2 618 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
planlösning mått?
Hej alla proffs, vi ska köpa en ny lägenhet men vi kan inte räkna ut kvadratmeter rätt för lägenheten, speciellt vill vi veta hur långa väggarna är i vardagsrummet.
För när jag försöker räkna ut alla rum så fattas de hela tiden 15 kvadrat.
Hur räknar jag för kunna räkna längden på väggarna och kvadratmeter?
Använt linjen under behandlingen nere i hörnet.
Hmm förvirrad.
För när jag försöker räkna ut alla rum så fattas de hela tiden 15 kvadrat.
Hur räknar jag för kunna räkna längden på väggarna och kvadratmeter?
Använt linjen under behandlingen nere i hörnet.
Hmm förvirrad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
Skulle tro att det beror på hur man räknar. Normalt sett räknar man allt innanför ytterväggarna som boarea. Det får jag till ¨7,8x9,4m dvs 73,3kvm.
De kanske räknar med ytterväggarna också?
De kanske räknar med ytterväggarna också?
Ja du, vi kmr köpa ngn av lägenheterna. Och den som ska vara 80 får jag till 73kv, och den på 705kv till 65.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
Jag räknade på den som var närmast måttstickan.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 522 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 522 inlägg
Det går nog inte att mäta fram enskilda väggar på en bygglovsritning för väggen mellan vardagsrum och sovrummet innanför är inte fastlagd utan den kan nog komma att variera någon dm eller så beroende på omständigheter under bygget. Bodde tidigare i en gruppbebyggelse och fast alla husen hade samma bygglovsritning så varierade vissa innerväggar med ett par dm mellan husen.H Hampus Andersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Efter att ha skrivit ut ritningen i rätt skala och mätt med skallinjal konstaterar jag att areauppgifterna på ritningen inte stämmer. Inte ens med bruttomåtten (inklusive mellanväggarna).
Det finns en svensk standard för areamätning som definierar alla varianter. Ett vanligt begrepp är Bruksarea (BRA) som omfattar nästan allt innanför ytterväggarna. Boarea (BOA) är ett nettomått och inkluderar inte mellanväggarnas yta.
Det finns en svensk standard för areamätning som definierar alla varianter. Ett vanligt begrepp är Bruksarea (BRA) som omfattar nästan allt innanför ytterväggarna. Boarea (BOA) är ett nettomått och inkluderar inte mellanväggarnas yta.
Fel "justusandersson".
BOA inkluderar ALLT innanför ytterväggarna, inklusive mellanväggar, ventilationskanaler etc. Eventuell trappa ska räknas i alla våningsplanen, dvs man får inte räkna bort den yta som hålet för trappan tar upp.
Undantag kan få göras för väldigt tjocka murstockar (då räknas 15 cm från vardera sidan), utrymmen som inte alls kan nås. En granne har fått tillstånd att räkna bort 6 kvm för sin hiss, då den ytan inte anses kunna nyttjas samt är "dubblett" för trappan så att säga.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Area_och_volym_för_husbyggnader
För övrigt är det väl rätt troligt att areauppgifterna stämmer och att det snarare är ritningen som inte är särskilt exakt?
BOA inkluderar ALLT innanför ytterväggarna, inklusive mellanväggar, ventilationskanaler etc. Eventuell trappa ska räknas i alla våningsplanen, dvs man får inte räkna bort den yta som hålet för trappan tar upp.
Undantag kan få göras för väldigt tjocka murstockar (då räknas 15 cm från vardera sidan), utrymmen som inte alls kan nås. En granne har fått tillstånd att räkna bort 6 kvm för sin hiss, då den ytan inte anses kunna nyttjas samt är "dubblett" för trappan så att säga.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Area_och_volym_för_husbyggnader
För övrigt är det väl rätt troligt att areauppgifterna stämmer och att det snarare är ritningen som inte är särskilt exakt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Innan jag hittat mitt exemplar av standarden är det bäst att jag avhåller mig från kommentarer om BOA. Det är några år sedan jag sysslade med den här problematiken, jag kan minnas fel. Har dock mätt åtskilliga tusentals kvadratmeter. När det gäller innerväggar och schakt mäter man aldrig djupare än 15 cm. Om det är ritningen eller areauppgifterna som är fel vet väl bara upphovsmannen. Oberoende av förklaring tycker jag förhållandet är anmärkningsvärt.