Byggahus.se
Mikael_L
Det fanns väl inget tillräckligt viktigt att rapportera om från Sverige.

I Halmstad hade en bil parkerat i motsatt färdriktning.
I Stockholm hade en arbetsplatsolycka skett där en fick sätta på hela tre stora plåster.

F.ö saknas det helt nyheter ifrån 240 länder ...

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Journalismen anses vara den sista utposten för fritt tänkande och kritiskt ifrågasättande av makten.
:rofl:

I
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det fanns väl inget tillräckligt viktigt att rapportera om från Sverige.

I Halmstad hade en bil parkerat i motsatt färdriktning.
I Stockholm hade en arbetsplatsolycka skett där en fick sätta på hela tre stora plåster.

F.ö saknas det helt nyheter ifrån 240 länder ...
Och hur vet du det? Att inget hänt i Sverige? Eller du gör det så enkelt för dig att säger / skriver man inget då har det inte hänt något?
https://polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Handelser/Handelser-i-hela-landet/

BirgitS
ion skrev:
Och hur vet du det? Att inget hänt i Sverige? Eller du gör det så enkelt för dig att säger / skriver man inget då har det inte hänt något?
[länk]
Nåja, jag måste ju säga att sånt som att en skadad bussruta i Malmö eller smitning efter en trafikolycka i Kristianstad inte är riksnyheter och inte har att göra i Ekots sändningar för att ta två av de åtta händelser som polisen tar upp. Ska något fungera i en radiosändning måste det också gå att säga mer om det än en mening för om det enda en reporter säger "Polis och Räddningstjänst kallades till en parkering på Anders Perssons väg i Tomellilla med anledning av en bilbrand." så kommer mycket få att komma ihåg det efteråt.

Så vad av det som polisen har skrivit om under gårdagskvällen och som det går att prata om minste 30 sekunder tycker du skulle ha varit med i Eko-sändningen?

Det enda jag kan se som skulle kunna vara en riksnyhet är mordförsöket i Älmhult men då krävs det att det finns mer information om händelsen. När jag kollade DN online tidigare idag hade de inte en enda verklig nyhet från Sverige under söndagens eftermiddag och kväll.

I
BirgitS BirgitS skrev:
Så vad av det som polisen har skrivit om under gårdagskvällen och som det går att prata om minste 30 sekunder tycker du skulle ha varit med i Eko-sändningen?
Nu vet jag inte vilka 8 bidrag du valt att plocka sånt som onödigt vetande ur, På min dator kan jag läsa att det händer något i stort sett varje timme. Polisens sida som jag länkade till är en ren informationssida som belyser vilka polisiära åtgärder man vidtagit , löpande. Och det är ett urval.

Var man intresserad som nyhetsbyrå hade man lagt ner lite jobb för att se om en händelse möjligen var av intresse för allmänheten, ett stopp på E6 i morgonrusningen kunde nog vara av intresse för många. Du kan googla på polisens händelser och få veta mer, en del tidningar göre sig besvär.

Jag förstår inte ditt resonemang att en del orter inte är av riksintresse och därför inte ska omnämnas av ekot, riket är vad jag förstått hela landet. Stockholm har väl också lokalradio, så då kan de lägga ner ekot. Ett lite märkligt resonemang att om det inte händer utanför dörren så är det inte av intresse, såvida det inte händer på andra sidan klotet, då är det av intresse.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
ion skrev:
Nu vet jag inte vilka 8 bidrag du valt att plocka sånt som onödigt vetande ur, På min dator kan jag läsa att det händer något i stort sett varje timme. Polisens sida som jag länkade till är en ren informationssida som belyser vilka polisiära åtgärder man vidtagit , löpande. Och det är ett urval.

Var man intresserad som nyhetsbyrå hade man lagt ner lite jobb för att se om en händelse möjligen var av intresse för allmänheten, ett stopp på E6 i morgonrusningen kunde nog vara av intresse för många. Du kan googla på polisens händelser och få veta mer, en del tidningar göre sig besvär.

Jag förstår inte ditt resonemang att en del orter inte är av riksintresse och därför inte ska omnämnas av ekot, riket är vad jag förstått hela landet. Stockholm har väl också lokalradio, så då kan de lägga ner ekot. Ett lite märkligt resonemang att om det inte händer utanför dörren så är det inte av intresse, såvida det inte händer på andra sidan klotet, då är det av intresse.
Eftersom det gällde Eko-sändningen som gick klockan 1.00 senaste natten tittade jag förstås på händelser som inträffat innan dess och efter klockan 18 igår kväll eftersom sånt som hänt tidigare redan hade kunnat rapporteras flera gånger. Under det tidsspannet är det 8 händelser på den sidan du länkade till. Jag antar att du länkar till en sida som du tycker är relevant för den aktuella diskussionen.

Ekot har inte särskilt stora resurser nattetid av kostnadsskäl, förutom att det är svårt att få tag på folk att fråga om mer information. Det innebär att de blir beroende av lättillgängliga källor. Det var först efter mordet på Palme som Eko-sändningarna på natten började och då var det just för att få en möjlighet att sända riktigt aktuell information av riktigt stora händelser, katastrofer, i Sverige. När det inte finns några sådana sänder de andra stora viktiga händelser.

Naturligtvis kan ett stopp på E6 vara intressant för dem som är i närheten, men det gäller ju bara så länge som det är problem, inte flera timmar efter att det upphört. Stopp i trafiken brukar lokalradion här rapportera om och jag förstår inte varför de som är mer än 5 mil från Stockholm och inte på väg hit skulle vara intresserade av det (dvs. en majoritet av dem som bor i Sverige). Om Ekot skulle rapportera om stopp i trafiken skulle ju varenda morgonsändning behöva reservera en minut bara för att rapportera om trafikproblemen kring Stockholm. Då skulle det nog bli många klagomål från alla utanför Stockholmsområdet.

Riksintresse har inte att göra med orten där det händer utan om det är intressant för många långt bort från den aktuella orten. Är du verkligen intresserad av att höra om varje trafikolycka eller om varje ofredad kvinna i Stockholm?
Om alla trafikolyckor, ofredanden och liknande vanliga händelser i Sverige skulle rapporteras i Ekot skulle vi nog behöva reservera en hel radiokanal bara för Ekot.
Däremot stora händelser i världen har påverkan på Sverige, t.ex. kan upptrappningen kring Nordkoreas kärnvapentester leda till en tredje världskrig vilket skulle påverka alla som bor på jorden. Skjutningen i Texas är en stor händelse och rapporteras över en stor del av världen precis som terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm rapporterades över en stor del av världen. Förändringar i maktbalansen mellan USA och Ryssland, och om USA:s president är beroende av Ryssland på ett eller annat sätt så förändras maktbalansen mellan dem, kan leda till att Ryssland känner sig starkare och då annekterar fler områden än Krim, t.ex. de baltiska staterna vilket kan leda till att vi plötsligt har en halv miljon baltiska flyktingar att ta hand.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
I
BirgitS BirgitS skrev:
Riksintresse har inte att göra med orten där det händer utan om det är intressant för många långt bort från den aktuella orten.
Och hur vet du att det inte är det? Om jag ska ex. köra till Stockholm från Skåne och det är kaos på tänkt inkörsport, saknar jag då intresse av att få veta det? Jobbigt med folk som ska bestämma över andras vardag, i synnerhet som folk betalar för motsatsen.

När det inträffar riktigt besvärliga incidenter i trafiken så går man ju ibland ut med det i P3.

Men att knöka in sådana händelser i ett minutlångt Ekot är väl ändå att ta i?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
J JuggeH skrev:
När det inträffar riktigt besvärliga incidenter i trafiken så går man ju ibland ut med det i P3.

Men att knöka in sådana händelser i ett minutlångt Ekot är väl ändå att ta i?
Ska det bara finnas en nyhet?
Allt under 30 sek var ju för kort och så nämner du en minut?

"Så vad av det som polisen har skrivit om under gårdagskvällen och som det går att prata om minste 30 sekunder tycker du skulle ha varit med i Eko-sändningen?"

Stämmer bra att kaos och dylikt går ut på närradio, men jag skulle ha lite svårt att ta in Stockholms här nere, åtminstone med radio, internet hade nog funkat.

Redigerat av moderator:
hsd
P4 är bättre på trafikinfo
Närradio. är ett skämt som har självdött ,det var en bra idé men det funkar inte som tänkt en gång i tiden
De flesta har väl rds och trafikinfo på bildtereon och många har gps med alternativ-vägsinfo

O
Nu tror jag att när det gäller ekot så misstänker jag att deras redaktion går ner på sparlåga redan före 18.
Men jag har svårt att se att ingenting har hänt i hela Sverige som kan ha ett visst värde att publicera. Dock är det tydligt att visa i den tråden ska syssla med urvalet.

ion skrev:
Blir det nu skattefinansierad tv istället för licens? Verkar som de tänker dra denna skatt på alla som har en beskattningsbar inkomst? Det kommer att slå väldigt orättvist. Alla på äldreboendet ska således betala full skatt var och en trots att de som tittar kanske bara är hälften. Pensionären som bor med sin livskamrat, som också är pensionär, ska betala dubbelt så mycket som den som bor ensam och lapar tv.

Sedan har jag en fundering. Tidigare när det ifrågasattes, sas det att det var inte för programmen man betalade, det var för innehavet av en mottagare? Om man inte har någon mottagare då? Är det då rätt att man ska betala skatt som att man har en?

Om nu inte skatten länge är för mottagaren utan för programmen, har inte då övriga Svenska kanaler rätt att ta del av skatteintäkterna, ex. tv4, tv3, kanal6, mfl ?

T.o.m uteliggaren åker på tv-skatt.
Bra skrivet. Jag har inte haft tillgång till TV mottagning på 20 år. Jag har tillgång till radio och betalar gärna avgift för den.

Varför skulle man betala halv avgift för att man bir tillsammans med någon? Nu blir det billigare för alla ensamma och ännu billigare för de med låg inkomst. Jag tycker att det är en bra förändring. Även om jag är en av dem som drabbas. Nuvarande system var vettigt när det infördes, men nu är det inte rimmligt länge.

Den enda vettiga lösningen måste väl vara att koda programmen och man får betala för att titta.
Så inte vi som inte tittar på TV skall tvingas att betala för något vi inte bett om och inte vill ha.
Men gärna en liten, enkel, billig kanal med samhällsinfo som går under det allmännas budget.

• Gilla
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
Jag behöver ingen motorväg till jobbet. O jag tycker att VAB skall bort. O jag vill inte heller betala för vägbelysning, där jag inte kör bil just då.

• Gilla
martin43 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.