Byggahus.se
Hej. Renoverar köket och kommer ha inbyggd köksfläkt i köksskåpet (IKEA). Ventilationsröret som sitter där ser ut som bilden visar nedan.

Vill inte gärna ha den isoleringen i köksskåpet. Vilket är det bästa alternativet? Behöver troligtvis dra det något i sidled (typ 10cm).

Skulle ett sådant här flex rör vara något:
https://www.bauhaus.se/aluminium-flexror-o125x-420-2500mm.html

IMG-20171023-WA0000.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isoleringen på bilden är brandskyddsisolering. Det skall kunna brinna inne i röret under 15minuer utan elden sprider sig via röret till andra byggnadsdelar.

Där röret går öppet/åtkomligt i köket behöver man inte brandskydd. Om det brinner i röret så brinner det redan i köket.

Flexslangar är med få undantag inte godkända för dold imkanal. Du får ha dem där de kan demonteras för underhåll, men inte inbyggda. De tål inte de rätt bryska rensmaskinerna.

Ok så isoleringen kan jag ta bort men flexslangen jag länkade till är en dålig idé. Check.

Vad är en imkanal? Vad föreslå du att jag gör?

Största risken att det brinner nånstans (förutom i braskaminen) så är det i spisfläkten. Den del av kanalen som brandkåren inte lätt kan se ,ska kunna klara en sådan mindre brand som när man glömt popcornsgrytan och matfettet tagit eld i filtret i köksfläkten. Risken är annars stor att brandgubben för säkerhets skull dränker hela huset och med rejäla vattenskador som följd. Inuti skåpet kan du ha vanlig flexslang. När/om det ska rensas separerar man slang och rör åt.

• Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.