Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Ser ut som en typisk väg som måste skrapas och läggas grus på ibland.
Är den ofta blöt så ni vill höja den?
10cm funkar bra men jag tror inte någon markduk behövs om det är slitlager. Däremot om ni ska restaurera vägen rejält och höja nivån så tror jag markduk och bärlager samt slitlager är bra.
Antar ni ska göra den bra men bärlager är ingen höjdare att köra på då fraktionen är så pass grov
Är den ofta blöt så ni vill höja den?
10cm funkar bra men jag tror inte någon markduk behövs om det är slitlager. Däremot om ni ska restaurera vägen rejält och höja nivån så tror jag markduk och bärlager samt slitlager är bra.
Antar ni ska göra den bra men bärlager är ingen höjdare att köra på då fraktionen är så pass grov
Det är nog lite språkförbistring. Jag gissar att det är nytt ytmaterial man pratar om. Det kommer sannolik att funka bra. Vägbanken är ju uppenbarligen utfylld.
Det beror ju mycket på hur vägen är uppbyggd. 3-5 cm tycker jag låter ganska tunt. Jag antar att problemet är kostnaden och att du vill komma undan billigare? Men det blir inte billigare om man istället måste fylla på oftare, det är ju framför allt transporten och skrapningen som kostar.
Innan vi fick asfalt på vägen där jag bor var det vissa partier där man la på rejält med 0-32 en eller ibland t.o.m. två gånger om året och ändå försvann materialet bara ner i marken med en massa gropar till följd. Så hur mycket och ofta det behövs beror ju mycket på underlaget som så det är lite svårt att säga vad som krävs på just din väg.
Innan vi fick asfalt på vägen där jag bor var det vissa partier där man la på rejält med 0-32 en eller ibland t.o.m. två gånger om året och ändå försvann materialet bara ner i marken med en massa gropar till följd. Så hur mycket och ofta det behövs beror ju mycket på underlaget som så det är lite svårt att säga vad som krävs på just din väg.
Liknande trådar
-
Byggföretag missköter asbesthantering i vårt hem
Miljö & Hälsa -
Dra bäck genom grusväg - brobygge?
Trädgård allmänt -
Hur kommer man tillrätta med en styrelse som missköter vägarna
Juridik -
Grannen ska köra 1000 lastbilar på vår grusväg under ett år.
Juridik -
Myror gillar att bo i höghus - jordfelsbrytare löste ut
El