25 152 läst · 65 svar
25k läst
65 svar
Får man koppla elen så här till tvättmaskin i ett badrum??
Kravet på Jfbr fanns väl redan 2014 när badrummet renoverades. Omfattningen av renoveringen är inget vi vet om men sannolikt är den såpass omfattande att kravet på jfbr borde gälla.
Oavsett är det en god idé att ta dit en elektriker. Själv undrar jag bl a hur man löst dragavlastningen av anslutningsledningen i dosan bakom näslocken.
Oavsett är det en god idé att ta dit en elektriker. Själv undrar jag bl a hur man löst dragavlastningen av anslutningsledningen i dosan bakom näslocken.
Bry dig inte så mycket i frågan kring garantier den är i stort irrelevant. Välj uttag och JFB eller längre sladdar med fast anslutning. JFB är som sagt inte fel även i fallen där man kan komma förbi enligt reglerna.
Kan en elektriker lätt byta sladden in i maskinen till en längre sladd med stickpropp?
Kabeln byts lätt ut till en längre,anslutningskabel skal vara dragavlastad och får ej gå i rör/list eller klammras fast. Stickpropp är inget måste, dock är JFB om du ska använda vägguttag istället.
Ring elektrikern och förklara ditt problem, med sig har han ny anslutningkabel och dosor med dragavlastningar.
Ring elektrikern och förklara ditt problem, med sig har han ny anslutningkabel och dosor med dragavlastningar.
Ingen som hört talas om förlängningssladd? Finns även med förgrening. Blir nog några tusen billigare än att en elektriker ska byta sladd in i maskinerna. Annars håller jag med övriga talare, där skulle suttit uttag istället för denna märkliga lösning. Vad som är krav och inte vet jag inte, men det finns att googla på vilka regler och mått som gäller i våtutrymme. När jag bytte tvättmaskin så satte jag uttaget 2m upp på väggen med en portabel jfb i uttaget. Tvättmaskinen står på en förhöjning med sån där trådback under, både bekvämare tvätthantering och inga problem med kabellängden.
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
För att det finns regler att förhålla sej till och att slarva med detta i tex badrum kan sluta lite tråkigt matande grupp ska skyddas av jfb om man ska ha uttag i badrummet inga genvägar ditM Markarbetaren skrev:Ingen som hört talas om förlängningssladd? Finns även med förgrening. Blir nog några tusen billigare än att en elektriker ska byta sladd in i maskinerna. Annars håller jag med övriga talare, där skulle suttit uttag istället för denna märkliga lösning. Vad som är krav och inte vet jag inte, men det finns att googla på vilka regler och mått som gäller i våtutrymme. När jag bytte tvättmaskin så satte jag uttaget 2m upp på väggen med en portabel jfb i uttaget. Tvättmaskinen står på en förhöjning med sån där trådback under, både bekvämare tvätthantering och inga problem med kabellängden.
Kan inte alla elregler, men känns väl oavsett väldigt lämpligt att ta dit en elektriker. Fundera inte så mycket på vilken lösning hen kommer fram till utan fråga hur mycket de olika förslagen kostar och välj det du tycker känns bäst. Vi betalar ju proffs för att slippa ha kunskap och slippa tänka så mycket.
Om du inte har jfb kanske det är idé att installera en sådan på samma gång. Kostar inte "mkt" och då är du betydligt tryggare i ditt eget hem, inte bara i badrummet. Min elektriker hade fastpris, tror det var 2500kr, Hager. Och den firman är absolut inte billigast, men trevliga och vettiga att ha att göra med o då betalar jag gärna någon hundring extra.
Om du inte har jfb kanske det är idé att installera en sådan på samma gång. Kostar inte "mkt" och då är du betydligt tryggare i ditt eget hem, inte bara i badrummet. Min elektriker hade fastpris, tror det var 2500kr, Hager. Och den firman är absolut inte billigast, men trevliga och vettiga att ha att göra med o då betalar jag gärna någon hundring extra.
Ser ut som om kakelsättaren tagit en genväg också och inte borrat för dosorna utan istället kapat till fyrkantiga hål. Vanliga uttag kommer förmodligen täcka ännu sämre än nuvarande doslock. Kommer inte se bra ut och jag vet inget om tätskikt i våtutrymmen men det känns som om det inte är bra med öppna hål igenom på det där viset.
Rätta mig om jag har fel men installationen kan väl knappast utgöra någon fara. Om man på något sätt rycker ut sladdarna (från bakom högskåpet) så är det ju inget strömförande som följer med ut.
Om man ändå ska ta dit en elektriker är det god idé att installera jfb.
Hur är det med utanpåliggande i badrum. Kan man flytta ned utanpåliggande uttag så att de nås från maskinerna? Då slipper man ta dit någon för att förlänga sladdar när man byter maskiner i framtiden.
Om man ändå ska ta dit en elektriker är det god idé att installera jfb.
Hur är det med utanpåliggande i badrum. Kan man flytta ned utanpåliggande uttag så att de nås från maskinerna? Då slipper man ta dit någon för att förlänga sladdar när man byter maskiner i framtiden.
Om man inte vill byta kabeln i tvättmaskinen, kan man inte då be elektrikern lösa kabellängden med en sån här?
https://www.elproman.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=3326&treeid=1001
Och när elektrikern ändå är på plats, installera JFB i centralen oavsett om uttag eller fast anslutning väljs. Billig livförsäkring mot alla möjliga elfel.
https://www.elproman.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=3326&treeid=1001
Och när elektrikern ändå är på plats, installera JFB i centralen oavsett om uttag eller fast anslutning väljs. Billig livförsäkring mot alla möjliga elfel.
Jag får hjärnblödning, nästan, när jag läser vad som skrivs här av alla okunniga amatörfixare som drar ledningar av alla de slag kors och tvärs och sedan med stor låtsad erfarenhet gärna delar med sig av sina billigt inhämtade kunskaper.
TS har uppenbarligen inhandlat en bostadsrätt.
Vad en sådan kostar idag, om den inte ligger i Övre Soppero, är ju allom bekant.
Han upptäcker en brist som kan avliva inte bara henom, heter det så, själv utan även de mödosamt framavlade barnen och den andra hälften av föräldraskaran.
Ingen försäkring i hela världen täcker de skador som bristen kan vålla.
Ändå skall här sparas på slantar.
Till vad vet bara Hin Håle.
Jag skulle önska att det på den här sidan fanns förnuftiga, kunniga och ansvarstagande människor som ger ett enda råd.
Ring en elektriker.
Totalsumman hamnar någonstans runt tre tusen pix.
Förmodligen med material inclusive.
Billigt som bara den.
I jämförelse med vad kostnaden skulle kunna bli.
För att inte tala om nattsömnen och den ljusnande framtid där barnen får lära sig att de har ansvarstagande och omtänksamma föräldrar.
TS har uppenbarligen inhandlat en bostadsrätt.
Vad en sådan kostar idag, om den inte ligger i Övre Soppero, är ju allom bekant.
Han upptäcker en brist som kan avliva inte bara henom, heter det så, själv utan även de mödosamt framavlade barnen och den andra hälften av föräldraskaran.
Ingen försäkring i hela världen täcker de skador som bristen kan vålla.
Ändå skall här sparas på slantar.
Till vad vet bara Hin Håle.
Jag skulle önska att det på den här sidan fanns förnuftiga, kunniga och ansvarstagande människor som ger ett enda råd.
Ring en elektriker.
Totalsumman hamnar någonstans runt tre tusen pix.
Förmodligen med material inclusive.
Billigt som bara den.
I jämförelse med vad kostnaden skulle kunna bli.
För att inte tala om nattsömnen och den ljusnande framtid där barnen får lära sig att de har ansvarstagande och omtänksamma föräldrar.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Jag skulle sätta in en JFB för hela lägenheten, skyddar allt elektrisk, småbarn har nog större risker utanför badrummet än en skarvsladd bakom ett skåp.
Sätt vägguttag i dosorna, underlättar vid service av maskinerna då de mycket tydligt kan göras spänningslösa. Mycket enklare att byta ut en maskin också
Vill man fortfarande fastanslutna maskinerna så bör / ska det sitta arbetsbrytare i dosorna.
Sedan byter man anslutningskablarna på maskinerna så de räcker upp till uttagen.
Protte
Sätt vägguttag i dosorna, underlättar vid service av maskinerna då de mycket tydligt kan göras spänningslösa. Mycket enklare att byta ut en maskin också
Vill man fortfarande fastanslutna maskinerna så bör / ska det sitta arbetsbrytare i dosorna.
Sedan byter man anslutningskablarna på maskinerna så de räcker upp till uttagen.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Vilka regler som gäller har klargjorts i tråden och de är korrekta. Dina och andras liknande synpunkter på detta vittnar däremot tydligt om okunskap.O OveRa skrev:
Någon frågade vilken risk nuvarande installation utgör? Det är en relevant fråga som inte har något svar då vi inte ser helheten här, vi har inte sett resten av badrummet.
Det finns i allmänhet ingenting farligt med skarvsladdar eller väl underhållna anläggningar utan JFB. Miljön i denna tvätthörna av badrummet är likaså okänd, den kanske inte alls behöver hanteras som ett badrum utan som en tvättstuga.
Så med dåvarande mått mätt kan detta utförande mycket väl hålla den säkerhet som krävs, om lite taffligt med skarvsladd ur dosan och uttag som möjligen kan användas till annat än TM. Vi får anta att kopplingspunkten på väggen är korrekt, men det är inte säkert då dessa normalt placeras så att man når fram med anslutningssladden.
Men allt kan ju göras bättre med liten insats, vilket förordas i tråden.
Väl uttryckt av Bo Siltberg.
Dessutom är det ju så att "ring en elektriker" inte är hela lösningen. Som kund kan man rätteligen vilja ha synpunkter på hur det hela ska lösas, och då är det bra att vara påläst inför att elektrikern får sitt uppdrag.
Saker som man som kund till elektrikern rätteligen kan vilja ha synpunkter på är t.ex.:
- Ska uttag eller fast anslutning användas? Det kan ju vara så att kunden gärna vill kunna demontera maskinerna (eller byta maskiner) utan att ringa in elektriker igen. Då är uttag att föredra.
- Om man väljer fast anslutning, ska det då vara kabellängd som "räcker fram" eller ska man även kunna dra ut maskinerna ordentligt för städning?
- Ska brytare installeras eller ej? Kan ju vara en fördel att ha i vissa lägen, men innebär också en inte alldeles obetydlig merkostnad.
- Ska man byta originalkabeln i maskinen eller inte? (Egentligen inte ett problem, men om kunden sover bättre om hen vet att det uppfattade "garantihöljet" på maskinen är orört kan hen väl få lov att be elektrikern om en lösning som uppfyller det.)
Dessutom är det ju så att "ring en elektriker" inte är hela lösningen. Som kund kan man rätteligen vilja ha synpunkter på hur det hela ska lösas, och då är det bra att vara påläst inför att elektrikern får sitt uppdrag.
Saker som man som kund till elektrikern rätteligen kan vilja ha synpunkter på är t.ex.:
- Ska uttag eller fast anslutning användas? Det kan ju vara så att kunden gärna vill kunna demontera maskinerna (eller byta maskiner) utan att ringa in elektriker igen. Då är uttag att föredra.
- Om man väljer fast anslutning, ska det då vara kabellängd som "räcker fram" eller ska man även kunna dra ut maskinerna ordentligt för städning?
- Ska brytare installeras eller ej? Kan ju vara en fördel att ha i vissa lägen, men innebär också en inte alldeles obetydlig merkostnad.
- Ska man byta originalkabeln i maskinen eller inte? (Egentligen inte ett problem, men om kunden sover bättre om hen vet att det uppfattade "garantihöljet" på maskinen är orört kan hen väl få lov att be elektrikern om en lösning som uppfyller det.)
Ska inte kasta nån skugga? Vad är det du skriver? Den där stilen gillar inte jag. Smyger in dina fördomar. Kan du göra i nåt annat forum. Hej då.L Liteavvarje skrev: