att man ska låsa in sig hemma, för att slippa påträngande människor som inte respekterar ens vilja.

Jaja. Men du som inte gillar att se tiggare. Du får helt enkelt sluta att gå dit där dom är, det är inte svårare än så.

• Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är det för jävla resonemang...
Om man vill gå på krogen då, man kanske vill det. Men då är ditt recept att man ska låsa in sig hemma, för att slippa påträngande människor som inte respekterar ens vilja.

Jaja. Men du som inte gillar att se tiggare. Du får helt enkelt sluta att gå dit där dom är, det är inte svårare än så.
Har du problem med fulla människor så bör man undvika krogen. Om du inte klarar av dåliga raggningsförsök bör du undvika krogen. Men raggningsförsök behöver innebära sexuella trakasserier. De flesta som dricker förlorar lite av den finkänslighet som kan behövas.

Sen som du skriver om rädslan att bli våldtagen so kvinna när man är ute är överdriven. Det är större risk för en man att få stryk. Det är inte många våldtäkter som är överfalls våldtäkter.

Förskolor och skolor börjar bli väldigt mycket bättre när det gäller genus idag. Sen finns det gamla rävar kvar. Och en del som tar genus till helt överdrivna proportioner.
Sen har vi de idioter som tror att alla män som jobbar i förskolan är pedofiler. Det är kränkande men inget man talar om.

När ska man byta namn på sjuksyster och sjuksköterska?
Tyvärr så i jämlikhets debatten idag glöms mannen bort. Jämlikhet handlar om båda. Men idag handlar det mest om kvinnan.
När ska familjerätten bli mer neutral? Idag är det väldigt svårt för en man att vinna ett mål där.

Mikael_L
Nu odjuret hänger jag inte med.

Vad försvarar du (eller vill du) med ditt senaste inlägg?
Ta det lite enklare, med typ en eller två meningar, och inte bara en massa exempel på annat.

Vad gäller familjerätten så handlar ju även det om jämställdhet och feminism, där #metoo-kampanjen ingår. Män kommer alltså att tjäna på ett mer jämställt samhälle, med ett jämnare uttag av VAB och föräldrapenning, jämnare tilldelning av chefs- och styrelseposter, jämnare löner osv.

Sjuksyster finns inget som heter.
Sjuksköterska är en titel på ett specifikt yrke, och skötare är ett annat yrke, nämligen inom mentalvården, de är ofta socionomer i grunden, vilket en sjuksköterska inte är, vårdare är också ett specifikt yrke. Visst vore det bra med könsneutrala benämningar även där, men de är som sagt redan upptagna.

Vad gäller krogen så menar jag att den som inte kan uppföra sig när hen är full bör ta itu med sina alkoholproblem istället för att säga till andra att låta bli att gå ut. Notera att man kan ha alkoholproblem utan att vara alkoholist. Dit hör tex problem med att visa respekt mot andra människor i onyktert tillstånd.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Har du problem med fulla människor så bör man undvika krogen. Om du inte klarar av dåliga raggningsförsök bör du undvika krogen. Men raggningsförsök behöver innebära sexuella trakasserier. De flesta som dricker förlorar lite av den finkänslighet som kan behövas.

Sen som du skriver om rädslan att bli våldtagen so kvinna när man är ute är överdriven. Det är större risk för en man att få stryk. Det är inte många våldtäkter som är överfalls våldtäkter.
Att utan samtycke eller utan att ens ha frågat om lov lägga din hand på en kvinnas bröst på krogen har noll och intet med avsaknad av finkänslighet att göra. Det oavsett tillstånd. Den där gränsen du tror dig se där någonstans har passerats för länge sen. Ditt resonemang om att man ska hålla sig hemma från krogen om man inte står ut med fulla människor är samma resonemang som att ett barn ska hålla sig hemma om det inte står ut med sina mobbare i skolan. Att du går på krogen och tar några öl ger dig ingen som helst rätt att bete dig som ett svin och det spelar ingen roll om ditt svineri yttrar sig i att du muckar gräl med allt och alla eller om du börjar tafsa på folk. Kan du inte dricka utan att bli ett svin så är det du som ska hålla dig hemma. Tänk om, tänk rätt.

Vad spelar det för roll om risken att åka på stryk är större än risken att bli våldtagen? Hur kan du ens jämföra? Det finns våldtäktsmän och kvinnor där ute som går fria, som aldrig identifieras. Oavsett hur liten risken är att just du råkar ut för någon av dem så finns den där. Så länge den gör det är det definitivt inget man ska förminska genom märkliga jämförelser som din. Personligen skulle jag ha fan så mycket svårare att hantera att bli våldtagen än att bli nerslagen. Du?

• Gilla
Xilona och 7 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:

Hoppsan, nu blev det väl lite tokigt i alla fall. Du kan inte mena allvar med att kvinnor ytterligare skall inskränka sin närvaro i det offentliga utrymmet om man inte vill utsättas för att bli tafsad på???
Joggingspåret är också en farlig plats, där sker våldtäkter ibland och jag kan tala om för dig hur obehagligt många kvinnor upplever ett joggingspår. Många avstår eller så ser man alltid till att ha sällskap men det inkräktar utan tvivel på kvinnors livsutrymme.
På 90-talet hävdade en del poliser att kvinnor borde klä sig på ett mindre utmanande sätt för att slippa bli våldtagna. Nu var det ett dåligt råd eftersom även gamla damer råkar ut för övergrepp. Det är inte brottsoffret som skall ändra sitt beteende utan gärningsmannen, basta!
Du skall inte tala om för mig att min och andra kvinnors rädsla är överdriven för du har ingen aning om den alltid närvarande försiktigheten och rädslan i kvinnors liv. Vi lever med den och är så vana vid den att vi inte alltid ens reflekterar över den, den bara finns där och har alltid funnits i våra liv när vi rör oss på offentliga platser. Du kan inte mena allvar, att statistik över överfallsvåldtäkter skulle minska vår rädsla, då har du inte förstått något alls. Våldtäkt är det näst värsta som kan drabba en kvinna, samma för en man gissar jag, bara mord är värre.

• Gilla
Thullen och 3 till
  • Laddar…
På mit kontor har vi börjat med att bara titta i golvet i alla sammanhang, i möten, i korridoren, i matsalen. Allt annat kan uppfattas som direkt kränkande eller okulärt tafsande. Better safe than sorry. Det visar respekt.

Anna_H Anna_H skrev:
Sjuksköterska är en titel på ett specifikt yrke
Om jag skulle jobba i den branchen och någon skulle kalla mig sköterska så skulle jag tycka det är rent olämpligt och kollossalt fel.

Jag har följt den här tråden med stort intresse och jag har blivit överraskad. Nu vill jag rikta ett stort och ärligt tack till de män som förstått vad det handlar om, tänkt till och tagit ställning. Det hedrar er att inte omgående gå i försvarsposition och jag blir riktigt glad när jag läser vad ni skriver. Visst dyker det upp en del av samma gamla argumentation och förlöjliganden men glädjande nog är det trots allt väldigt få.. Ni har förstått och ännu bättre, ni är inte tysta av rädsla för att bli förlöjligade utan ni är modiga och säger vad ni tycker. Jo, det krävs en del mod att skriva det ni skriver.
Om vi någonsin skall få slut på sexuella trakasserier, övergrepp och våldtäkter så krävs att vi hjälps åt, både män och kvinnor och nu börjar jag tro på en förändring. Jag tror också att Me Too har bidragit till att arbetsplatserna blir frizooner där kvinnor inte längre behöver finna sig i kränkningar av allehanda slag. Chefer kommer att ha ögonen på sig om hur man hanterar anmälningar, det går inte längre att tysta ner.
Tack skall ni ha !

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
I denna tråd och samhället just nu är det lätt att flyta med vågen och säger att allt är så jävligt för kvinnorna och att man ska sluta med att antasta mm.
Det krävs inget mod för det. Det krävs däremot mycket mer mod idagens läge att uppmana folka att sluta med överdrifter åt vardera håll. Feminism i all ära men de överdrifter som jag ser både i Sverige som i mitt hemland är i bästa fall skrattretande, i annat fall diskrediterar de tyvärr många feminister som totalt oseriösa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.