Byggahus.se
Hej.

Vi har i dagsläget en kontinentalsäng där madrasserna totalt är 48cm höga (43cm + 5cm bäddmadrass). Jätteskön och bra säng på alla sätt, har dock insett att vi gärna skulle ha förvaring under sängen men är lite orolig ifall sängen blir för hög.

Hur hög kan/bör/ska, en säng vara?

Någon som har en kontinentalsäng på en sängstomme med förvaring under? Hur upplever ni detta, blir det för högt eller fungerar det bra (både praktiskt och estetiskt)?

Har tittat på IKEA Nordli http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00349849/#/20349853
som är 30cm hög enl. spec.
Totalhöjd för oss skulle då bli 78cm (i dagsläget är sängen 57-58cm med sockeln), kommer en säng där madrasshöjden hamnar på 78cm upplevas för hög och bara bli konstigt och fult?

Någon som har tips på sängstomme för 180cm (2x90cm) madrasser med förvaring under, men som är lite lägre än den som är länkad ovan?

Var i kontakt med IKEA supporten, men de hade inte riktigt koll på de mått på sängstommen som jag efterfrågade. Vill veta höjd från golvet dit madrassen läggs för att kunna få koll på totalhöjd.

BirgitS
Man bör nog inte ha en säng som är högre än att man sitter på sängkanten på ett säkert sätt. 78 cm är högre än ett matbord och det skulle jag tro känns obehagligt att sitta på, särskilt som en säng har en mjuk kant som man kan glida längs. Det är också bra om man når ner till en hink när man är magsjuk.

Vad sägs om 20 cm höga ben och sen en förvaringslåda typ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00130129/ eller http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90294989/ under sängen?

Kanske blir det väl högt. Vill minnas att jag läste en liknande tråd för länge sedan där detta diskuterades, men hittar inte igen den tråden nu.

Tror att sängstommen malm bygger ca 20cm (får åka in till ett varuhus och mäta). Men det kanske blir mer hanterbart (totalhöjd ca 6-70cm).

Ben och förvaringslåda kanske skulle kunna vara något, men vill liksom ha det med täckta sidor överallt varför vi helst ser en sängstommelösning.

BirgitS
Mät höjden på ert matbord och provsitt på det ;)

Gammelnörden
84af211d5420cc792e4023622a9cf69a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
edea097d5f3ff66e83798de5041291e0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite inspiration från pinterest. Sökte på under bed storage. : )

Kul med inspirationsbilder =)
Såg mysigt ut att ha det så pass högt, vi har ju 270cm i takhöjd så det skulle säkert funka. Är dock lite bekväm i detta ärende och skulle gärna vilja bara ha en färdig produkt att montera ihop.

Har sett de som bygger en sängstomme av malmbyråer (3-lådor hög), det blir ju betydligt högre än om vi skulle välja Nordli sängstommen.

Blir nog enklast att bege sig till IKEA med tumstock och sambo för att försöka bringa någon klarhet i detta.

Min erfarenhet av sänghöjd och komfort är ungefär såhär:

• En sänghöjd på 70 cm funkar bra för mig som är ca 175 cm
  • En sänghöjd på 70 cm var gränsfall för mitt ex som var ca 160 cm, men funkade
  • En sänghöjd på runt 85 cm +/- 5cm var gränsfall för mig, men funkade (inte så bekvämt att sitta på kanten med fötterna på golvet)

Summa summarum, högst ovetenskapligt, skulle jag vilja hävda att när sänghöjden är högre än personens längd minus ca 1 meter så finns det en risk för att personen tycker det är lite för högt. Sen kan ju förstås ha olika proportioner på sina ben kontra sin kroppslängd, samt tycke och smak, men 1 meter känns som ett bra första riktmärke att gå efter. I så fall skulle din tänkta säng på 78 cm vara typ på gränsen för en genomsnittligt lång svensk man (178 cm), och lite över gränsen för en genomsnittligt lång svensk kvinna (165 cm).

Jag skulle definitivt inte köpa en sån säng utan att prova sitta på kanten på den först, med just den sänghöjden. Att testa med att sätta sig på kanten på ett bord är nog en dum jämförelse, då bordet inte sjunker ner när man lutar sig mot det. Bättre då att prova lasta på några extra madrasser på en vanlig säng, till ungefärlig höjd, och provsitta på den, antingen hemma, hos vänner, eller i en sängbutik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.