Det finns ju en justering, provat att skruva på den?
Yes, den behöver vara i det högre segmentet... nära max för att ge signal.
(bifogar en bild och text längre ner för förtydligande)
hsd skrev:
Vad har Du för dämpning i uttagen
Har endast monterat nytt uttag till tv-hörnan. Ska se om jag hittar vilken dämpning det är på det. Slutmotstånd sitter iaf.
Dem andra uttagen som fungerar bra har jag inte rört sedan tidigare ägare.
TTompatomat skrev:
Du skriver att 2 uttag i serie är OK, men det är det inte. Du har fått bra bild men det var nog tur.
Eller hur menar du att du kopplat när du kopplar en koax-kabel i serie?
Justerskruven på förstärkaren är för att ställa just förstärkningen. Och den förstärker allt, eller just nu bara digital-tv för det analoga är nersläckt. Så den kan du ju prova att skruva på. Möjligt att den inte orkat förstärka båda utgångarna tillräckligt bara.
Möjligheten finns ju att förstärkaren är trasig också.
Oftast när det är problem med tv-bilden så är det annars fel vid kontakten. Att ytterflätan ligger mot innerstiftet t.ex.
Ska det göras enligt alla konstens regler så skulle du ju haft en förstärkare med 3 utgångar och dragit separata kablar till varje TV. I detta fallet skulle jag nog skaffat en splitter och satt den dör du säger att du har seriekopplat. Hjälper inte det så är det fel på förstärkaren!
Uttagen i serie har jag inte rört. Utan det har varit bild på dem sedan 1968 och dem fungerar fortfarande bra (se min sammanställning i nästa inlägg).
Jag har vridigt på skruven för att få tillräckligt förstärkning på ena slingan, men jag funderar just nu om det blir FÖR STARK signal till den korta slingan (se min sammanställning i nästa inlägg.
Kanske bäst att ta det grundligt:
Kolla att det är rätt sorts antenn för aktuell kanal.
Kolla kontakteringen vid antennen.
Kolla kontakteringen vid förstärkaren.
Kolla kontakteringen vid respektive utgång från förstärkaren och var noga med att "icke ansluten" utgång är terminerad med 75 ohm vid test av bara 1 kabel.
Kolla alla kopplingar på vägen till TV uttagen.
Kolla TV apparaternas respektive antennsladdar/ kontakter, så att de inte är felaktiga.
Starta med att felsöka logiskt.
Att bara testa lite osystematiskt kan vara dåligt, för att skador/felaktigheter kan vara mer eller mindre farliga beroende på var de sitter ( beroende på våglängd).
För att ett antennsystem ska vara juste , så måste samtliga ledningar och kopplingspunkter ha rätt karakteristisk impedans (i detta fall 75 ohm). Det gör att alla avvikelser från " hur det ska se ut" har mer eller mindre påverkan på resultatet. En kabel, klämd på fel ställe kan vara förödande medans en kortslutning kan vara helt ( nästan) ok om den bara är på exakt rätt ställe.
Det som är lite lurigt med digital-TV, är att skillnaden i signalstyrka mellan bra funktion och fiasko, är mycket liten ( några få dB) och att det därför är lite svårare att felsöka än en analog signal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
All kontaktering tycker jag är ok enligt dem tester jag gjort.
•Grupp 1 fungerar bra oavsett om den är inkopplad till out1 eller out2. –Alltså är denna gruppens kablar och uttag ok antar jag.
•Grupp 2 fungerar bra oavsett om den är inkopplad till out 1 eller out 2. –Alltså är denna gruppens kablar och uttag ok antar jag.
•Kopplas bägge grupperna till förstärkaren så får jag frysning och artefakter i Grupp 1 medan Grupp 2 fungerar bra. –Här börjar jag misstänka att förstärkaren inte orkar med när bägge grupperna inkopplade.
–Ska testa i helgen att ha Grupp1 kopplad på out1 i förstärkaren och passivt dela antenn och Grupp2 innan antennen går in i förstärkarens input. Dvs koppla Grupp2 dirket på antennen.
•Vredet på förstärkaren är justerad från min till max och för att det ska bli bra bild på Grupp 1 så behöver förstärkningen vara hög nära max.
•Tvn i tv-hörnan har ibland bra bild bara genom att ha 1m kabel liggandes ut på tv-bänken i riktning mot fönstret (utan att koppla in den i Grupp2).
Det är dock ingen hållbar lösning då småungarna är på den hela tiden. Vet inte om det kan vara någon vägledning?
När du provat Grupp 1 i de olika utgångarna, har du då lastat den oanvända utgången med 75 ohm?
Din kommande test att bara använda förstärkaren till Grupp1 kommer att ge en bra vägledning! Dels får du 6 dB lägre insignal ( mindre risk för överstyrning) dels får du en uppfattning om hur bra signalstyrkan är från antennen. Du verkar ju ha ganska bra förhållanden om det går att ha en lös bit koax och få bra bild. Kanske visar sig att du kan byta ut hela förstärkaren mot en passiv delare
När du provat Grupp 1 i de olika utgångarna, har du då lastat den oanvända utgången med 75 ohm?
Din kommande test att bara använda förstärkaren till Grupp1 kommer att ge en bra vägledning! Dels får du 6 dB lägre insignal ( mindre risk för överstyrning) dels får du en uppfattning om hur bra signalstyrkan är från antennen. Du verkar ju ha ganska bra förhållanden om det går att ha en lös bit koax och få bra bild. Kanske visar sig att du kan byta ut hela förstärkaren mot en passiv delare
Grupp1 har alltid fungerat bra som enskild grupp ansluten i förstärkaren. Det är först när jag ansluter grupp2 som grupp1 får problem. Så när jag kört bara grupp1 ur förstärkaren så har jag inte lastat ner out2 med 75ohm då det inte behövts. Bilden har ju blivit bra iaf.
Jag återkommer så snart jag testat med en passiv delare till grupp2. Håller tummarna för att det är lösningen.
Det jag menar är att en antennkabel som kanske är några meter , har en antennfunktion ,
( allt av metall tar emot elektroniska vågor i luften , sedan om dom avstämda för något specielt är en annan sak , elementär våglängdsteknik ) , men då bör skärmen inte anslutas , för den ligger till jord i mottagaren och skärmar av signalen
Hoppas att du är nöjd med svaret
Ok att du inte lastat out2 när det fungerat på out1, men det kan faktiskt vara just där du har problem. En förstärkare kan klara en missanpassad utgång, utan att klara 2 laster. Jag tycker du ska göra den testen för att säkerställa att förstärkaren är ok.
Förstärkaren jag har ger mellan 15-25db enl tillverkaren.
När jag kör endast grupp1 på antingen out1 eller out2 så funkar det som tidigare BRA.
När jag kör bägge grupperna så fungerar grupp2 BRA. När jag kör bägge grupperna så fungerar Grupp1 delvis...
Grupp1: Kanal 4&6 fungerar toppen. Däremot får jag svag signal på 98:an, svt1 & svt2. Så det hakar upp sig och slänger fyrkanter på bilden.
Testade även nu med passiv delare innan förstärkaren. Med oförändrat reslutat. Tyckte bilden blev något sämre.. men samma grundresultat. OK på grupp2 och NOK på grupp1 (gällande 98an, SVT1&2).
Slänger in en bild på det nya uttaget jag satt till grupp2:
Finns det ingen avslutare i uttaget på grupp 1 ?
Har du schema på innehållet i uttaget?
Det är viktigt att hålla rätt impedans och speciellt om det finns filterkomponenter för att plocka ut FM-bandet. Oavslutade filter kan ju hamna på vilken impedans som helst om de transformeras i en kabellängd till förstärkarens utgång.
Vad är det för märke i kabeln - ser ut som ett litet hål. Är det en tryckskada? Är den djup? Finns det risk att en tråd från skärmen har trycks in i dielektrikat?
Tjatar, men det är inte frågan om det behövs termineringsmotstånd eller inte utan :
koppla Grupp1 på out1 OCH terminera out2.
Koppla Grupp1 på out2 OCH terminera out1.
Vad blir resultatet???
Gör gärna samma test med Grupp2.
Bara genom denna test kan du försäkra dig om att förstärkaren är tillräckligt bra för att göra jobbet ( om du inte har tillgång till avancerade instrument förstås).
Förstärkaren jag har ger mellan 15-25db enl tillverkaren.
När jag kör endast grupp1 på antingen out1 eller out2 så funkar det som tidigare Bra.
När jag kör bägge grupperna så funkar grupp2 bra oslår jag inte ut grupp1 helt. Kanal 4&6 fungerar toppen. Däremot får jag svag signal på 98:an, svt1 & svt2. Så det hakar upp sig och slänger fyrkanter på bilden.
Testade även nu med passiv delare innan förstärkaren
HasseTeknik skrev:
Tjatar, men det är inte frågan om det behövs termineringsmotstånd eller inte utan :
koppla Grupp1 på out1 OCH terminera out2.
Koppla Grupp1 på out2 OCH terminera out1.
Vad blir resultatet???
Gör gärna samma test med Grupp2.
Bara genom denna test kan du försäkra dig om att förstärkaren är tillräckligt bra för att göra jobbet ( om du inte har tillgång till avancerade instrument förstås).
Vill du förklara mera i detalj hur jag kan terminera den andra utgången?
Flytta ändmotståndet/termineringsmotståndet från utgången på radio-/tvuttaget i grupp2 och montera det istället för antennkabeln i kontakten på utgång 2.
Ett sådant motstånd ska sitta på utgången i sista uttaget i varje slinga, vissa uttag benämns som ”slututtag” och saknar utgång för vidarematning, då är slutmotståndet inbyggt i uttaget.
Ursäkta språkbruket.
Att "terminera" = att sätta ett ( i detta fall) 75 ohms motstånd som last = att "avsluta" porten.
Det du vinner på att koppla ett kabel system till Out1 och terminera out2 ( och sedan skifta) är att du direkt får reda på om förstärkaren räcker till under ideala förhållanden. Om det sedan inte fungerar med 2 kabelsystem inkopplade samtidigt ligger felet i något av kabel systemen .
Ursäkta språkbruket.
Att "terminera" = att sätta ett ( i detta fall) 75 ohms motstånd som last = att "avsluta" porten.
Det du vinner på att koppla ett kabel system till Out1 och terminera out2 ( och sedan skifta) är att du direkt får reda på om förstärkaren räcker till under ideala förhållanden. Om det sedan inte fungerar med 2 kabelsystem inkopplade samtidigt ligger felet i något av kabel systemen .
Ja jo terminera förstår jag, men jag är inte riktigt klok på hur jag får fast motståndet i out2 utan att löda fast det i en antennkontakt. Räcker det att hålla emot det eller måste det sitta fast för att säkerhetsställa 100% kontakt?
Har mixtrat vidare idag iaf. När jag ändå köpte slutmotstånd så köpte jag två styck. Det uttaget i tv-hörnan (grupp2) är ju nytt då jag satt det själv. För skoj skull så skruvade jag loss skruven ur slutmotståndet i änden på grupp1 och bytte ut det mot det nya jag köpt och vips så hoppade det igång.
Känns konstigt att ett motstånd skulle vara trasigt, då blir det väl över 75ohm istället?
Hur eller hur... I skrivandets stund så har jag bild på bägge grupperna och samtliga kanaler!!!
Jag hoppas att det inte är tillfälligt, men vågar inte ännu säga att felet är avhjälpt!!!