Byggahus.se
Känner mig lite lurad. Var på XL Bygg och köpte material för klinkersättning i en källare. Blev påprackad bl.a. Ardex X77 plattsättningsmassa för ca 600kr/25kg. Ser att Byggmax har fix för klinker men då 159kr/25kg dvs en fjärdedel av kostnaden. Jag kan inte tro att Ardex är 4 ggr bättre.

Är det någon praktisk skillnad för en gördetsjälvare? Jag kan förstå hantverkare som är materialcertifierade m.m.

Dessutom, är det skillnad på primer? Enligt tillverkarna ja men i praktiken? Om jag har Ardex P51-primer och drar på Byggmax Fix - släpper det eller kommer det gå lika bra som Byggmax GS Golvprimer?

H
jo det är stor skillnad i kvalite.
även skillnad i arbetet

henke_benke skrev:
jo det är stor skillnad i kvalite.
även skillnad i arbetet
Det är det säkert men hur yttrar sig kvalitetsskillnaden? Fäster Ardex bättre än Weber som i sin tur fäster bättre än Byggmax?

Skillnad i arbete, menar du smidighet att arbeta med? För slutresultatet beror ju mycket på den som utför jobbet samt övrigt material.

Det man i de flesta fall kan säga är att kända fabrikat som även hantverkare använder håller bra kvalite oftast och bra att använda.
Lågprismärken eller okända fabrikat kan mycket väl vara bra eller lika bra men också dåliga.
Problemet för oss "hemmafixare" är att vi har svårt att avgöra det, men en hantverkare som jobbar med produkterna dagligen märker i regel direkt detta.
Sedan kan vissa produkter inte vara helt anpassade efter svenska förhållanden, alla som följt lite renoveringsprojekt från England i TV vet att byggtekniken där skiljer sig en del från hur vi ska utföra arbetet för att det ska vara godkänt utifrån t.ex. försäkringsärende.

Många "hantverkarprodukter" är anpassade, och säkert just därför dyrare, för att de ska spara tid dvs de kanske har snabbare torktid, gångbara snabbare etc just för att hantverkartid är kostsam varför en dyrare produkt snabbt tjänas in i kortare arbetstid.

Samma resonemang gäller inte en gördetsjälvare, våran arbetstid är nästan gratis. Då är det mer värt med billigare produkter och längre arbetstid.

Så frågan är om just "kvalitet" i detta fallet är insparad arbetstid eller om det även är märkbar skillnad i egenskaperna t.ex. fästförmånga, sjunkning etc.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Folkeorg, i stort har du ju svarat på din egen fråga:)

Men det är väl bra att det finns alternativ!

Dessutom tjänar ofta hantverkare pengar på mtrl påslag. Så finns det en säck som väger 25 kg och kostar 600 kr alternativt en säck som står strax bredvid som också väger 25 kg men kostar 150 kr så får ju hantverkaren 60 kr istället för 15 betalt för att bära den dyrare men exakt lika tunga säcken vid 10% materialpåslag. Jag vet iaf vilken säck jag skulle lyfta :)

Jag har kört med LiP's produkter hemma hos mig. Varit smidigt att arbeta med och helt okay pris. Skulle säkert gå att hitta billigare grejer om man letar runt lite men jag är sådan (och säkert många hantverkare också) att hittar man något som fungerar helt okay och inte är svindyrt så kör man på det för man vet vad man får.

Kör tillbaka Ardex säckarna och köp istället något som du vill ha!

T tobbbias skrev:
Folkeorg, i stort har du ju svarat på din egen fråga:)

Men det är väl bra att det finns alternativ!
Absolut men om Ardex är 4 ggr dyrare än Byggmax så känns det som att det är mer skillnad än bara t.ex. öppentiden. Eller så är det så enkelt att det är olika marginal (och jag har kass rabatt på XLBygg) samt att Ardex har bättre support samt garantiåtaganden om man får släpp trots att man följt instruktionerna.

När jag skulle flytspackla källargolvet sa Ardex att om man inte kan utesluta tillskjutande fukt (som man kan om det är övervåningar) så måste man ha Mix 301 avsedd för bassänger = 800kr/25kg. Byggmax tar 170kr/25kg och enligt deras tillverkare var det inga problem med tillskjutande fukt så länge det inte var ute eller under vatten (då produkten var cementbaserad). Det gick 11 säckar så det hade blivit ordentligt mycket dyrare med Ardex..

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H
är det första gången med kakel och klinker. då skulle jag jag hitta ett bruk med lång öppettid.

sen rena hinkar och verktyg. det underlättar så mycket.

• Gilla
Overback74
  • Laddar…
Sedan påverkar även kostnaden för renovering. Ett nytt större badrum med dyrare kakel/klinkers, etc, så skulle jag inte chansa även om jag gör jobbet själv utan välja ett erkänt bra fabrikat. Däremot en enklare renovering i t.ex. källare av äldre modell kan man "kanske" chansa lite. Så det kan finnas flera vinklingar.

henke_benke skrev:
är det första gången med kakel och klinker. då skulle jag jag hitta ett bruk med lång öppettid.

sen rena hinkar och verktyg. det underlättar så mycket.
Blandar i omgångar som jag hinner använda inom en timme. Sedan vill jag ändå vila och begrunda resultatet..

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Är stor skillnad hur det är att jobba med "dyra" produkter.
Vi använder nästan uteslutande Ardex.
På grund vana, man lärt sig hur produktern fungerar samt deras enormt bra kundservice. Behöver vi ett par hundra kg k70 nästa dag så kommer regionansvarige körandes.

Men är nyfiken på om det är ganska dyrt med golvspackel produkter i Norge?
Inköpspris för k70 ligger å mellan 300-350kr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.