Byggahus.se
Hejsan,

Jag tänkte sätta upp en avlastningshylla i badrummet och funderar på hållfastheten i konstruktionen. En skiss på hur jag tänkte att det skulle se ut:

Ovanför:
ovan_avlastning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framifrån:
fram_avlastning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tänkt mig en bänkskiva av Ek ca: 70x50x2,5cm. Skulle vilja kunna ställa en tvättmaskin under avlastningsytan (grund frontmatad variant), så jag vill inte att konsoler/beslag tar upp så hemskt mycket plats. Av den anldeningen tänkte jag att man kunde hänga upp hyllan på tre vinkelbeslag liknande dessa.

Skulle vilja kunna ställa mellan 25-35kg på ytan utan att det ska vara något större problem.

Min oro här är att trycket på kakelplattorna i badrummet ska bli för stort och att man kanske riskerar att knäcka plattorna med en så kort hävarm mot väggen (tänker mig att konsolen/beslaget trycker på väggen när det belastas av hyllan). Finns det någon anledning till oro angående kaklet?

Jag lutar åt att låta täckskivan också vara bärande i 16mm MDF eller liknande men är lite osäker på hur jag ska hantera golvets lutning, vill ju att den ska stå så stadigt som möjligt i så fall. Finns några smala ställbara fötter eller har ni andra tips på hur man kan hantera det?

Övriga tips på lösningar mottages förstås också tacksamt om det finns andra problem med min plan :)

Väl mött!
Skorpan

En variant är att sätta ytterligare en bärande "täcksida" till vänster om hyllan mot väggen och helt skippa fästpunkter. Då slipper du ingrepp i kaklet och får en helt fristående konstruktion.

En till bärande täcksida är helt klart något jag ska titta närmare på. Det kommer att gå vattenrör längst med den vänstra väggen (i bilden) samt den bakre väggen, lite osäker på om det kommer att gå att sätta en skiva mellan rören och tvättmaskinen alternativt mellan rören och väggen. Hur gör jag enklast för att få det hela att stå vågrätt om det blir två täckskivor (tänker på att badrumsgolvet kommer luta något)?

Om vi antar att en extra täckskiva inte fungerar, låter den ursprungliga idén realistisk?

S SirSkorpan skrev:
Hur gör jag enklast för att få det hela att stå vågrätt om det blir två täckskivor (tänker på att badrumsgolvet kommer luta något)
Underkanten på täckskivorna kan du ju anpassa helt efter fallet så det handlar väl "bara" om att såga rätt. Sen är det nog bra med någon form av (ställbara) fötter för det är nog en rätt stor risk att täcksidorna med tiden skadas av vatten om de står direkt på golvet. Det är ju trots allt ett badrum.

Hej
Bumpar denna tråd då jag är i färd med att göra nästan en likadan lösning som beskrivs här. Det jag söker efter är tips på vettiga ställbara fötter som går att montera på ett snyggt och diskret sätt i en 16mm mdf-skiva.

Varianter som man slår i i skivan verkar nästan vettigast och enkelt, men vet inte om skivan är tillräckligt tjock. Den tunnaste varianten jag hittat är m4 som har en ytterdiameter på 15mm.

Tips på hur ni har löst detta?

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.