Söker och läser men blir inte riktigt klok på hur jag ska konstruera väggen i min blivande bastu! Vissa säger folie medan andra säger aja baja om detta!
Förutsättningarna är enligt bilden nedan där bastu är belägen i souterrängvåningen och huset är nybyggt och därmed väldränerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastun ligger placerad mellan en källarvägg (yttervägg) som är byggd av murad Leca och med isodrän utanför samt en vägg mot dusch där tätskikt kommer att finnas på väggen. Innerväggarna mellan bastu/dusch/wc är tänkt att byggas med 70mm träreglar (gul färg). I duschen kommer det att sitta plyfa samt gips och sen tarkodry med kakel.
Logga in
Skapa konto
Stålreglarna längs ytterväggen (grön färg skissen ovan, motsvarande konstruktion som bilden nedan) är i nuläget det enda som är monterat varför det fortfarande finns relativt mycket handlingsfrihet. Vad klär jag denna stålregelkonstruktion med innan bastupanelen?
Hur gör man med konstruktionen mot Lecamuren mot trappan? Räcker det att skruva 22mm gles och sen regla med 45mm och fylla med isolering?
Logga in
Skapa konto
Tanken är att klä golvet i bastun med en våtrumsmatta alt klinker med Tarkodry under, men frågan är hur gör man uppviket som behövs, eller snarare mot vad? Dvs vad klär jag väggkonstruktionen med? Jag har för mig att jag någonstans såg att man nämnde board på väggen och sen gles och bastupanel, är detta lösningen?
Det sista jag vill riskera är att stänga in fukt...
Hei!
Detta är ju ett återkommande tema. Personligen förstår jag inte varför man ska incistera på att regla ut en väldränerad betong/murvägg för att sedan ha mer eller mindre vällyckade konstruktioner för att skapa luftning bakom isolationen. Man ska komma ihåg att bygger man på detta sätt så är det rum-i-rummet som gäller, då måste det vara sammanhängande luftspalt runt väggarna och tak som då är öppen mot inntilliggande rum. Jättekrångligt och platskrävande.
Ett annat punkt är vägg mellan bastu och dusch, denna ska ALLTID ha luftning då det är tätskikt på badrumssidan- dette både med rum-i-rum och bastufolie.
Mitt förslag i en sådan situation som beskrivs av TS är alltid den samma. 1) ingen organisk material i väggarna, alltså murade leca/siporex/tegel väggar också mellan rummen i bad och bastu. Alla väggar och tak i bastu kläs med Sauna-satu, spikläkt 20mm och panel. Då slipper man att tänka på krångliga luftningslösningar och kondensering samt att konstruktionen är trygg också mtp på badrum. Detta sparar både tid och möda.
Mvh
Sakke
Och för att kommentera på bastufolie, så nej, det är absolutt inte ”fy fy” att ha det i en rum-i-rum lösning, om något så gör folien konstruktionen ännu säkrare. I tillägg värms bastun upp kanske lite fortare.
Mvh
Sakke
Undrar hur du löste luftningen på de ställen där du har tätskickt? I min värld kan man inte ha luftning och regelrätt tätskickt på samma vägg, eller något jag missat?