Jag vill veta om motorn på min tvättmaskin funkar.
Det är en motor från en Husqvarna qw 10600.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går sju sladdar till motorn (förutom jord), alla med samma rödsvarta märkning. Vilken är vilken och hur kan jag kolla om den funkar, undrar en okunnig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finnes multimeter.
Såvitt jag begriper är detta en allströmsmotor. Två sladdar bör gå till varvtalssensorn (tacosensor) två bör gå till de två motorkolen och resten till spolarna, rätt uppfattat?
På plinten (eller vaf det heter, kopplingen som ansluter till kretskortet) ovan finns 9 stift, från vänster:
1) tomt
2) 135 ohm vid stillastående, vid roterande motor för hand 125 till 145 ohm mot 3, ca oändlig resistans med alla andra
3) Dito mot 2 dito mot andra
4) 9-50 ohm mot 5, beroende på motorns läge, ca oändlig resistans med alla andra
5) Dito mot 5 dito mot andra
6) 1-2 ohm mot 8, ca oändlig resistans med alla andra
7) ca oändlig resistans med alla andra
8) ca 2 ohm mot 6, ca oändlig resistans med alla andra, oberoende av motorns läge och rotation.
9) tomt
Hypotes:
2 och 3 är varvtalssensorn.
4 och 5 är till motorkolen.
6 och 8 är spolen.
7 är?
6-7 tacho
3-4 rotor (kol)
2-5 /1 stator
Numreras uppifrån o ned
Så dina mätningar kan stämma.
Brukar aldrig bli fel på dessa sole motorer så länge kolen är friska.
okay du har den med 8 stift dvs ytterligare en statorlindning.
7-8 tacho några 100 ohm beroende på tillverkare
nu får du mäta eller kolla färg
mät på stift och på kolet 0ohm ska det vara
det tre kvarvarande är de tre statorlindningarna.
stator lindningarna ca 1-2ohm
mät på kolanslutningarna under tiden du vrider motorn sakta runt så skall du få ett lågt och nästan hel jämn resistans för varje kommutator anslutning.
tachon spelar ingen roll för motorns grundfunktion utan är en återkoppling för varvtalet
att tjuvkoppla denna motor med 8 anslutningar är lite marigt då rotorn skall ha likström och man måste veta vilken statorlindning som är vilken man kan ju mäta de tre anslutningarna som man definierat som stator och se mellan vilka anslutningar man får det högsta motståndet och använda bara dessa två
så om man vet så koppla + till stator 1
stator 3 till kol 1 och - på kol 2.
stator två o tre är kopplade internt och kan mätas via det stiftet man inte använder.
vill man prova den andra riktningen skiftar man anslutningarna till kolen.
Nu snurrar den:
Kopplad med jumper mellan 1 brun och 2 vit, likspänning 12 v mellan 3 blå och 6 grön. Andra hållet: jumper mellan 1 brun och 3 blå. Likspänning 12 v mellan 2 vit och 6 grön. 12 v till 1 och 2, jumper mellan 3 och 6 funkar också.
Senaste budet, efter att ha följt sladdarna:
1 brun till stator, lindning
2 vit till rotor, motorkol
3 blå till rotor, motorkol
4 svart till ? Stator?
5 svart till ? Stator?
6 till stator, lindning
7 tacho
8 tacho
4 och 5 har mkt låg resistans sinsemmellan typ 8 ohm. Begriper mig inte riktigt på dessa.
Att den snurrar betyder det att allt är frid och fröjd med motorn?