Byggahus.se
P Poxeman skrev:
Det är väldigt få genusmedvetna som vill tvinga barn till något. Däremot skall pojkar få möjlighet att leka med dockor, flickor få välja om de vill leka med bilar och när en pratar om någon där kön är okänt så är det vettigt att använda hen för att inte cementera fördomar.
men det vill väl alla? Att man sen säger att ska du ha bil till killen eller vad söt du är idag till tjejen och vad tuff tröja du har idag till killen visar ju på motsatsen!så bra du belyser det

S
harry73 harry73 skrev:
@Husqvarna220Ac, ditt inlägg är också viktigt eftersom den också visar hur svårt det är för framförallt kvinnor (men också män) att få förståelse för trakasserier eller övergrepp de har varit med om.
Det är klart att det blir svårt för kvinnor att bli tagna på allvar när så ofantligt många kvinnor hakar på den här trenden bara för att tillfredställa sitt eget behov av uppmärksamhet.

Tyvärr ska min dotter behöva växa upp i ett samhälle där kvinnor gjort allt dom kan för att förminska de som verkligen blir utsatta för övergrepp.

harry73
@SueCia, jag tror att du har rätt. Det är dags att vi män skyddar våra dottrar och berätta kvinnorna vad de ska acceptera och vad inte.
Att bli kalla hora är ingenting att reta sig upp på. Hora anses nu för tiden vara synonym med vacker flicka, så det är bara positivt.
Att bli klämt på brösten eller rumpan händer bara om man är snygg. Så det är definitivt en komplimang.
Så då är det bara penetration kvar, men då får man vara väldigt tydligt att man inte vill. Helst redan när man träffar mannen, för annars är det bara elakt att låta honom investera så mycket tid i det.
För övrigt räknas penetration bara om det är mer än 5 cm.
Om kvinnorna kunde acceptera dessa regler skulle världen bli mycket säkrare för din dotter.

Obs ironi och sarkasm kan förekomma

• Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
K Kromo skrev:
men det vill väl alla? Att man sen säger att ska du ha bil till killen eller vad söt du är idag till tjejen och vad tuff tröja du har idag till killen visar ju på motsatsen!så bra du belyser det
Man kan även titta när de har en pysselstund på förskolan. Behandlas barnen lika, behandlas de individuellt eller efter kön?
Det är nämligen inte alls ovanligt att när en kille börjar skruva på sig så får han "sträcka på benen" eller får gå och göra något annat, men en tjej som skruvar lite på sig uppfattas som att hon vill ha hjälp och uppmuntras att sitta kvar och försöka en stund till. Detta ger givetvis problem när de sedan börjar skolan, flickorna har drillats till tålamod, medan pojkarna fått lära sig att de inte kan sitta still en längre stund.

Ordet HEN ska som sagt användas för att undvika onödiga könsreferenser, exempelvis i förskolans beskrivningar av aktiviteter. Det är också viktigt att undvika tydliga könsreferenser i leksakssorteringen, sätt inte dockorna och köksgrejerna i ena hörnet, bilarna och byggklossarna i andra hörnet, utan våga blanda lite även om det ser rörigt ut i hyllan. Så att inte barnen känner "Där är tjejhörnan och där är killhörnan"

• Gilla
Xilona och 3 till
  • Laddar…
I
Anna_H Anna_H skrev:
Man kan även titta när de har en pysselstund på förskolan. Behandlas barnen lika, behandlas de individuellt eller efter kön?
När jag gick skolan från 1 till 6 klass hjälpte lärarna flickorna betydligt mer än pojkarna som hade behövt det bättre, mig inkluderat, resultatet blev synligt i betygen. Och hänger man inte med i undervisningen blir man lätt en " bråkig "/apatisk elev, likgiltig med mindervärdighetskomplex.
Hur är det nuförtiden med det?

K
Anna_H Anna_H skrev:
Ordet HEN ska som sagt användas för att undvika onödiga könsreferenser, exempelvis i förskolans beskrivningar av aktiviteter. Det är också viktigt att undvika tydliga könsreferenser i leksakssorteringen, sätt inte dockorna och köksgrejerna i ena hörnet, bilarna och byggklossarna i andra hörnet, utan våga blanda lite även om det ser rörigt ut i hyllan. Så att inte barnen känner "Där är tjejhörnan och där är killhörnan"
Vi hade besök av Svensk Byggtjänst häromdagen som sa att stadsbyggnadskontoret i Stockholm skall bli mer jämställt/könsneutralt genom att ändra/se över följande ord (vet ej hur långt gångna dom är)

- Byggherre = Byggaktör
- Elvamannaplan = Elvaspelareplan
- Jungfrulig mark = Obebyggd mark
- Tjänsteman = Tjänsteperson

Min personliga uppfattning är att detta är trams.
Fröken Ur kan få heta som det gör, Herr Gårman likaså. Istället kan man lägga pengarna på att göra faktiskt skillnad för utsatta i samhället.

Inte riktat till dig Anna, men du tog upp Hen, därav kom jag att tänka på följande. :)

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
harry73
ion skrev:
När jag gick skolan från 1 till 6 klass hjälpte lärarna flickorna betydligt mer än pojkarna som hade behövt det bättre, mig inkluderat, resultatet blev synligt i betygen. Och hänger man inte med i undervisningen blir man lätt en " bråkig "/apatisk elev, likgiltig med mindervärdighetskomplex.
Hur är det nuförtiden med det?
Det förekommer tyvärr fortfarande. Jag vill inte generellt säga att skolan har blivit sämre eller bättre, men det finns en stor spridning i kvalitet. Det är kanske inte så konstigt när en apa kan få tillräckligt med poäng i högskoleprovet för att börja lärarutbildningen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
K KjellTimell skrev:
- Byggherre = Byggaktör
- Elvamannaplan = Elvaspelareplan
- Jungfrulig mark = Obebyggd mark
- Tjänsteman = Tjänsteperson
Det är ett bra initiativ tycker jag och visar hur man med enkla medel kan göra skillnad (eller förebygga skillnader)

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S
harry73 harry73 skrev:
@SueCia, jag tror att du har rätt. Det är dags att vi män skyddar våra dottrar och berätta kvinnorna vad de ska acceptera och vad inte.
Att bli kalla hora är ingenting att reta sig upp på. Hora anses nu för tiden vara synonym med vacker flicka, så det är bara positivt.
Att bli klämt på brösten eller rumpan händer bara om man är snygg. Så det är definitivt en komplimang.
Så då är det bara penetration kvar, men då får man vara väldigt tydligt att man inte vill. Helst redan när man träffar mannen, för annars är det bara elakt att låta honom investera så mycket tid i det.
För övrigt räknas penetration bara om det är mer än 5 cm.
Om kvinnorna kunde acceptera dessa regler skulle världen bli mycket säkrare för din dotter.

Obs ironi och sarkasm kan förekomma
Schysst kvinnosyn du verkar ha hörru.

K
harry73 harry73 skrev:
Det är ett bra initiativ tycker jag och visar hur man med enkla medel kan göra skillnad (eller förebygga skillnader)
Men på vilket sätt gör man skillnad? Vad blir den praktiska skillnaderna av att man ändrar begreppen?
Jag frågar ärligt, då jag har svårt att se hur vi skulle få ett bättre samhälle pga. detta.

S SueCia skrev:
Schysst kvinnosyn du verkar ha hörru.
Det blir nog bättre om du läser hela inlägget istället för att avbryta efter två meningar.

K KjellTimell skrev:
Men på vilket sätt gör man skillnad? Vad blir den praktiska skillnaderna av att man ändrar begreppen?
Jag frågar ärligt, då jag har svårt att se hur vi skulle få ett bättre samhälle pga. detta.
Att ha könsspecifika namn på olika yrken och roller är väl knappast det största problemet i samhället, men det lär ju åtminstone hjälpa lite mot att cementera könsroller. Jag ser ju inte direkt vad som skulle vara negativt med det.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
K
Menar inte att det är något negativt, men jag kan tycka att man lägger fokus och resurser på fel ställe. Jag tycker inte att byta namn på saker och ting angriper problemet eller ger en praktisk förbättring i samhället, men det är som sagt min åsikt.

S
S scim skrev:
Det blir nog bättre om du läser hela inlägget istället för att avbryta efter två meningar.
Tycker man att det är ok att skämta om såna allvarliga saker så har man skev kvinnosyn, så är det bara oavsett hur sarkastisk man säger sig vara.

harry73
K KjellTimell skrev:
men jag kan tycka att man lägger fokus och resurser på fel ställe.
Det är det om man tycker att man först ska lösa de allvarligaste problem och sen jobbar se ner i allvarlighetsgrad. Och även om jag kan sympatisera med tanken är det ofta så att små obetydliga förändringar kan skapa förutsättningar för att lösa stora problem.

I exemplet med byggtermer kan det t ex göra att samhället uppfattar byggvärlden mindre som mannens domän. Detta kan göra att fler kvinnor söker sig till byggbranschen eller stannar kvar i den. När andel kvinnor närmar sig andel män andrar samtalsämnen. Det blir mindre sexistiska skämt och bättre förståelse mellan män och kvinnor.
Att byta några termer kommer såklart inte räcka för förändringen, men det är ett litet steg i rätt riktning till en liten kostnad.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.