Byggahus.se
Jag har en Assa altandörr utan lås, skulle vilja kunna låsa den inifrån så man inte bara kan klirra doran och öppna.

Finns det någon låscylinder som passar denna dörr att köpa löst eller hur funkar det? Hur ser man vad som passar?

• IMG_20171028_110058.jpg
Redigerat:
Du behöver skruv som räcker mellan låscylindrarna plus distanser om du saknar rätt skruv så går det att använda 90mm vredskruv/envägsskruv.
Du behöver även förlängningsdel eller cylinderdistans som borde följt med dörren i en liten påse om du inte har dom kvar så måste du mäta vilket mått det ska vara på förlängningsdelen/distansen.
Du behöver även en oval inside låscylinder (709) ofta kallad rokoko med lång medbringare.
hoppe-forlangningsdel-oval-193mm.jpeg
hoppe-forlangningsdel-oval-9mm.jpeg
assa_vinga_distansdel_4986_medium.png
images

Du behöver använda envägsskruv antingen behöret eller låscylindrarna, en av dom måste sitta med envägsskruvar.

T Tvapac skrev:
Jag har en Assa altandörr utan lås, skulle vilja kunna låsa den inifrån så man inte bara kan klirra doran och öppna.

Finns det någon låscylinder som passar denna dörr att köpa löst eller hur funkar det? Hur ser man vad som passar?
Hejsan :)
Jodå hjälp finns att få, men det kommer bli en liten specialare. Den cylindertyp du vill ha kallas i folkmun för ovalcylinder insida tex är Assa 1203 en sådan https://www.lasprodukter.se/product/cylinder-assa-1203. Du ska också ha klippbar medbringare och då vet jag inte om cylindern heter ngt annat... kanske säkerhetsteknikern borde utbilda sig i mekanik? ;) (kollade, den heter 1209 för assa d12).

Iövrigt behöver du två st cylinderskruv samt två stycken nyloc för enkelt montage. Det finns såklart oändligt med vägar att gå men detta kan ju vara en bra början.

EDIT: Den lösning som beskrivs ovan använder man om man har redan råkar ha en ovalcyl utsida och det är kanske ett krav om man vill ha godkänd låsning? Lite osäker då jag inte arbetar med mekanik.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Hejsan :)
Jodå hjälp finns att få, men det kommer bli en liten specialare. Den cylindertyp du vill ha kallas i folkmun för ovalcylinder insida tex är Assa 1203 en sådan [länk]. Du ska också ha klippbar medbringare och då vet jag inte om cylindern heter ngt annat... kanske säkerhetsteknikern borde utbilda sig i mekanik? ;) (kollade, den heter 1209 för assa d12).

Iövrigt behöver du två st cylinderskruv samt två stycken nyloc för enkelt montage. Det finns såklart oändligt med vägar att gå men detta kan ju vara en bra början.

EDIT: Den lösning som beskrivs ovan använder man om man har redan råkar ha en ovalcyl utsida och det är kanske ett krav om man vill ha godkänd låsning? Lite osäker då jag inte arbetar med mekanik.
Det är endast om det även sitter beslag på utsidan som du kan använda skyddsbricka och låsmuttrar eller mutterbricka eller fästa i utside cylinder.
Jag tycker det ser ut som om det endast är behör på insidan och då fästes allt med långa träskruv med liten skalle.
Det finns inget krav på låscylinder eller beslag på utsidan (om urtag saknas) för att uppnå godkänd låsning på en fönsterdörr, däremot så krävs bakkantssäkring på utåtgående dörrar.

Redigerat:
Tur jag frågade här, detta var ju mer komplicerat än jag befarat. Utsidan ser ut som bilden nedan, och jag har inte några delar kvar till dörren.

Sorry, trots era utförliga inlägg är jag ändå lost. Vad är det jag behöver, och omxjag behöver mäta för skruv och distans, vilka mått är det som avses? Tack och bock!

• IMG_20171028_184356.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tvapac skrev:
Tur jag frågade här, detta var ju mer komplicerat än jag befarat. Utsidan ser ut som bilden nedan, och jag har inte några delar kvar till dörren.

Sorry, trots era utförliga inlägg är jag ändå lost. Vad är det jag behöver, och omxjag behöver mäta för skruv och distans, vilka mått är det som avses? Tack och bock!
en enkel lösning är att ta med dina fina bilder till en smed och be att få köpa materialet som behövs. Sedan lovar jag dig att du finurlar ut resten.

Alternativt är det du behöver:
Cylinder insida med klippbar medbringare , vredskruv 90mm klippbar envägs (om man vill vara väldigt seriös) samt skyddsbricka och två stycken låsmuttrar. Vredskruven klipper du till rätt längd, passar bara på ett ställe.

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Köp ett kodlås annars. Då slipper man bekymra sig över vart nyckeln är.

80C49AFE-5066-4C3B-80E0-6ABC5C1CEB6B.jpeg

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
en enkel lösning är att ta med dina fina bilder till en smed och be att få köpa materialet som behövs. Sedan lovar jag dig att du finurlar ut resten.

Alternativt är det du behöver:
Cylinder insida med klippbar medbringare , vredskruv 90mm klippbar envägs (om man vill vara väldigt seriös) samt skyddsbricka och två stycken låsmuttrar. Vredskruven klipper du till rätt längd, passar bara på ett ställe.
Tack!

Då beställer jag en 1209, hittade ett par 90mm vredskruvar i förrådet, och resten skaffar jag sen om jag inte hittar det också!

Kodlås är en bra idé men lite väl dyrt tycker jag nog.

Redigerat:

Bästa svaret

T Tvapac skrev:
Tack!

Då beställer jag en 1209, hittade ett par 90mm vredskruvar i förrådet, och resten skaffar jag sen om jag inte hittar det också!

Kodlås är en bra idé men lite väl dyrt tycker jag nog.
Det är det du behöver. Pma om du vill ha mitt nummer så kan jag guida dig när det är dags.

• Gilla
Langaloppan och 1 till
  • Laddar…
En 1209 beställer du om du har ASSA D12 i resten av huset, annars beställer du en låscylinder som passar befintlig nyckel.
Om du vill tala om vad du har för nyckel så skriv inte ut några stämplingar här och inga bilder där nyckeldelningar syns (det är bättre att fota låscylindern framifrån om du vill ha någon hjälp).
Du måste ta ett mått så du kan köpa rätt förlängningsdel/distans alternativt så får du köpa lite olika och passa dig fram.
Lossa även utsidan och kontrollera om det finns urtag bakom, det är sällsynt men det förekommer att endast skruven till behöret är borrade vilket ändrar vad du behöver ha.

• Gilla
Langaloppan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.